Den mörka ängeln

Griffiths, Elly

Mord, arkeologi och relationer i brittisk deckarsuccé Den mörka ängeln är tionde boken om rättsarkeologen Ruth Galloway i brittiska Norfolk, som alltid blir indragen i mystiska och spännande fall.Ruth blir smickrad när hon kontaktas av den italienska arkeologen Angelo Morelli som hon tillbringade en natt med för länge sedan. Han behöver hjälp med att uttolka ett fynd av benrester i en liten bergsby nära Rom. Det var åratal sedan Ruth hade semester, så en vistelse i Italien kan hon inte tacka nej till.Tillsammans med sin dotter reser Ruth till Castello degli Angeli, där det inte blir så rofyllt som hon hoppats på. I byn hittar hon en medeltida helgedom men också mörka hemligheter som leder tillbaka till krigsåren och motståndsrörelsen. Överraskande nog dyker dessutom hennes arbetspartner kommissarie Harry Nelson upp, vilket kommer väl till pass när ett mord sker. Vad är det Ruth...

Har följt henne från början och tyckt om dem. Men upplever att de tidigare böckerna var bättre.
Har blandat både lyssnande och läsande. För det mesta läsande. Men nu har jag tröttnat. Lyssnade på denna i över 3 timmar, ger upp. Upplever ingen spänning, långtråkig, för mycket vetenskap och relationsproblem.
Men antagligen kommer jag ändå att vilja läsa hennes nästa.

Bok nummer 10 i serien och nu känner man verkligen karaktärerna väl. Jag tokgillar Ruth och Nelson och deras historia. Mordgåtan i just den här boken når väl inga strålande höjder direkt, men det gör inget. Allt annat håller samma klass som alltid. Det enda tråkiga är att de tar slut så fort och det blir en lång väntan på nästa.

Denna serie är enbart avkoppling. Handlingen är kanske inte den bästa men ändå vill man följa huvudpersonerna. Hoppas nästa bok blir sista.

Griffiths faller i samma fälla som många andra författare att de skriver för länge på en viss serie. Den sista i serien om Ruth och Nelson och gänget gör mig inte glad. Känner bara att jag vill att boken ska ta slut. Boken ger mig en unken smak i munnen som efter en dålig fest. Men visst kommer jag även att läsa nästa bok i serien jag vill ju veta hur det går för Ruth och Nelson.

En tvåtusen år gammal grav utanför Rom visar sig innehålla ett skelett med en iPhone. Ruth blir kontaktad av den italienska arkeologen Angelo, som vill ha hennes hjälp. Ruth tar med sig dottern Kate och reser dit. Benresterna verkar dock innehålla hemligheter som någon gör allt för att dölja...
🐴
Den mörka ängeln är tionde delen i serien om rättsarkeolog Ruth Galloway. Serien tillhör en av mina absoluta favoriter vad gäller deckare. Har man läst de innan i serien känner man igen sig även i denna. Det är lite småtrevliga (hur nu mord kan vara det?!) mord som är lite lagom mystiska, utan massa grovt våld och detaljerade scener. Jag för min del tycker det är väldigt skönt att läsa såna böcker, blir ibland lite väll rått och grovt i många andra. Här är det mer Ruths liv som tar stor plats och morden figurerar lite vid sidan av. Den stora behållningen med serien tycker jag också är Ruth, Nelson, Cathbad, Shona och alla de andra, som känns som de blivit riktiga kompisar och genom serien har vi fått ta del av deras liv och utveckling. Det är inget högt tempo i boken förrän mot slutet, då skruvas allt upp ett varv, men likväl går den fort att läsa. Den mörka ängeln känns välskriven och mysig. Miljöerna som beskrivs i boken får mig att vilja åka dit. Jag går fortfarande och hoppas på att serien någon gång ska spelas in som film/serie.