Den mörkaste delen av skogen

Black, Holly

| 2017

I den mörkaste delen av skogen finns en kista av glas. I kistan ligger en sovande älvprins som ingen kan väcka. Hazel och hennes bror Ben är båda förälskade i honom. Båda drömmer om att vara den som lyckas väcka honom. Men vad händer när drömmen blir sann? I den mörkaste skogen måste du vara försiktig med vad du önskar. En oförsiktig önskan, och allt du håller kärt kan gå förlorat. Bästsäljande och prisbelönta författaren Holly Black väver en mörk och vacker saga, omöjligt att värja sig ifrån.

Catharina Sanjay

2018-06-14

Damn it! En bok ska inte vara så bra att man blir lipig i slutet, bara för att det är en så bra historia. Inte sorglig eller överväldigande - bara riktigt, riktigt bra. Kanske är det även avundsjuka som märkligt nog lockar fram tårar. Avundsjuka i en ny och märklig kombination med njutning av en välskriven bok. Det är som att Holly Black gått in i mitt huvud och hämtat inspiration, samtidigt som hon ligger otaliga steg före mig. Jag är frustrerad över att inte vara först med denna typ av historia, men gläds ändå åt hur bra det är. Som om någon skräddarsytt en berättelse med dess upplägg och karaktär bara för mig. Sedan har vi då författarens tack. Jag har en soft spot för det och dedikationer. Så avslutningsvis är det jag själv som säger tack, till Holly Black för att hon gör så inspirerande och insiktsfulla tacktal!

Per Harbeck

2017-04-22

Min första bok av Holly Black blev denna sagoliknande historia. Utspelas i Fairfold en pittoresk liten stad som till det yttre kan se normal ut men bor man där så vet man att detta är ingen vanlig stad. Förutom att där bor människor så finns där även älvor som bor där och kanske andra sagoväsen. Sen är staden omgiven av en stor skog där det definitivt finns sagoväsen. I denna miljö bor syskonen Hazel och Ben tillsammans med sina bohemiska föräldrar och precis som stans andra ungdomar så går de i samma skola. På fritiden går de till en glänta och tittar på glaskista med en sovande älva i, han har legat där i evigheter. Ingen vet vem han är och varför han ligger där men han har blivit byns stora turistdragare. Men en dag så är glaskistan sönderslagen och alven är borta och i samma veva börjar invånare i stan hittas medvetslösa och det ryktas om ett stort monster som hotar stan.

Bra story som verkligen trollbinder en från början. Gillar karaktären Hazel som är bokens huvudkaraktär, en tjej med skinn på näsan och med ett ganska så slampigt rykte. Hon har sina brister men ändå är hon den som ska rädda dagen för invånarna eller det är väl vad hon själv vill. Tyvärr håller inte boken samma höga klass boken igenom, vet inte vad som fattas men något känns inte helt rätt med boken. Men underhållande är den helt klart.