Den perfekta vännen

Parks, Adele

I skolan var Mel och Abi bästa vänner och delade allt, tills Mels graviditet tvingade henne att hoppa av studierna. Nu, sjutton år senare, är deras liv så olika som de kan bli. Mel är lyckligt gift med Ben efter att ha varit ensamstående mamma. Tillsammans har de fått två barn till och livet är så kaotiskt och underbart som det brukar vara för småbarnsfamiljer. Abi, däremot, har levt ett utsvävande liv i Los Angeles. Tills hon upptäckte att hennes man bedrog henne och tillvaron rasade. Nu är en fristad hos Mel precis vad hon behöver för att komma på fötter igen. Men gör Mel rätt som låter henne komma in i familjens hem och liv, eller har Abi en dold agenda som hon inte känner till? Fullständigt gripande från början till slut. Closer om The image of youSkickligt konstruerad intrig, briljant uttänkt och mycket gripande. Lisa Jewell om The stranger in my home ***ADELE...

emmakicki

2020-12-02

Den hade helt klart sin tjusning men efter ungefär halva började jag känna mig redo för en avrundning men det tog sitt lilla tag. Den var lång och gick på tomgång mellan varven. Men den hade ändå någon spänning som fick mig att fortsätta, lite förutsägbar men å andra sidan var det kanske det som fick mig att vilja veta om jag hade räknat ut det.

2019-04-14

Den perfekta vännen är en ljudbok jag valde helt baserat på uppläsaren. Visste inte så mycket om boken men jag har lyssnat på Gunilla Leining flera böcker i rad och tycker hon läser väldigt bra, vilket gjort det enklare att lyssna. Jag är annars en ganska ovan ljudbokslyssnare, mina tankar flyger alldeles för lätt iväg och jag tappar bort mig. Den perfekta vännen är en bok om de gamla vännerna Mel och Abi som träffades redan på college och delade allt. Tills Mel blir gravid och tvingas hoppa av studierna. Nu sjutton år senare kommer Abi på besök hem till Mel och hennes familj i England. Det som Mel trodde bara skulle bli ett helgbesök blir visst lite längre. Berättelsen bjuder på oväntade vändningar igenom hela boken vilket håller intresset uppe och samtidigt får mig att vilja lyssna varenda liten stund jag kan. Boken överraskade mig positivt, den var riktigt bra och spännande! Det enda jag inte är helt nöjd med är slutet, som kändes lite hastigt och tillrättalagt. Men jag kommer absolut hålla utkik efter fler böcker av Adele Parks i fortsättningen!

Spännande, mörk & fängslande!

2018-12-19

Mycket bra bladvändare. Är den gamla bästa vännen den hon utger sig för att vara eller hur ser hennes agenda egentligen ut? Och varför? Visst, man conectar the dots rätt så fort men den är ändå bra. Utforskar människors varför och känslor. Agera eller reagera. Rekommenderas.