Den oönskade

Dahl, Alex

"Det är en välskriven, mycket tät och spännande psykologisk spänningsroman med många bottnar och frågeställningar. Allt är inte vad det ser ut att vara." BTJ Cecilia lever ett lugnt liv i den lilla norska byn Sandefjord. Hon är gift med sin barndomskärlek Johan och de bor i ett vackert hus med två små döttrar. När en liten pojke, Tobias, hamnar i Cecilias familj som tillfälligt fosterbarn, störs hennes välordnade liv. Hon har inte tid med ytterligare ett barn, men Johan insisterar på att de ska göra "det rätta". Pojken vet inte vilka som är hans föräldrar, det enda han vet är att han har tagits om hand av ett par missbrukare de senaste åren. Några dagar efter hans ankomst upptäcks kvinnan i missbrukarparet, svenska Anni, död i hamnen. Vem är pojken och hur har han hamnat i lilla Sandefjord? Det visar sig snart att Cecilia vet mer än hon först gett sken av. Och pojken verkar veta något om...

Överraskande bok med spänning från början till slut. Jag kom in i boken på en gång och den var omöjlig att släppa. Det sista jag gjorde på kvällen var att lyssna och det första jag gjorde på morgonen var att lyssna.
~
Boken rekommenderas och även uppläsaren var bra.
#denoönskade #alexdahl #louisepeterhoff #boktips #ljudboksrecension #ljudbokstips #ljudbok #spänning #oförutsägsbar #storytel #sorglig #bladvändare #överraskande

Maria Jacobsson

2020-05-08

Bra bokidė och bra inlednimg, men sedan faller det. En handling som i princip endast återberättas av dokument känns platt och tråkig. I slutet av boken är jag inte ens intresserad av hur det går för huvudpersonen, tycker mest att hon är patetisk och jobbig. Handlingen får en tvåa, men boken är ändå lättläst och bygger på en bra grundidé, så slutbetyget blir en trea.

2020-04-19

Nej tack, inget för mig. Osannolika karaktärer i en delvis osannolik story berättad med så långa, tråkiga utläggningar. Ville ändå läsa till slutet för att kolla upplösningen, men det var många sidor som bara ögnades igenom.

A H

2019-10-23

Bra

Katarina Nord

2019-07-28

Bra, spännande....men. Borde vara en stark fyra men för mig är det något som saknas - eller så är det dessa bisarra lögner som gör mig illa berörd.

2019-07-08

”Den oönskade” av Alex Dahl är en fängslande thriller med många twister. Det är en bok som är svår att lägga ifrån sig.

Boken innehåller väldigt bra miljöbeskrivningar och intressanta karaktärer. Vi får i boken höra handlingen återberättas av Cecilia, Tobias och Annika.

Vi får i boken möta lögner och familjehemligheter och en stor rädsla av att det förflutna ska komma upp till ytan igen.

Att boken är berättad ur tre perspektiv gör boken mer fascinerade och spännande. Det här är en välskriven thrillerdebut som gör mig mer nyfiken på författaren! Sommarens stora thriller! Läs!

Lysande, spännande & skickligt skriven!

Helt okej 🤔

2019-06-06

Riktigt bra!

2019-05-27

Så här står det om boken Den oönskade av Alex Dahl på bokförlagets hemsida: ”Den oönskade är beroendeframkallande slukarläsning för alla som älskar relationsthrillers och psykologiska spänningsromaner.” Och det tycker jag absolut är en bra beskrivning av boken.

Boken är den norska författarens thrillerdebut, och det är verkligen en strålande debut, tycker jag. Boken får högsta betyget från mig. Den är både spännande och gripande. Välskriven och berörande. Och absolut inte förutsägbar, med flera vändningar i. Den oönskade är en sådan bok som jag kommer att minnas. Och jag hoppas på fler liknande böcker av författaren Alex Dahl.

Rekommenderas varmt.