Den modige kaninriddaren

Källner, Oskar

Ryktet går att vargen har siktats i Tisteldalen. Både djur och nissar är rädda. Tänk om den kommer till nissarnas by? Något måste göras! Torgeir och hans trogna springare Smulan ger sig ut för att möta vargen. Han får en rustning av hasselnötsskal och ett svärd av stål. Samtidigt lär vargen vara stor och vild och ha en glupande aptit. Hur ska han kunna besegra den? En spännande saga med underbara illustrationer av Marta Leonhardt.

Hanna Samuelsson

2019-10-21

Den modige kaninriddaren är en tänkvärd bok med underbara illustrationer! Berättelsens budskap dröjer kvar länge och tål att upprepas. Marta Leonhardt skapar en levande känsla och varje uppslag är som en vacker tavla. Vi vill gärna se mer av hennes sagovärld!

4-åringen tycker: Oj, vad spännande. Läskig varg och modig riddare. Han tyckte mycket om att riddaren red på en kanin.

Mamman tycker: Den här boken får mig att tänka på sagor som jag själv växte upp med: Solägget, Tomtebobarnen, Putte i blåbärsskogen med flera. Själva handlingen är lite Pojken som åt ikapp med jätten, meets Putte i blåbärsskogen. Det är lite samma känsla som de gamla klassiska sagorna i Den modige kaninriddaren, fast mer modernt. Jag gillar vändningen, som visar på att allt inte är svart eller vitt, utan att det som verkar läskigt också kan ha en fin sida.

Illustrationerna är fantastiska och vi kan sitta länge och bara titta på bilderna och peka på vad som händer.