Den nya Evas passion

Carter, Angela

| 2007

"Föreställ dig att Baudelaire, Blake och Kafka tillsammans skulle försöka beskriva Amerika så är du en bit på väg in i Carters visionära och skandalöst förföriska värld." The Times Evelyn anländer till ett New York i sönderfall. Där inleder han en relation med Leilah, men dumpar henne blödande efter en illegal abort han tvingat henne till, köper en bil och kör västerut. I öknen tillfångatas han av en kvinnokult. För sent inser han att de har en diabolisk plan. De börjar med att operera om honom till kvinna. I Angela Carters Den nya Evas passion möter den magiska realismen postfeminismen och science fiction den gotiska romanen. Carter porträtterar ett USA i total upplösning. Samtidigt är det en samhällssatir som sträcker sig långt utanför Amerikas gränser och ifrågasätter allt vi tagit för givet om kön, sex och begär. (Översättning: Karin Lindeqvist) Angela Carter...

2023-09-10

Den börjar ganska så intressant som en dramatisk framtidsdystopi som sticker ut från mängden.
Men den blev enbart konstigare och konstigare och efter att ha läst nästan 3/4 så fick jag mer än nog.
Det blir galet, och sekten som Evelyn/Eva kidnappas av känns som hämtad från Charles Manson.
Jag är inte pryd av mig, men här blev det ett frosseri av snusk. Jag kan inte låta bli att undra hur Angela Carters psykiska hälsa var?
Slutbetyg, en 2:a!

Ruth Lezz

2011-02-11

Oj! Mytologiskt kaos, matriarkal action. Wow!

Martin Spiik

2010-12-22

Det var ganska länge sedan jag läste den, jag minns att jag tyckte språket var lite krystat och att den var lite jobbig. Men jag minns ändå boken som skönt bisarr och intressant.

Liza Bolin

2010-08-04

Jag läste den när jag precis var inne i mitt allra mesta "hårdkokt"-fas, jag ville ha rakt språk och arga män. Det blev helt fel med Evas Passion, som är skriven med kväljande sirliga formuleringar. Så nej, fast det är kanske inte bokens fel.