Den mörka ängeln

Jungstedt, Mari

| 2008

Sjätte fallet för kommissarie Knutas Vårvindar viner över Gotland när den nya kongresshallen intill Visby hamn ska invigas. Alla öns potentater är inbjudna och festfixaren Viktor Algård lyckas genomföra arrangemanget perfekt. Men det ska bli hans sista fest. Morgonen därpå hittas han mördad i en undanskymd personalhiss i byggnaden. Kort efter mordet totalförstörs tre sommarstugor i en våldsam brand ute vid ett raukområde på södra Gotland. Kommissarie Knutas söker kopplingar och ställs inför ett mörkt drama som tvingar honom att konfronteras med egna problem. TV-journalisten Johan Berg tar hjälp av sin Emma för att söka sanningen, vilket får förödande konsekvenser. Och i utredningens skugga skymtar den mörka ängeln, oåtkomlig och obeveklig. Mari Jungstedts sjätte kriminalroman kretsar kring relationen mellan barn och vuxna, ett återkommande tema i Maris författarskap. Med Den...

Elisabeth Svensson

2020-10-08

Perfekt lyssning att ha i öronen då man gör annat undertiden.

2018-02-17

Ordinärt och standardiserat men ok slölyssning. karaktärerna är för stereotypa för min smak.

Anna Lindström

2016-08-04

Nej, Mari Jungstedt passar inte mig. Lite för fånigt allting och jag skummar över sidorna. Trots skumläsning missar jag inget väsentligt.

Fia Kitti

2014-07-13

Det är något visst med att läsa deckare i solstolen i sommarvärmen, en bok som denna blir lite bättre då! Den tredje stjärnan är för de omständigheterna :)

Therese Östman

2014-06-19

Tycker inte den var så bra, hennes sämsta. Ganska tråkig. Men andra kanske tycker om den. Betyg: 2,5

Tessy .

2014-05-30

En mycket hjärtskärande historia.

2013-10-24

Sticker inte ut det minsta. Men ändå helt ok.

Teresia Kjellgren

2013-10-01

Helt ok men inte så spännande som jag hade hoppats.

Caroline Karlsson

2012-11-22

Karaktärerna har tappat lite av sin charm, tycker jag, och dessutom hann jag inte ens läsa halva boken innan jag listade ut vem mördaren var, vilket förtog mycket av spänningen. Men ändå fanns en liten oväntad twist på slutet och jag måste nog säga att Jungstedt snäppt upp sig lite grann, åtminstone om man jämför med tredje och fjärde boken i serien om kommissarie Knutas!

Jenny Jansson

2012-10-29

Bra bok men ibland är Maries böcker lite för enkla på något vis?

Carina Svensson

2012-09-20

En riktig "bladvändare"! :)

sonja rosin

2012-08-09

Lättsam, man vill lyssna färdigt. Katarina Ewerlöf läser såå bra.

Britta Persson

2012-02-27

Första boken av Mari Ljungstedt för min del. Tycker den var lättläst och jag hade svårt för att lägga ifrån mig boken. Stilen påminner mycket om Camilla Läckbergs böcker som jag också gillar!

Inger Mårtenson

2011-12-07

I den här boken såg jag mönstret författaren använder när hon skriver. Inte kul.

2011-11-13

Tyckte den här boken var lite mer platt och tråkig än de andra. Men det kan lika gärna bero på att jag läst för många av hennes böcker för nära inpå varandra.

Anette Marcusson

2011-03-15

Merja A

2011-02-21

Den andra boken som jag läser av Jungstedt. En snabbläst och trevlig deckare som passade mig som inte gillar alltför mycket våld.

Sofia Buhr

2010-12-13

Upplösningen känns inte det minsta logisk men desto mer förutsägbar.

2010-10-02

Nja, det här måste vara den sämsta i serien. Lika snabb och lättläst som vanligt, men hela historien känns krystad. Varför överdriva alla karaktärer? Det räcker långt med "normala" människor. Varför kan inte Anders och Karin få ihop det till slut? För det är väl dit vi är på väg? Varför måste Johan och Emma hela tiden vara mitt i, där det händer? Dessutom på ett väldigt förutsägbart och konstlat sätt. Jag hoppas detta var ett tillfälligt nerköp, för jag vill fortsätta läsa Mari Jungstedt.

Karin Löfstrand

2010-08-10

Elisabeth E

2010-07-13

Hyfsat spännande.

Felicia Dahlqvist

2010-01-16

Hur kan detta få kallas psykologiskt thriller? Pinsamt. En ganska mesig och förutsägbar deckare, blir inga fler Ljungstedt för min del.

Hanna Nerström

2010-01-08

Min första bok av Mari Jungstedt. Lätt och snabbläst. Perfekt för julledighet under det lutande vindstaket på svärfars landställe. Har dock fler minnen av själva läsandet än av innehållet i boken.

M W

2009-12-01

Annica Qviberg

2009-09-08

Ja absolut ska man läsa Mari Ljungstedts böcker i rätt ordning. Trevligt att följa relationerna i deras med och motgångar.

Lena L

2009-08-15

Sommar- och semesterläsning. Lättläst, lagom spännade. Satte inga djupa avtryck.

Anna Lundgren

2009-07-28

Gillar Jungstedts böcker. Men efter Kallentofts så kändes denna lite tunn i intrigen... Om än viktigt ämne!

Karin Karlsson

2009-07-10

Kanonbra deckare!

Karin Karlsson

2009-06-12

Jag kunde inte släppa den. Hennes sätt att skriva gör att man inte kan sluta läsa. Det är lättläst och spännande. Den har helt enkelt allt!

Karin D

2009-04-26

Väldigt snabbläst och svår att släppa. Parallella historier ökar spänningen.

Men jag rekommenderar att läsa böckerna om Knutas, Johan Berg m fl i rätt ordning - deras privata bekymmer och glädjeämnen är intressanta i sig.