Den motvillige kommunisten

Cotterill, Colin

| 2009

Trots att han saknar utrustning, erfarenhet och vilja har dr Siri Paiboun nyss blivit utsedd till coroner i Demokratiska folkrepubliken Laos. Året är 1976, kungafa­miljen har avsatts, kommunisterna har tagit över, och den sjuttiotvåårige Siri har fått uppdraget helt enkelt för att han är den ende läkaren som finns kvar i Laos sedan alla andra flytt landet. Siri, som sett fram emot pensionen, får plötsligt omskola sig, och finner sin nya position outhärdligt trist. Men när hustrun till en av partiets ledare rullas in på bårhuset och kropparna av torterade vietname­siska soldater börjar flyta upp till ytan i en laotisk sjö, vänds allas blickar mot den nye coronern. Siri står inför en internationell kris, men till sin hjälp har han den intuitivt begåvade sjuksköterskan Dtui. Tillsammans är de tvungna att ta hjälp av gamla vänner, schamaner, rättsmedicinska slutsatser, andlig insikt...

Marianne Strandberg

2015-10-26

3+ En annorlunda men bra deckare.

Anne-Lie Månsson

2010-01-09

Laos 1976. Siri Paiboun, 72 år, har mot sin vilja blivit utsedd till landets coroner. Han har sett fram emot en efterlängtad pension. Men när hustrun till en av landets ledare hamnar på obduktionsbordet börjar Siri misstänka brott. En trevlig bekantskap och jag vill läsa mer av Cotterill. Han har fått bibliotekens pris i England för den mest lästa och populära författaren. Jag rekommenderar honom varmt. Han har skrivit fler böcker men bara den första är översatt till svenska än så länge.

Tove Skarstedt

2009-09-22

Ja, doktor Siri är en man i min smak! 72 år och klok och osäker på samma gång.
70-talets Laos är en kombination av plats och tid jag inte gärna skulle vilja vistas i. Mycket intressant att läsa om dock. Överhuvudtaget är det en intressant bok med spännande personer i. Oväntade vändningar och påhitt väntar bakom nästa blad.
Jag har beställt alla de andra böckerna på engelska nu, men förlaget planerar att ge ut två till under 2010. Rekommenderas!