Den röda spiran

Wren, J. F.

| 2020

Agnes satt med tårarna rinnande nedför kinderna. Farmoderns blodiga huvud vilade i hennes knä. Hon hade lyckats stoppa blodflödet, men hon kunde knappt märka någon puls. Bredvid låg Knox, bror till Emiren av Thulisens framlidna hustru. Den gamle sjömannen var medvetslös, men andades med jämna tag.Ett dovt rött ljus pulserade i den annars helt mörklagda kammaren. Ljusspelet växlade i styrka som om tingesten som utsöndrade det levde. Vid perioderna av blinkande kunde man skymta två konturlösa varelser vid dörren in till kammaren. De verkade vara oformliga och såg ut att vara täckta av veckogammal aska.Den röda spiran är andra delen i Sägnen om Amornia. En spännande och fantasieggande berättelse om kungar, magiker, gudar och en helt vanlig flicka som får vara med om en resa som igen annan.Den första boken Stenbrons hemlighet fick ett varmt mottagande av såväl läsare som kritiker....

Spännande, underhållande & fascinerande!

Den andra boken i Johan Wrens sägen om Amornia börjar med en alternativ
skapelseberättelse. Redan från början befästs den klassiska kampen mellan
det goda och det onda.
Flera nya ( elaka ) karaktärer dyker upp, från den mycket osympatiske Vigar från
de mörka norrländska skogarna till de grå i Molisiens djungler.
Kampen fortsätter med ett myller av karaktärer, Nefilimen Eldurk, demoner,
häxmästare, kungligheter, dvärgar, dessutom dyker i slutet av boken olycksbådande skepp upp på havet med destination Amornia från öar långt
bortom känd rymd. Vilka är de, varför dyker de upp just nu då det drar ihop
sej till tidsåldrarnas krig ?
Johan är duktig att skriva, berättelsen är spännande, det händer någonting hela tiden. Dessutom är det flyt, lättläst.
Väntar med spänning på del tre

Återigen en bok som ger oss en rejäl dos av spänning, magi, gudar och onda makter. Allt i boken känns helt rätt, allt finns, exakt så som det ska vara i den här genren. Jag läser inte mycket fantasy, det är egentligen inte min genre, men den här serien är bra. Jag gillar Johans sätt att berätta om landet Amorina och flickan från den vanliga världen som visar sig ha ovanliga krafter. Men framför allt gillar jag hennes farmor skarpt. Johan har verkligen lyckats med att beskriva såväl karaktärer som miljöer på ett lysande sätt, de blir liksom verkliga. Drivet är bra och lockar till fortsatt läsning.
Jag kan verkligen rekommendera den till den unga vuxna fantasyläsaren men även till oss som är till åren komna. Läs mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/den-roda-spiran-sagnen-om-amornia-j-f.html