Den nakna flickan

Ny bok av författaren till hyllade Gangsterprinsessan!I Den nakna flickan får vi följa med på den unga Viktorias livsresa, från barndom och uppväxt i en sluten religiös sekt på flykt från de svenska myndigheterna som ung mamma och vidare ut i världen på olika omvägar, till livet som firad stripdansös och sedermera ägare till en exklusiv nattklubb i Sverige. Du får inblick i en kvinnas frigörelse och kamp för att lämna sina rötter och Familjen hon växte upp i och hennes revansch på samhället. Du får möta religiösa fanatiker och outsiders men också människor som kommit lite i skymundan eller av olika anledningar råkar befinna sig i nattens skuggor. Du får även titta in i världar du inte trodde fanns, men som fortfarande existerar överallt. Den nakna flickan handlar om religiös fanatism, sex, makt, indoktrinering, stripbranschen och om rätten till sin egen kropp....

Jenny A

2021-08-16

Det känns som att boken serverar halva sanningar och/eller överdrivna känsloyttringar och berättelser för att göra personerna svartvitt goda eller onda och händelser svartvitt bra eller dåliga, och man lär därför aldrig känns en person på riktigt eller får riktigt grepp om händelser. Den är full av berättelser men på samma gång innehållslös, ganska ytlig helt enkelt. Det är intressant att få vittnesmål inifrån en sekt men inte när det känns som att något saknas.. Den får 2 stjärnor för att den trots allt sällan var tråkig.

När jag läste bokens baksidestext så blev jag väldigt intresserad och nyfiken på boken. Den här boken är inspierarad på en sann historia och det gör att den blir än mer intressant och lockande att läsa. Jag har tidigare läst författarinnans bok Gangsterprinsessan och tyckte den var riktigt bra. Jag gillar Helens sätt att skriva - det är starkt, bra driv, flyt i texten och berörande. Denna bok var otroligt bra - en riktig käftsmäll på så många sätt. Jag drogs direkt in i boken och det blev en riktigt bladvändare. Jag blev berörd och tagen, en så stark story som väckte många olika känslor hos mig, ilska, hopp, gjädje, tårar, sorg, kärlek....etc. Att få följa Viktorias resa från barndomens uppväxt i en religiös sekt till ägare av en exklusiv nattklubb var så starkt och gripande. Att få läsa om en värld så okänd för mig och så skrämmande - som innehöll både maktmissbruk, manipulation, skräck, utanförskap, sexuella övergrepp, otrygghet och förtvivlan, så gripande. Men boken innehöll också syskonkärlek, hopp, glädje, kärlek, omtanke, kamp om frigörelse och en enorm styrka för att få ett bättre liv. En väldigt stark bok, trots väldigt mycket mörker så finns det hopp och ljus om ett bättre liv fyllt med kärlek och glädje - inget är omöjligt om man hittar styrkan att komma vidare.

2019-12-21

I boken får vi följa med på den unga Viktorias livsresa, från barndom och uppväxt i en sluten religiös sekt på flykt från de svenska myndigheterna som ung mamma och vidare ut i världen på olika omvägar, till livet som firad stripdansös och sedermera ägare till en exklusiv nattklubb i Sverige.

Det här är en förbannat bra bok, en bok som berör och inte lämnar dig när du har läst klart. Jag blir arg, ledsen, oroad och mitt mammahjärta värker för barnet Viktoria, hennes syskon och de andra barnen som är fast i sekten. Boken ger insikter i hur andra människors religiösa idiotism förstör livet för många. Viktorias livsöde berör mig när jag läser boken. Detta är en historia jag kommer att tänka på länge!

Jag tycker att Helen skriver bra, det är sakligt och texten flyter på bra när jag läser. Boken går snabbt att läsa, är svår att släppa och jag känner att jag vill diskutera den! Jag har så många funderingar! ”Den nakna flickan” är en bok värd att läsa! Bara gört!!

Skakande, fascinerande & stark!

Bokslukerskan 93

2019-11-10