Den mörka ängeln

Griffiths, Elly

Den mörka ängeln är tionde boken om rättsarkeologen Ruth Galloway i brittiska Norfolk, som alltid blir indragen i mystiska och spännande fall.Ruth blir smickrad när hon kontaktas av den italienska arkeologen Angelo Morelli som hon tillbringade en natt med för länge sedan. Han behöver hjälp med att uttolka ett fynd av benrester i en liten bergsby nära Rom. Det var åratal sedan Ruth hade semester, så en vistelse i Italien kan hon inte tacka nej till.Tillsammans med sin dotter reser Ruth till Castello degli Angeli, där det inte blir så rofyllt som hon hoppats på. I byn hittar hon en medeltida helgedom men också mörka hemligheter som leder tillbaka till krigsåren och motståndsrörelsen. Överraskande nog dyker dessutom hennes arbetspartner kommissarie Harry Nelson upp, vilket kommer väl till pass när ett mord sker. Vad är det Ruth är på spåren som någon i byn är beredd att mörda...

A H

2020-05-19

Hur ska det sluta. Hoppar genast till nästa bok...

Irene Malmeling

2019-07-26

Avkoppling i båten. Funkar att slölyssna till, så tyvärr ingen alltför rafflande intrig. Har läst de tidigare böckerna och föredrar nog att läsa. Nu kan man storyn om Ruth och Nelson. Men ska de verkligen ALDRIG få varandra? Jag skulle önskat mer av deckarspåren.

2019-04-07

Lite spretig, kanske, men ack så trevlig deckare med den egensinniga rättsarkeologen Ruth Galloway i huvudrollen. Hennes karaktär och relationer är en mycket stor del i att jag gillar den här serien, där epitetet deckare ibland kommer i bakgrunden. Här läggs handlingen på flera håll, Italien och England, och även intrigen splittras i flera delar som inte är sammanlänkade. Nu måste vi ju också få en elfte bok; vems barn föder Michelle?

2018-10-05

Har följt henne från början och tyckt om dem. Men upplever att de tidigare böckerna var bättre.
Har blandat både lyssnande och läsande. För det mesta läsande. Men nu har jag tröttnat. Lyssnade på denna i över 3 timmar, ger upp. Upplever ingen spänning, långtråkig, för mycket vetenskap och relationsproblem.
Men antagligen kommer jag ändå att vilja läsa hennes nästa.

2018-10-04

Bok nummer 10 i serien och nu känner man verkligen karaktärerna väl. Jag tokgillar Ruth och Nelson och deras historia. Mordgåtan i just den här boken når väl inga strålande höjder direkt, men det gör inget. Allt annat håller samma klass som alltid. Det enda tråkiga är att de tar slut så fort och det blir en lång väntan på nästa.

Jessica Hellsing

2018-09-23

Griffiths faller i samma fälla som många andra författare att de skriver för länge på en viss serie. Den sista i serien om Ruth och Nelson och gänget gör mig inte glad. Känner bara att jag vill att boken ska ta slut. Boken ger mig en unken smak i munnen som efter en dålig fest. Men visst kommer jag även att läsa nästa bok i serien jag vill ju veta hur det går för Ruth och Nelson.