Den osynlige mannen från Salem

Vinnare av Svenska Deckarakademin pris som Årets bästa svenska kriminalroman 2013. Den är även utvald att vara Sveriges bidrag till Skandinaviska Kriminalsällskapets pris Glasnyckeln 2014. Det är slutet på sommaren och en ung kvinna hittas skjuten till döds i ett härbärge för Stockholms hemlösa. Tre våningar upp vaknar polisen Leo Junker i sin lägenhet av sirenerna. Nästan tjugo år tidigare, under sin uppväxt i förorten Salem, möter den unge Leo två personer som för alltid kommer att stanna hos honom: John och Julia Grimberg. John och Leo blir vänner, Leo och Julia blir något mer. Och i bakgrunden, i skuggorna, skymtar också en person till. Någon som kommer att förändra allt. Det är slutet på sommaren och i utkanterna av Stockholm - i förfallna förorter, slitna lägenheter och mörka bakgator - börjar sökandet efter en gärningsman, där varje steg framåt endast leder längre in i en labyrint,...

2019-03-25

Lite skruvad förortsintrig

2019-03-19

Helt okej 💜

2018-08-25

Och så var det äntligen dags för den här serien. Den som i stort sett har blivit tokhyllad av både kritiker och bloggare. Det är ju aldrig speciellt lätt att ge sig på en sådan och det blir sällan rättvist mot boken. Jag inser nu att mina förväntningar antingen var för höga eller helt enkelt felställda. Läs mer på min blogg

Karin Johansson

2018-02-27

Trodde inte att jag skulle gilla böckerna så mycket, men det gör jag.

Engelska Väninnan

2017-06-09

Blodiga kriminalare är inte min melodi. Den här är lika mycket en psykologisk och sociologisk roman. Språket är så underbart att jag blir tårögd. Välkommen till parnassen Christoffer Carlsson!

Malin Sundman

2015-09-05

En annorlunda, fängslande deckare. Jag gillar språket dock tappar jag tråden ibland men i det stora hela absolut läsvärd! Ser fram emot nästa del i serien.

Teresia Kjellgren

2015-08-06

Helt okej story. Välskriven och bra språk. Jag gillar upplägget och den är inte hel förutsägbar. Läsvärd.

Tomas Karlsson

2015-07-17

Han skriver bra Carlsson, dock inte speciellt spännande och historien är inte speciellt övertygande för min del

Johan Arvidsson

2015-07-10

Att jag lät mig luras in i den här how to make a deckare 101. Fint språk i början, några spännande scener. Uppenbar story och huvudpersonen är nerknarkning romantiserad. Orkar inte med nått som hände i den här boken faktiskt.

Kerstin Hellgren

2015-04-11

Tyvärr inte min grej!

Lena L

2015-03-30

Inte i min smak...rörig, för många misslyckande människor på en gång...

karin andersson

2015-02-14

Suverän bok

Karin Löfstrand

2014-10-29

141006: Riktigt bra balans mellan den historiska tillbakablicken och den nutida händelsen.

John C

2014-06-26

Thriller som utspelar sig i Stockholm men som har sin upprinnelse i händelser under 90-talet i förorten Salem. Den avstängde polisen Leo Junker har ett brokigt förflutet och blir personligen indragen i ett mord som sker i samma hus där han bor. Typisk noirkänsla som verkar vara inne nu. Men en helt ok spänningsroman.

emelie .

2014-04-23

Om en som jag är uppvuxen i en förort nära Salem och Rönninge så är de litterära friheterna kring dessa orter mer ett hinder än en tillgång när en läser boken.
Språket är bra men balanserar emellanåt farligt nära det pretentiösa. Historien är bra med många bottnar men tar en rätt så banal vändning mot slutet. Dock en trevlig läsupplevelse, värd de tre dagar det tog.

Lars Bruman

2014-04-05

Spännande och genomtänkt

Jeanette Arbhage

2013-12-23

Den osynlige mannen från Salem är den första bok jag läst av Christoffer Carlsson, en spännande och snabbläst bok jag ser fram emot den andra boken i den tilltänkta serien om polisen Leo Junker

Ann Simonsson

2013-12-18

En sådär bok.

Karin Lundberg

2013-11-22

Snabbläst och trevlig deckare.

2013-09-07

Jag har läst Christoffer Carlsson två tidigare böcker, och tyckt mycket om dom båda två.

Här är en länk till ?Fallet Vincent Franke?, Christoffers debutbok från 2010.

Och här är en länk till Christoffers andra bok, ?Den enögda kaninen?, från 2011.

Christoffers tredje bok ?Den osynlige mannen från Salem? är den första delen i en planerad serie om polisen Leo Junker.

Och det ser jag fram emot! Att det ska bli en serie alltså! För jag tyckte mycket bra om den här boken.

Boken var mycket välskriven och engagerande. Spännande och inte alls helt förutsägbar.

Och jag tycker om Christoffers sätt att skriva på. Personporträtten är mycket bra, och han skriver ?ungt och modernt?.

Så jag rekommenderar verkligen boken, och även hans tidigare, som nu finns i pocket. Och jag ser fram emot nästa bok om polisen Leo Junker.

2013-08-28

Christoffers tredje bok ”Den osynlige mannen från Salem” är den första delen i en planerad serie om polisen Leo Junker.

Och jag tycker om Christoffers sätt att skriva på. Personporträtten är mycket bra, och han skriver ”ungt och modernt”.