Den ofrivillige spionen

En förtidspensionerad undersökande journalist hittas mördad i Vasaparken i Stockholm. Kriminalkom missarie Anna Palmquist utreder fallet som snart visar sig ha kopplingar till ett trettio år gammalt olöst mord. När utredningen leder till upptäckten att före detta KGB och den nuvarande ryska underrättelse tjänsten SVR är inblandade i båda morden hamnar hon i utkanten av en pågående hemlig utredning hos Säpo, som misstänker att en rysk mullvad gömmer sig i den svenska regeringsmaktens korridorer. Den ofrivillige spionen är en thriller som med överraskande vändningar länkar ihop 80-talet med dagens Stockholm, Bryssel, Berlin, Moskva, Köln och Miami. En fiktiv historia som utspelar sig tillsammans med verkliga händelser. En dystopisk skildring där både det förgångna, nuet och framtiden går hand i hand. Det är en historia om svek, förräderi, besvikelse, kärlek och politiskt maktspel på högsta...

Carl Gustav Petri

2018-10-25

Jag sträckläste ”Den ofrivillige spionen”. Spännande och tankeväckande! Skrämmande aktuell med en suverän plot. En mycket bra skildring och visualisering av spelet mellan väst och öst i den svenska politiken där verkligheten aldrig uttalas tydlig.

Jan Roslund

2018-09-01

Den ofrivillige Spionen
Ett ämne för en roman är som ett band av laglösa och att "fånga läsaren" är spionromanens avgörande tecken på kvalitet. Den ofrivillige spionen uppnår dessa meriter från allra första sidan. När man börjat läsa den går det inte att sluta!
Humberto Lopez y Guerra (H.L. Guerra) väver en komplott som har stor trovärdighet (vilket är viktigt i den här typen av roman). Allt är bra sammanvävt, karaktärerna känns nära, i en smidig prosa. En intensiv bok som lämnar oss förbryllade och undrande om historien kan vara sann eller åtminstone potentiellt möjligt i denna utmärkta roman.
Den ofrivillige spionen är en roman som har skrivits så noga, att vi bara kan föreställa oss mängden av forskning som författaren hade att göra. Det finns så många detaljer och även om det är känt att historien är fiktiv, är den accepterat som sanning till de mest osannolika scenerna.