Den poetiska hunden - en kriminell historia

Arvidsson, Tomas

| 2009

Svenne Mattsson och Kenneth Lindh, data- respektive kassaskpsexpert, r numera nstan vlanpassade (nja) samhllsmedborgare. Svenne har en hjlpfond fr barn till frldrar i fngelse och Kenneth handlar med frimrken i egen butik Men nr Konsthallen i Kalmar ska flytta in i nya lokaler fr de bda kumpanerna ett bestllningsjobb p ngra eftertraktade objekt ur samlingarna. Svenne och Kenneth erstter ppassligt den inhyrda flyttfirmans folk och innan museipersonalen hunnit sga Sundborn har Svenne och Kenneth befriat Konsthallen frn en Carl Larsson och en Anders Zorn. Allt hade varit frid och frjd om inte Kenneth ftt besk i sin butik av den vesslelike Erik Johansson, alias rederigaren Carl Schmidt, som lurar honom att kpa ett falskt tre skilling banco-frimrke fr tio miljoner. Svenne och Kenneth svarar med att kidnappa Carl Schmidts gonsten, den irlndska varghunden Leo. Schmidt...

Marianne L

2012-06-05

Drpliga roliga historier som man ltt kan rkna ut. Det gr inget d har med tv charmiga skurkar. Lite Jnssonligan ver dem. Mycket bra lst av Lennart Jhkel.

Susan Ottman

2012-05-17

En rolig liten bok

Peter F

2011-06-27

Underhllande och rolig.

Katarina Danielson

2010-06-23

Kompanjonerna Svenne och Kenneth r lika sympatiska (trots att de r kriminella) som den tidigare huvudpersonen skurken och studierektorn Jan Bertilsson.

Jag gillar Tomas Arvidssons bcker, han har gjort rejl research bakom och hans humor r nrmast unik i "deckargenren"

2010-03-30

Underhllande, lttlst mbrabok.