Den nya överklassen - en bok om Sveriges ekonomiska elit

Ericson, Bengt

| 2010

Det är en dag som alla andra för några medlemmar av Sveriges nya överklass I Schweiz har Jacob Wallenberg just avslutat ett styrelsemöte i ABB. Det pågick i sju timmar och för det kan han kvittera ut ett arvode på 440 000 kronor.På sitt gods utanför Nynäshamn sitter riskkapitalisten Björn Savén och tummar på den medalj som han har fått ta emot ur kungens hand. Den ska bäras om halsen i Serafimerordens band.I Västindien glider Arne Mårtensson in mot hamn i sin nitton meter långa segelkryssare. 55 år gammal pensionerade han sig från Handelsbanken. På pensionskontot ligger betryggande 225 miljoner kronor. Den nya överklassen erbjuder en guidad tur genom ett rikemansland där pengar och position betyder allt. Vi får veta hur dess invånare bor, semestrar och roar sig på andra sätt. Vi får läsa om herrgårdarna, kungajakterna, privatskolorna och de slutna elitsällskapen. Plus om den svans...

Johan Bengtsson

2013-09-01

Intressant och kritisk bok om den svenska överklassen. Innehåller porträtt av bl.a. Melker Schörling. Stefan Persson, Kamprad, Wallenbergarna m.fl.
Innehåller kapitel om livsstil, maktkamp, värderingar etc.

Susanna Svanberg

2012-03-02

Orkade inte läsa klart

Michaela Schuller

2012-02-11

Mycket bra och skrämmande bild av klassamhället i Sverige. Intressant att läsa om och jag blir rädd för att det kommer bara att bli mer och mer skillnader mellan dem och oss.

Anna Lindström

2011-12-14

Mycket intressant och välskriven bok som alla borde läsa. Förbannad blir jag många gånger under läsningen.

Magnus Fürst

2011-12-12

Om etablissemanget och dess fritids sysselsättning. Dålig.

Ullis N

2011-09-28

Läs och upprörs!

Oskar Henriksson

2011-07-24

Boken "Den nya överklassen : en bok om Sveriges ekonomiska elit" av Bengt Ericson är svår att motstå. De flesta är nog intresserade av hur överklassen lever, även om vi kanske inte alltid vill erkänna det. Vi läser om alla dessa enorma bonusar, gigantiska slott och extravaganta resor med en skräckblandad förtjusning. Samtidigt som vi förfasas över allt slöseri och de orättvisor som finns så är vi avundsjuka, de flesta av oss kulle nog inte tacka nej till att vara snuskigt rika. Sedan skulle ju vi givetvis använda pengarna på ett mer förnuftigt sätt. Och givetvis skulle vi fortfarande ha fötterna på jorden, ja det skulle inte märkas alls på oss att vi var ofantligt rika. Vi skulle leva på som vanligt, men kanske unna oss en extra vecka i Thailand då och då. Jojo, knappast troligt va? Men det är nog så vi lite naivt resonerar. Jag tror att de flesta av oss skulle förändra vårt sätt att leva ganska radikalt om vi blev ekonomiskt oberoende. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet när man läser den här boken.

Den här boken betar av ett antal olika ämnen så som överklassens bostäder och fritidssysselsättningar. Men kan också läsa om de sociala regler som är ett måste att behärska inom överklassen. Givetvis finns här också avsnitt som handlar om hur överklassen tjänat sin pengar. Dessutom finns ett par porträtt av några enskilda personer, t.ex.Ingvar Kamprad och Gerard De Geer. I slutet av boken finns ett antal bilagor med listor över Sveriges miljardärer, kungens jaktkompisar och liknande.

Boken är skriven med glimten i ögat, det är lättsam läsning. Och mycket av det man innerst inne vill veta om överklassen finns med, så som hur de socialiserar i olika ordenssällskap eller hur de skatteplanerar i lagens gråzon. Bengt Ericson verkar ha en bra inblick i hur de rika lever. Det finns även en hel del samhällskritik med i boken, t.ex. om hur pass stora klasskillnaderna faktiskt är i Sverige. Så även om det är en lättsam bok så finns det även ett djupare budskap i boken. Bengt Ericson är till exempel mycket kritisk till hur makten och överklassen har hjälp varandra, eller hur stor girigheten är när det gäller att ta ut bonusar och liknande.

Dock kan det ibland lite väl mycket raljerande och generaliserade, man får intrycket att alla i överklassen är giriga egoister som inte skyr några medel för att öka på sin förmögenhet. Och jag är övertygad om att det inom överklassen även finns vettiga människor, ja antagligen är majoriteten vettiga. Men dessa personer har i stort sett ingen plats alls i boken. Ett annat problem med boken är att det blir lite väl mycket namn, det är ett par rader om riking nr 1, sen några rader om riking nr 2 osv. Det är säkert över 100 namn som nämns i boken vilket gör att det blir rörigt och splittrat.

Men på det hela är det en intressant inblick i hur överklassen lever så betyget blir 3 av 5..

Camilla Eriksson

2010-11-25

En bra bok om överklassens ekonomi ( bonusar) ,boende, lyxbåtar,Välgörenheter,släktskaper till varandra. Läsvärd.

En intressant bok som är klart läsvärd. Men jag tyckte Jan Guillous "Tjuvarnas marknad" Var mycket bättre.

En avslöjande bok om folk jag inte kommer
att lära känna. Mycket roligt att läsa om
denna rika klass och författaren klär
av dem på ett inte helt smickrande sätt.
En sedelärande bok för mig.

harriet karlsson

2010-10-22

Det gåtfulla folket- de extremt rika.
Girighet och fisförnämhet , de enda ord jag kan komma på.

Louise A

2010-10-12

Lite som en blandning av ekonomireportage och "Hänt i veckan"...mycket underhållande och lättläst. Men innehåller samtidigt vassa formuleringar, och svidande kritik.

Merete Madsen

2010-10-03

Ger den en icke oväntad men förfärande bild av det samhälle som kanske inte skapats men hyllats och uppmuntrats under specifikt svenska former. Förbluffande!

Anders Nilsson

2010-09-26

Skvaller om rika svenskar, men oemotståndligt skvaller.