Den perfekta vännen

Parks, Adele

Jag lät henne komma in ? och riskerade allt Mel och Abi var oskiljaktiga under college. De delade allt, tills Mel blev gravid och tvingades hoppa av studierna. Sjutton år senare har deras liv tagit helt olika vändningar. Mel är lyckligt gift och bor med sin man och tre barn i en villaförort i England. Abi befinner sig däremot ständigt i strålkastarljuset som tv-programledare i Los Angeles.  När Mel plötsligt får ett mejl från sin gamla vän väcks gamla minnen till liv. Abi är i knipa och en fristad hos Mel och hennes familj är precis vad hon behöver för att komma på fötter igen. Förväntansfull bjuder hon hem Abi och de hittar snabbt tillbaka till varandra. Men snart blir Mel varse att det är något som inte riktigt stämmer. Vad är det Abi döljer, vad är den egentliga anledningen till att hon sökt sig till Mels hem?  Den perfekta vännen är en nervkittlande berättelse om gammal...

emmakicki

2020-12-02

Den hade helt klart sin tjusning men efter ungefär halva började jag känna mig redo för en avrundning men det tog sitt lilla tag. Den var lång och gick på tomgång mellan varven. Men den hade ändå någon spänning som fick mig att fortsätta, lite förutsägbar men å andra sidan var det kanske det som fick mig att vilja veta om jag hade räknat ut det.

2019-04-14

Den perfekta vännen är en ljudbok jag valde helt baserat på uppläsaren. Visste inte så mycket om boken men jag har lyssnat på Gunilla Leining flera böcker i rad och tycker hon läser väldigt bra, vilket gjort det enklare att lyssna. Jag är annars en ganska ovan ljudbokslyssnare, mina tankar flyger alldeles för lätt iväg och jag tappar bort mig. Den perfekta vännen är en bok om de gamla vännerna Mel och Abi som träffades redan på college och delade allt. Tills Mel blir gravid och tvingas hoppa av studierna. Nu sjutton år senare kommer Abi på besök hem till Mel och hennes familj i England. Det som Mel trodde bara skulle bli ett helgbesök blir visst lite längre. Berättelsen bjuder på oväntade vändningar igenom hela boken vilket håller intresset uppe och samtidigt får mig att vilja lyssna varenda liten stund jag kan. Boken överraskade mig positivt, den var riktigt bra och spännande! Det enda jag inte är helt nöjd med är slutet, som kändes lite hastigt och tillrättalagt. Men jag kommer absolut hålla utkik efter fler böcker av Adele Parks i fortsättningen!

Spännande, mörk & fängslande!

2018-12-19

Mycket bra bladvändare. Är den gamla bästa vännen den hon utger sig för att vara eller hur ser hennes agenda egentligen ut? Och varför? Visst, man conectar the dots rätt så fort men den är ändå bra. Utforskar människors varför och känslor. Agera eller reagera. Rekommenderas.