Den röda adressboken

Lundberg, Sofia

| 2016

Livet är som ett pärlband av människor. Vi möts och vi älskar, vi skiljs åt, vi skrattar förtroligt i djup vänskap, vi går igenom nederlag och vi får våra hjärtan krossade. Doris har haft samma adressbok sedan 1928. I den finns hennes alldeles egna pärlband av människor som hon mött genom livet. Nu lever hon ensam i en lägenhet på Bastugatan i Stockholm. De flesta av namnen i adressboken är överstrukna, döda, och de enda avbrotten i ensamheten är hemhjälpens besök och samtalen med systerdotterdottern Jenny på andra sidan Atlanten.  En dag börjar Doris skriva ner sina minnen om vännerna i adressboken. Så att Jenny, som blir den enda att minnas Doris, också får tillgång till hennes minnen. Den röda adressboken är en gripande historia som med stor intensitet skildrar den livserfarenhet som en äldre människa bär inom sig. Den spänner över ett helt liv och tar med läsaren på en resa till...

Den röda adressboken av Sofia Lundberg är en fantastiskt finstämd och vacker berättelse om Doris, 96 år gammal och döende. Genom namnen som finns uppskrivna i hennes gamla röda adressbok får vi följa hennes liv, från den fattiga uppväxten i Sverige, till den glamorösa ungdomstiden i Paris, över andra världskrigets oroliga tider och fram till idag.

Det känns oerhört fint att få ta del av Doris upplevelser av kärlek, sorg och glädje under ett långt och innehållsrikt liv. Men ibland måste jag bara lägga ifrån mig boken, för den berör mig så djupt. Jag gråter över att hon är så ensam mot slutet av sitt liv, och över det vemodiga i det faktum att där vi ser en gammal och grå kvinna, ryms så många berättelser, upplevelser och erfarenheter, som går förlorade när hon dör. Det får mig att tänka mycket på mitt eget och mina föräldrars liv, och över de val vi gör i livet.

En fin och gripande berättelse.

Frida

Gripande bok! Ger verkligen en målande bild utifrån äldres perspektiv vilket kan vara nyttigt för alla yngre att läsa.

Nina Gustafsson

2019-06-01

Utifrån en adressbok sammanfattas Doris liv dåtid och nutid. Lite lagom feelgood.

Terese Johansson

2019-04-09

Av någon anledning retade jag mig på Jenny. Jag kan inte förklara varför men det var något med henne jag inte gillade.

Man tycker det är sorgligt hur det fungerar inom hemtjänsten och jag får uppfattningen att författaren själv, av egen erfarenhet, vet hur det fungerar.

Jag gillar att det finns både en nutida och en historisk berättelse och boken är lätt att läsa.

Bokslukerskan 93

2019-03-13

Mindblown! Ogillar verkligen "feel good böcker" då jag anser att dom är så banala och ointressanta MEN DEN HÄR BOKEN kommer jag att komma ihåg länge :)

Frida

2019-02-21

Underbar berättelse som inte gick att lägga ifrån sig. Gillar att blicka in i en äldre människas liv och berättelser.

Sarah

2019-02-01

Älsk på den här boken. Jättejättefin!! Författaren har fångat en kvinna så bra. Riktigt läsvärd

2019-01-14

Vacker och berörande berättelse! Skulle dessutom rekommendera denna till alla som arbetar inom äldreomsorg eller palliativ sjukvård. Det är lätt hänt att glömma att alla människor har olika historier och lätt att tappa nyfikenheten, men det är otroligt viktigt att bemöta varje person som en individ och med nyfikenhet för hur just denne är. Det lyckas den här boken starkt förmedla trots att det kanske inte var huvudsyftet.

Frida Lönnberg

2018-08-25

Gullig berättelse som verkligen har potential, men tyvärr är den alldeles för klyschig för att den riktigt skall gripa tag och beröra. De delar då man får följa med Doris i hennes minnen av äldre dagar håller måttet bättre. Men så fort vi är tillbaka i nutid faller det snabbt ganska platt.

emmakicki

2018-07-24

Gripande och bra skriven men det är något med den som ändå skaver, kanske är den lite ytlig?

Ann Simonsson

2018-01-17

Vacker berkrivning om livet, saknaden och ensamhet.

Therese A

2018-01-04

Så fin och gripande bok! Herregud vad jag grät de sista femtio sidorna, länge sedan jag grät så mycket..

Mia Törnqvist

2017-12-15

En ömsint, kärleksfull och berörande roman om nutid och dåtid, hopp och förtvivlan. En klar favorit och feel good bok. Trots mycket vemod och elände i handlingen, klamrar jag mig fast vid den livsbejakande tonen som genomlyser hela romanen.
Och trots att jag inte lyckas hejda tårarna, ler jag och känner äkta livsglädje när boken är slut.

Pia Gummesson

2017-12-04

En mycket fin bok om Kärlek,sorg,ensamhet,saknad och lycka.Mycket läsvärd!

2017-05-22

Doris har haft samma adressbok sedan 1928. Alla människor hon mött genom livet finns omnämnda där. En dag börjar Doris skriva ner sina minnen om alla vännerna i adressboken. Så att Jenny som är den enda släkting Doris har, kan få tillgång till hennes minnen.
Det är en fin och charmig historia om Doris. Man blir varm i hjärtat av att läsa den, speciellt om Doris livslånga kärlek till Allan som aldrig slocknade. Minnena skildras så fint och vackert.
Boken känns så filmisk, man ser tydligt framför sig Doris tid i Paris på trettiotalet i tidsandan då. Den skulle passa som film! Ett gripande livsöde!

Inger Jonsson

2017-02-09

Kärlek på olika plan. Visar prov på "bry sig om". En bok som vårdpersonal borde läsa. Det är lätt att glämma att en gammal, nu overksam person, kan ha stor livsefarenhet av skilda slag.

2016-08-03

Pendlar mellan en 5:a och en 3:a för mig, därav betyget, en 4:a. Jag tyckte att nutidshistorien med Doris och systerdotterdottern Jenny var riktigt gripande, fin och stark. Dåtidsberättelsen är egentligen också fin men den kändes bitvis lite för orealistisk för att jag helt skulle kunna ta till mig den. Men av det stora hela tyckte jag det här var en riktigt bra och engagerande bok. Jag läser gärna fler av författaren! Dessutom bra uppläst av Gunilla Leining! Stark 4:a!

2016-05-30

En liten pärla där man minns person för person i en adressbok och därigenom får följa Doris genom livet. Fin och varm.

Å

Åsa Andersson

2016-02-26

En underbar bok som handlar om kärleken och om livet. Vad vi själva kan påverka och vad vi går genom.