Den oväntade gästen

En främling kör i diket med sin bil nära den walesiska sydkusten och tar sig fram till ett isolerat hus för att få hjälp. Där finner han en man i rullstol, skjuten i tinningen. I samma rum upptäcker han en attraktiv blond kvinna med en revolver i handen. Men är det verkligen Laura Warwick som mördat sin man? Om inte, vem försöker hon skydda? Huset tycks fullt av misstänkta, och kommissarie Thomas med sitt pokeransikte och sin poesiläsande assistent Cadwallader ställs inför ett knivigt pussel innan bitarna faller på plats.Den oväntade gästen anses vara en av Agatha Christies bästa teaterpjäser och mottogs entusiastiskt som ”en ny Råttfällan” vid premiären 1958. Genom Charles Osbornes omarbetning till roman ges såväl nya som gamla Christie-fantaster chansen att läsa denna historia som inte publicerats tidigare.

Jeanette Algeson

2009-07-27

Jag ger den ett högt betyg för Agathas som vanligt geniala twist på slutet. Men annars blev jag väldigt irriterad på den här boken. Den var en av de böcker ja slängde i väggen när jag var klar med den!