Den omänsklige

Moström, Jonas

| 2021

På Sundsvalls sjukhus blir Nathalie Svensson larmad till en ung kvinna som har stängt in sig på sitt rum. Hon hotar att begå självmord. När Nathalie lyckas ta sig in i rummet står kvinnan på fönsterblecket, redo att hoppa. Samtidigt hittas en tjugoårig kvinna död i Selångersån, mitt i Sundsvall. Hon är ihjälslagen och dumpad under en bro. Kvinnan har varit spårlöst försvunnen i fyra månader, och när Johan Axberg tar över utredningen inser han att kollegan som utrett försvinnandet har gjort ett uselt jobb. Det visar sig att det finns ett oväntat samband mellan kvinnan på sjukhuset och den mördade kvinnan i ån. Johan och Nathalie, som äntligen känner sig trygga i sin relation, gräver tillsammans vidare. Och de kommer allt närmare en mördare vars motiv framstår som fullkomligt häpnadsväckande. Den omänsklige är den åttonde fristående delen i Jonas Moströms populära och prisbelönta deckarserie...

Spännande bladvändare!
Det är lite som ett lotteri när man ska läsa en ny bok i en pågående serie. Även om de oftast är fristående så finns det ju alltid en viss koppling till tidigare böcker. Om inte annat så brukar ju en eller flera karaktärer hänga med genom stora delar av serien.

Så är det med psykiatrikern Nathalie Svensson och kriminalkommissarien Johan Axberg i boken "Den omänsklige". De jobbar i samma team och har även, genom böckernas gång, utvecklat ett förhållande som de nu äntligen känner sig trygga i. Hela deras personliga resa har jag ju missat eftersom jag inte har läst någon av de tidigare sju böckerna. Men jag upplever inte det som ett problem utan kom snabbt in i boken och handlingen tack vare väl insmugna tillbakablickar.

Boken är ruskigt bra och tiden springer iväg när jag läser, mycket tack vare de korta kapitlen. Det är ett bra driv och högt tempo utan att för den del kännas forcerande. Jonas Moström låter intrigen och karaktärerna utvecklas i sitt egna tempo och han håller spänningen vid liv från första till sista sidan.

2022-02-07

Men hur galet spännande kan egentligen Jonas skriva?

”Den omänsklige” är den åttonde boken i deckarserien om psykiatriker Nathalie Svensson och kriminalkommissarie Johan Axberg. En kvinna hittas ihjälslagen och dumpad under en bro och på sjukhuset tar en annan ung kvinna sitt liv. Det finns ett samband mellan kvinnorna och mördaren motiv är häpnadsväckande.

Alltså, jag började läsa och sen läste jag tills boken var slut (med ett tvunget avbrott för sömn). Jonas har ett sätt att berätta som fångar mig som läsare. ”Den omänsklige” är en bladvändare och man vet inte vad som väntar på nästa sida.

Jonas bygger effektivt upp sin story med villospår så att man till slut inte vet varken ut eller in. Vem är egentligen skyldig? Bra beskrivna miljöer och karaktärer. Gillar verkligen Nathalie och Johan, kemin och samarbetet mellan dem. Det är ett högt tempo, grymt spännande, obehagligt och välskrivet. Jag vill bara läsa mer!

Överraskningsbok från @jonasmostrom och @norstedts_forlag 🤩 Både signerad och med godispiller. Älskar det där lilla extra!

Det här är den fristående, åttonde delen i deckareserien, men jag har faktiskt inte läst en enda innan. Men alltså HERREJÖSSES VAD SPÄNNANDE! Jag är inte alls en deckarperson, så har högra krav - men denna levererade verkligen. Välskriven bladvändare från första till sista sidan. Kort om handlingen: En mördad ung kvinna och en jämngammal tar livet av sig. Det visar sig att det hänger ihop… Vi får hänga med i jakten på mördaren och på att få svar. Gillar du deckare eller spänningsromaner är detta verkligen ett tips!

2021-10-26

Helt okej bok i serien om Nathalie Svensson.

Å

År 4 Ekhagsskolan