Den osynlige

Cornwell, Patricia

| 1996

Fyra kvinnor har dött. De har ingenting gemensamt ? utom sin mördare. De har fallit offer för en seriemördare som rör sig genom staden och efterlämnar brutalt skändade offer. En kvinna är fast besluten att avslöja honom: rättsöverläkaren dr Kay Scarpetta, framgångsrik forskare och den första kvinna som lyckats bli chef för en amerikansk delstats rättsmedicinska institution, till många manliga kollegors avund. Men gradvis upptäcker Scarpetta att hon har flera fiender. Någon inifrån hennes eget laboratorium vill sabotera hennes utredning. Dessutom vill någon se henne död. Patricia Cornwell har med böckerna om Kay Scarpetta haft stora framgångar både i USA och Europa. Hon betraktas som den internationella kriminallitteraturens leading lady. Översättning av Erik Andersson

Matthias Flodström

2018-10-27

Spännande dock lite tjatig ibland.

2017-10-13

Kul att läsa den allra första Kay Scarpetta-deckaren! På senare år har Cornwells böcker tappat styrfart, tycker jag, men den här är riktigt bra. Kanske lite överkurs med rättsläkartermerna men det blir ändå spännande. Och det bränner till ordentligt vid upplösningen. Här får man också stifta bekantskap med systerdottern Lucy som i senare böcker får en framträdande roll. Klart läsvärd är denna upptakt.