Den onda viljan

Fossum, Karin

| 2008

Karin Fossums bekanta poliser, Konrad Sejer och Jacob Skarre, ställs inför ett mysterium med ett underligt självmord. Tre unga män har åkt till en stuga vid en sjö i skogen för att umgås över en helg. En av dem, Jon, har tillfälligt lämnat det behandlingshem där han bor på grund av sin svåra ångest, och under en tur på sjön med vännerna Alex och Reilly kastar han sig plötsligt ur båten.       Alex och Reilly påstår emellertid att Jon måste ha gått upp mitt i natten medan de sov och att de inte vet vart han tog vägen. Sejer och Skarre fattar dock misstankar när man efter en god stunds sökande i den närmaste omgivningen finner den icke simkunnige Jon i vattnet hundra meter från stranden.       Det är uppenbart att den charmige och framgångsrike men till synes känslokalle reklammakaren Alex och den ovårdade och flummige Reilly, som arbetar som sjukhusvaktmästare och tar droger för att fly verkligheten,...

Rasmusmatte .

2013-11-04

Spännande och jättebra. Som vanligt skriver Karin Fossum fängslande

Jag tycker att denna deckare är helt okej och den får därför en 3 av mig.
Den handlar om tre män var av en tar sitt liv på ett tragiskt sätt och även om vad lögner kan ställa till det för en i livet.

Bengt Månsson

2011-05-01

Fascinerande skildring av hur svårt det är att ljuga och en riktig bladvändare inledningsvis. Tyvärr håller den inte hela vägen och upplösningen blir beroende av helt andra omständigheter. Hade den inledande psykologiska infallsvinkeln fullföljts kunde det blivit betyg 5 men nu får det räcka med 4.

Maria Johnson

2011-02-15

Inte den bästa bok jag läst av Fossum. Intrigen är ok och boken är välskriven men jag saknar något som griper tag i mig och får mig att vilja läsa vidare. Lösningen på gåtan känns väl enkel.

Torbjörn Nilsson

2010-08-22

Helt klart en av Fossums svagare alster, hade det inte varit för att den är så kort (200 sidor) hade jag förmodligen struntat i att läsa klart den.

Erik a

2010-04-05

tyvärr den sämsta jag läst av Fossum, på tok för förutsägbar...

Karin D

2009-04-26

Jag läst flera av Karin Fossums böcker, och Den onda viljan var en av de bättre. Man kan inte berätta för mycket utan att förstöra läsupplevelsen men det handlar om falska vänner och svek.

Ingen av Fossums böcker går upp mot Älskade Poona... Det är en av de få böcker som fick mig att känna äkta sorg, precis som att det var någon jag kände som drabbades av Poonas eller Gunders öde. Jag ville liksom bara ha varit där och rättat till så att sagan fick ett lyckligt slut.