Den modiga lilla kaninen och spökena i garderoben

Tolstoy, Nadia

Vid läggdags dyker ett litet spöke upp och vill ta Lilla Kanins vattenglas. Det får man inte! Lilla Kanin vet precis vad man ska göra för att skrämma iväg spöken; Lilla Kanin lyser på det lilla spöket med ficklampan så det flyger iväg. Pappa Kanin tror inte på Lilla Kanin, han säger att spöken inte finns. Men när Pappa Kanin stängt dörren dyker ett mellanstort spöke upp och vill ha snuttefilten! En lagom läskig bok för de minsta.

Fin, underhållande, charmig!

I boken får vi följa den lilla kaninen som precis flyttat till ett hus med sin mamma och pappa. Där har kaninen äntligen fått ett eget rum - men visst är det också lite läskigt? Tänk om det finns spöken här?
En situation som många barn kan känna igen sig i vid en flytt.
Boken utspelar sig under en natt som börjar med nattning tillsammans med pappa. Trots föräldrarnas försäkran så visar det sig att det faktiskt finna spöken. Bulliga självlysande spöken som trots att de ser väldigt snälla ut ändå börjar ta kanins saker. Först är det vattenglaset men snart åker även kudden. När kanin säger ifrån och mot slutet hittar en lösning får boken ett väldigt trevligt avslutat tillsammans med kanin och de faktiskt snälla spökena.

Jag har högläst boken både med V (3 år) och I (5,5 år) och de har lyssnat intensivt och fokuserat. Boken verkar ha satt ett särskilt avtryck hos V som t.om har ritat berättelsen dagarna efteråt. Igår ritade hon ett spöke och berättade ”Spöket är jättesnäll!”. Väldigt mysigt då hon öppnade upp för ännu ett tillfälle för oss att diskutera boken tillsammans.
Nu när jag sitter och skriver recensionen så kom hon igen och ville snappa åt sig boken så vi kan läsa igen. Min känsla är att boken passar bäst för åldrar 2,5 - 4 år.
Har man ett barn som är orolig för spöken och inte verkar lugnas av vuxnas försäkran att de inte finns. Då kan denna boken passa fint. Trots temat så är inte boken läskig eller obehaglig ens för det känsligare barnet (misstänker jag).

Illustrationerna av Tolstoy är uttrycksfulla. Boken utspelar sig som sagt nattetid och det nedsläckta går som ett tema genom boken. Men tända ljus och spöken har Tolstoy illustrerat otroligt effektfullt på ett vis som ger känslan av att boken lyser av sig själv. Häftigt!

En enkel historia om oro vid ett eget rum, mod att säga ifrån och stå upp för sig själv. På ett sätt som också är omtänksamt och bidrar till positiva cirklar. Jag ogillar generellt böcker för förskoleåldern som demoniserar den som gör fel och uppmuntrar till exkludering av ”elakingar”. Så ser sällan vardagen ut på en förskola enligt mig. Små barn misslyckas OFTA i sina sociala relationer och vi måste finnas där för att hjälpa och stötta för att skapa positiva omtänksamma cirklar. Upplägget i denna boken fångar verkligen kärnan i den barnsynen. När lilla kaninen frågar spökena varför de gör som de gör och sen kommer på en lösning som funkar för alla. Fint!

Tummen upp från både mig och V (3 år).

@barnbokstips

2019-06-30

Den modiga lilla kaninen och spökena i garderoben är en bilderbok för de yngre. För oss har böckerna om Ingrid varit böcker vi läst om och om igen för båda våra killar när de var små och jag tror den här kan bli en sådan bok för yngre barn nu. Kanin som är rädd för mörkret och spökena. Kanin som ser spökena som de vuxna först inte ser. Föräldrarna som inte tar rädslan på allvar förrän de själva svimmar och kissar på sig av rädsla och Kanin får bli den modiga och prata vett med spökena. Charmiga illustrationer! Gillar att spökena ser självlysande ut. Enkel, klassisk story som brukar gå hem hos barn.