Den poetiska hunden

Arvidsson, Tomas

| 2009

Tomas Arvidsson är tillbaka med en ny, rolig deckare. Fifflarna Svenne och Kenneth ger sig in i konstbranschen, men blir sedan själva svindlade. Svenne Mattsson och Kenneth Lindh, data- respektive kassaskåpsexpert, är numera nästan välanpassade (nåja) samhällsmedborgare. Svenne har en hjälpfond för barn till föräldrar i fängelse och Kenneth handlar med frimärken i egen butik Men när Konsthallen i Kalmar ska flytta in i nya lokaler får de båda kumpanerna ett beställningsjobb på några eftertraktade objekt ur samlingarna. Svenne och Kenneth ersätter påpassligt den inhyrda flyttfirmans folk och innan museipersonalen hunnit säga ?Sundborn? har Svenne och Kenneth befriat Konsthallen från en Carl Larsson och en Anders Zorn. Allt hade varit frid och fröjd om inte Kenneth fått besök i sin butik av den vesslelike Erik Johansson, alias rederiägaren Carl Schmidt, som lurar honom att köpa ett...

Marianne L

2012-06-05

Dråpliga roliga historier som man lätt kan räkna ut. Det gör inget då har med två charmiga skurkar. Lite Jönssonligan över dem. Mycket bra läst av Lennart Jähkel.

Susan Ottman

2012-05-17

En rolig liten bok

Peter F

2011-06-27

Underhållande och rolig.

Katarina Danielson

2010-06-23

Kompanjonerna Svenne och Kenneth är lika sympatiska (trots att de är kriminella) som den tidigare huvudpersonen skurken och studierektorn Jan Bertilsson.

Jag gillar Tomas Arvidssons böcker, han har gjort rejäl research bakom och hans humor är närmast unik i "deckargenren"

2010-03-30

Underhållande, lättläst måbrabok.