Den motvillige fundamentalist

Hamid, Mohsin

| 2007

Flag from no

Ved et kafbord i Lahore blir en utilpass amerikaner tilsnakket av en pakistansk mann med fullskjegg, som insisterer p fortelle sin personlige historie. Og mens skumringen bringer de to mennene inn i natten tar fortellingen som frer fram til dette avgjrende mtet form.

Philip Stenstrm

2017-12-16

P ett caf i Lahore, Pakistan, terberttar en man, vid namn Changez, sin livshistoria fr en ganska tystlten amerikan. Det r en lyckad historia om en immigrant som tagit universitetsexamen vid Princeton. Det r ett liv om hgaktad student, en lovande affrsman med prestige jobb och krlek till en vacker kvinna, som frtljs. Men pltsligt den 11 september 2001 frndras allt och det prisbelnta livet brjar sakta falla samman, en social utfrysning efter en annan. Changez befinner sig i en kris; han genomgr ett inre krig som lngsamt tr p honom och hans sinne.

Den ovillige fundamentalisten r i sig en tillrttavisning av USA och dess ofrmga att frst omvrlden. Det r en uppriktig och ohmmad bild av USA som terges. Det r mycket som r enastende och beundransvrt med USA, men i slutndan r det ett land som poserar. Istllet fr att begrunda och frst varfr, flyr invnarna in myter om sin egen srart och dess verlgsenhet. Frfattaren, Moshin Hamid, r en frfattaren vrd att hlla uppsikt efter de kommande ren. Det r en slende och vlgrundad handling som terberttas med omsorg och uppriktighet. Den ovillige fundamentalisten r vl vrd att lsa!

Jonathan Lehtonen

2017-10-04

Fruktansvrt styltig och onaturlig i sitt upplgg, vilket borde vara prio att f trovrdigt eftersom tilltalet r riktat till ett "du". Boken r en icke fungerande monolog vilket gr att det r lite skit samma vad den handlar om. Irriterande lsning.

Ola Janker

2013-10-23

Angelgen och vlskriven. Ls!

Anna-klara Akar

2013-05-02

En bok som gr mig kluven. Har lst recensioner som pminner om min reaktion p boken. mnet r intressant, ung man frn Pakistan kommer till USA fr att plugga och gra karrir. Vad gr det med honom? Vad r krocken mellan st och vst, mellan amerikaner som tar allt fr givet. Och vad gjorde 11 september med vrlden.
mnet r superintressant. Men
Men, frfattaren gr inte s mycket med det. Vi fr en krlekshistoria och en utvecklingsroman ocks.
Men frfattaren gr inte s mycket med det. Innehllet blir en svag tva.
Dremot r formen och sprket en fullpongare. Berttelsen vecklar ut sig terberttad av huvudpersonen fr en frmling, en berttelse i berttelsen. Snillrikt utformad. Sprket, orden miljerna ppnar sig behagligt s att jag aldrig behver anstrnga mig det minsta. Det r som att ta en ltt utskt mltid . Njutning frn frsta till sista sidan men jag lr mig inget nytt, fr inga omvlvande tankar.

Klinga

2010-12-19

Uppfyllde inte mina frvntningar. Vlformulerad och sprkligt exakt. Men berttelsen lyfter inte. Innehllet fr inte den tyngd som verkar ha varit ambitionen. Som om ingenting nytt blir sagt.

Boklisa NN

2010-07-30

Intressant mnesval, fina iakttagelser om kulturella snittytor - fngslande. Men den innehller ocks lite vl mnga klicher.

Thomas Rosswall

2010-06-14

En liten prla, som beskriver en pakistanier i USA alldeles efter avslutade studier och i sitt hemlands Lahor. Vlskriven, tnkevckande och spnnande. Kulturkonflikter som pverkar huvudpersonens innersta.

2010-02-19

Ett underbart sprk har han, vr frfattare frn Lahore i Pakistan, som levt och studerat p samma platser som romanens berttare: Princeton, Harvard, New York. Vad var det som hnde? Hur slutar det? Vem, om ngon, r fundamentalist i romanen? Vi har vra frdomar, eller hur? Och krleksaffren?