Den ovillige fundamentalisten

Hamid, Mohsin

| 2007

Den unge pakistaniern Changez kom till USA som en mönsterimmigrant: elituniversitet, prestigejobb på Manhattan, en älskad flickvän och eleganta vänner. Men efter den 11 september förändras allt och Changez märker att det finns starkare band än pengar, makt och kanske till och med kärlek Boken är berättad av Changez själv under en kväll på ett café i Lahore. Lyssnaren är amerikan, en besvärad och tyst åhörare. Boken är en modern Tusen och en natt där denna kvälls berättelse handlar om krafterna som kan få en ung, välutbildad och framgångsrik man att gå rakt in i religiös fundamentalism. "Höjdpunkten byggs upp med mästerlig kontrollerad ironi och spänning. En enastående varningsberättelse, och en grym påminnelse om det pris som får betalas för etnisk profilering, bristande kommunikation och konfrontation." Kirkus Reviews Översättning Rebecca Alsberg Mohsin Hamid,...

Philip Stenström

2017-12-16

På ett café i Lahore, Pakistan, återberättar en man, vid namn Changez, sin livshistoria för en ganska tystlåten amerikan. Det är en lyckad historia om en immigrant som tagit universitetsexamen vid Princeton. Det är ett liv om högaktad student, en lovande affärsman med prestige jobb och kärlek till en vacker kvinna, som förtäljs. Men plötsligt den 11 september 2001 förändras allt och det prisbelönta livet börjar sakta falla samman, en social utfrysning efter en annan. Changez befinner sig i en kris; han genomgår ett inre krig som långsamt tär på honom och hans sinne.

Den ovillige fundamentalisten är i sig en tillrättavisning av USA och dess oförmåga att förstå omvärlden. Det är en uppriktig och ohämmad bild av USA som återges. Det är mycket som är enastående och beundransvärt med USA, men i slutändan är det ett land som poserar. Istället för att begrunda och förstå varför, flyr invånarna in myter om sin egen särart och dess överlägsenhet. Författaren, Moshin Hamid, är en författaren värd att hålla uppsikt efter de kommande åren. Det är en slående och välgrundad handling som återberättas med omsorg och uppriktighet. Den ovillige fundamentalisten är väl värd att läsa!

Jonathan Lehtonen

2017-10-04

Fruktansvärt styltig och onaturlig i sitt upplägg, vilket borde vara prio att få trovärdigt eftersom tilltalet är riktat till ett "du". Boken är en icke fungerande monolog vilket gör att det är lite skit samma vad den handlar om. Irriterande läsning.

Ola Janåker

2013-10-23

Angelägen och välskriven. Läs!

Anna-klara Akar

2013-05-02

En bok som gör mig kluven. Har läst recensioner som påminner om min reaktion på boken. Ämnet är intressant, ung man från Pakistan kommer till USA för att plugga och göra karriär. Vad gör det med honom? Vad är krocken mellan öst och väst, mellan amerikaner som tar allt för givet. Och vad gjorde 11 september med världen.
Ämnet är superintressant. Men
Men, författaren gör inte så mycket med det. Vi får en kärlekshistoria och en utvecklingsroman också.
Men författaren gör inte så mycket med det. Innehållet blir en svag tvåa.
Däremot är formen och språket en fullpoängare. Berättelsen vecklar ut sig återberättad av huvudpersonen för en främling, en berättelse i berättelsen. Snillrikt utformad. Språket, orden miljöerna öppnar sig behagligt så att jag aldrig behöver anstränga mig det minsta. Det är som att äta en lätt utsökt måltid . Njutning från första till sista sidan men jag lär mig inget nytt, får inga omvälvande tankar.

Klinga

2010-12-19

Uppfyllde inte mina förväntningar. Välformulerad och språkligt exakt. Men berättelsen lyfter inte. Innehållet får inte den tyngd som verkar ha varit ambitionen. Som om ingenting nytt blir sagt.

Boklisa NN

2010-07-30

Intressant ämnesval, fina iakttagelser om kulturella snittytor - fängslande. Men den innehåller också lite väl många klichéer.

Thomas Rosswall

2010-06-14

En liten pärla, som beskriver en pakistanier i USA alldeles efter avslutade studier och i sitt hemlands Lahor. Välskriven, tänkeväckande och spännande. Kulturkonflikter som påverkar huvudpersonens innersta.

2010-02-19

Ett underbart språk har han, vår författare från Lahore i Pakistan, som levt och studerat på samma platser som romanens berättare: Princeton, Harvard, New York. Vad var det som hände? Hur slutar det? Vem, om någon, är fundamentalist i romanen? Vi har våra fördomar, eller hur? Och kärleksaffären?