Den omnsklige

Mostrm, Jonas

| 2021

P Sundsvalls sjukhus blir Nathalie Svensson larmad till en ung kvinna som har stngt in sig p sitt rum. Hon hotar att beg sjlvmord. Nr Nathalie lyckas ta sig in i rummet str kvinnan p fnsterblecket, redo att hoppa. Samtidigt hittas en tjugorig kvinna dd i Selngersn, mitt i Sundsvall. Hon r ihjlslagen och dumpad under en bro. Kvinnan har varit sprlst frsvunnen i fyra mnader, och nr Johan Axberg tar ver utredningen inser han att kollegan som utrett frsvinnandet har gjort ett uselt jobb. Det visar sig att det finns ett ovntat samband mellan kvinnan p sjukhuset och den mrdade kvinnan i n. Johan och Nathalie, som ntligen knner sig trygga i sin relation, grver tillsammans vidare. Och de kommer allt nrmare en mrdare vars motiv framstr som fullkomligt hpnadsvckande. Den omnsklige r den ttonde fristende delen i Jonas Mostrms populra och prisbelnta deckarserie...

Spnnande bladvndare!
Det r lite som ett lotteri nr man ska lsa en ny bok i en pgende serie. ven om de oftast r fristende s finns det ju alltid en viss koppling till tidigare bcker. Om inte annat s brukar ju en eller flera karaktrer hnga med genom stora delar av serien.

S r det med psykiatrikern Nathalie Svensson och kriminalkommissarien Johan Axberg i boken "Den omnsklige". De jobbar i samma team och har ven, genom bckernas gng, utvecklat ett frhllande som de nu ntligen knner sig trygga i. Hela deras personliga resa har jag ju missat eftersom jag inte har lst ngon av de tidigare sju bckerna. Men jag upplever inte det som ett problem utan kom snabbt in i boken och handlingen tack vare vl insmugna tillbakablickar.

Boken r ruskigt bra och tiden springer ivg nr jag lser, mycket tack vare de korta kapitlen. Det r ett bra driv och hgt tempo utan att fr den del knnas forcerande. Jonas Mostrm lter intrigen och karaktrerna utvecklas i sitt egna tempo och han hller spnningen vid liv frn frsta till sista sidan.

Lollos bokhrna

2022-02-07

Men hur galet spnnande kan egentligen Jonas skriva?

Den omnsklige r den ttonde boken i deckarserien om psykiatriker Nathalie Svensson och kriminalkommissarie Johan Axberg. En kvinna hittas ihjlslagen och dumpad under en bro och p sjukhuset tar en annan ung kvinna sitt liv. Det finns ett samband mellan kvinnorna och mrdaren motiv r hpnadsvckande.

Allts, jag brjade lsa och sen lste jag tills boken var slut (med ett tvunget avbrott fr smn). Jonas har ett stt att bertta som fngar mig som lsare. Den omnsklige r en bladvndare och man vet inte vad som vntar p nsta sida.

Jonas bygger effektivt upp sin story med villospr s att man till slut inte vet varken ut eller in. Vem r egentligen skyldig? Bra beskrivna miljer och karaktrer. Gillar verkligen Nathalie och Johan, kemin och samarbetet mellan dem. Det r ett hgt tempo, grymt spnnande, obehagligt och vlskrivet. Jag vill bara lsa mer!

verraskningsbok frn @jonasmostrom och @norstedts_forlag 🤩 Bde signerad och med godispiller. lskar det dr lilla extra!

Det hr r den fristende, ttonde delen i deckareserien, men jag har faktiskt inte lst en enda innan. Men allts HERREJSSES VAD SPNNANDE! Jag r inte alls en deckarperson, s har hgra krav - men denna levererade verkligen. Vlskriven bladvndare frn frsta till sista sidan. Kort om handlingen: En mrdad ung kvinna och en jmngammal tar livet av sig. Det visar sig att det hnger ihop Vi fr hnga med i jakten p mrdaren och p att f svar. Gillar du deckare eller spnningsromaner r detta verkligen ett tips!

emmakicki

2021-10-26

Helt okej bok i serien om Nathalie Svensson.

r 4 Ekhagsskolan

2021-10-22