Den osynliga flickan

Jewell, Lisa

| 2021

London. På en vacker gata med eleganta hus, stora bilar och elektroniska grindar ligger en nedgången ödetomt. Det är nästan midnatt och väldigt kallt, och ändå väntar en flicka i mörkret bland katter på jakt och rävar som ylar ? När Saffyre Maddox var tio år hände något hemskt och hon har burit med sig smärtan sedan dess. Mannen som hon trodde skulle läka henne gjorde inte det, och nu gömmer hon sig för honom, osynlig i skuggorna, medan hon tar reda på hans hemligheter. Hemligheter hon skulle kunna använda för att krossa hans trygga, mysiga liv. Owen Pick är också osynlig. Han är trettiotre år gammal och har aldrig haft en flickvän, inte heller en vän. Ingen ser honom. Ingen bryr sig om honom. Men när Saffyre Maddox försvinner från gatan utanför hans hus på Alla hjärtans dag, tittar plötsligt hela världen på honom. Anklagar honom. Håller honom ansvarig. För han är precis den typen, eller...

Helt okej💜💜💜

Maria Jacobsson

2021-05-13

En berättelse där man lite i taget får reda på saker om de olika personerna i huvudrollerna. Efter ett försvinnande försöker alla komma ihåg vad de sett och vad som hänt. Läsningen drivs av att man vill veta sanningen, men fragmenten pekar hela tiden åt olika håll. Spännande och lättläst!

Lisa Jewells senaste roman ”Den osynliga flickan” levererar som vanligt. Jag har läst alla svensköversatta böcker av @lisajewelluk i takt med utgivningen - från den första (”Ralphs Party”, 1999) till den här, och det är så kul att följa utvecklingen. Jag har tyckt om alla, men kvaliteten på de senaste har verkligen exploderat. Älskar den här nya stilen: spänningsromaner som berör och är svåra att lägga ifrån sig. Den här senaste tar upp många aktuella aspekter: Incels, sexuella övergrepp och trakasserier och en mans oförstående. Om otrohet, familjeband, ensamhet, utsatthet. Kortfattat så handlar boken om försvinnandet av en tonåring som heter Saffyre, men också om Owen - som anklagas för att vara skyldig till detta. Även fler personer och relevanta sidostories finns med. Jag älskade allt med boken förutom slutet, det kände jag drog ned en liten aning. Med fokus på just en LITEN aning. Det är fortfarande en enormt bra och spännande bok med viktigt tema. ”Den osynliga flickan” kommer som pocket den 6/10.

2021-04-13

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Lisa Jewell har gett ut ett femtontal böcker varav ett tiotal finns översatta till svenska. Jag har läst tre böcker av henne tidigare, och tyckt om dom alla tre. Och även den här boken, Den osynliga flickan, tyckte jag var bra. Kan rekommenderas.