Den röda anteckningsboken : sanna berättelser

Auster, Paul

| 1993

I Den röda anteckningsboken har Paul Auster samlat en rad mer eller mindre självbiografiska händelser som han återger och reflekterar över på det stillsamma och underfundiga sätt som är utmärkande för honom. Här finns den blandning av lätthet, barnslig förundran och varm klokskap som läsare av Auster kommit att stifta bekantskap med och uppskatta. Dessa korta berättelser säger samtliga något väsentligt om livet - och för den delen också döden. Vi möter bland andra pojken som träffas av blixten och mannen som faller ner från taket. Ett genomgående tema är hur slumpen ständigt griper in i våra liv, och här firar Austers talang att lyfta fram det drastiskt komiska många små triumfer. Paul Auster är född 1947 och flitigt översatt till svenska. Mest känd är han kanske för New York-trilogin, men han har förutom sina böcker också skrivit filmmanus och även själv regisserat en...

Frida W

2011-09-06

lättlästa fina små berättelser

Johanna Smeds

2011-04-21

Verket består av 24 korta texter av märkliga sammanträffanden, som författaren själv eller hans bekanta varit med om. Auster tillskriver inte dessa mera betydelse än nödvändigt, utan nöjer sig med att förundras över dessa besynnerliga stunder i livet. Jag uppskattar att han visar så pass mycket hänsyn till sina läsare att han antar att de kan tänka själva. För dessa berättelser är, trots sitt knappa omfång, väldigt fantasieggande och spännande i sig själva. Språkligt sett gör Auster det inte heller krångligare än det behöver vara, vilket gör den lilla boken på 109 sidor väldigt lättläst. Jag är mycket positivt överraskad av Paul Auster; Den röda anteckningsboken tog slut allt för fort!

Sonja Ahlström

2011-02-27

Lättsam, tänkvärd och trevlig kompis. Lite väl lättsam jmf med mina förväntningar dock och instämmer även med Simon som kommenterade språket som väl enkelt... Borde nog läst den på orginalspråk för att kunna bedöma vad som var Auster och vad som var översättaren i detta fall, språket var just enkelt & upprepande. Ord som "mankemang", som man kanske inte använder varje dag, blir väldigt tydliga -särskilt när det förekommer i tre av dessa små berättelser. Känns fantasilöst. Glad jag läst annat av Auster innan denna, som jag ändå gillar, men det känns inte som att det är samma författare som skrivit dem.

Mikaela86

2011-02-22

En lättläst sköning som jag läste från början till slut på cirka en timme!

Merja A

2011-02-20

En väldigt trevlig samling korta berättelser som jag varmt rekommenderar.

D

Dan Tilert

2010-11-26

Kanske det sämsta jag läst sedan "Slumpen är ingen tillfällighet", och det vill inte säga lite. Med ett (1) undantag en samling komplett menlösa anekdoter som visserligen skulle vara lite lustiga att berätta för någon samma dag som de inträffade, men hur någon fick för sig att ge ut en bok med dem är ett mysterium. Det här tragiska stycket papper lever på författarens namn, några andra meriter finns inte.