Den mitt hjärta slår för

Ymén, Sofia

Varm och charmig roman om att finna sin väg i livet Anna har lämnat det lantliga Österby för att jobba som kökschef på en exklusiv restaurang i Stockholm. Hon lever sin dröm varje dag ? tills tillvaron rasar när hon plötsligt förlorar både smaksinnet och kärleken.Niklas har stannat kvar i byn där han arbetar i pappans byggfirma och spelar i det lokala fotbollslaget. Men när knät sviker honom, firman går sämre och relationen till pappan knakar i fogarna, börjar han undra om han verkligen gjort rätt val i livet.När Annas bror ska gifta sig och ber henne laga maten till bröllopet tar hon chansen att fly hem till Österby. Men hur komponerar man en bröllopsmeny utan att känna smak? Anna ber barndomsvännen Niklas om hjälp. Kanske kan han också hjälpa henne att komma på vad ? och vem ? hennes hjärta egentligen slår för?

sannareads

2019-03-26

”Du ska göra det du vill göra...Det blir alltid bäst. Gör inte bara det andra säger åt dig eller det du tror att de tycker att du borde.” ⁣

”Den mitt hjärta slår för” av @sofia_ymen är en mysig småstadsromans där vi får lära känna Anna och Nicklas. Två personer som båda har växt upp i Österby, skillnaden är att Nicklas stannade kvar medan Anna flyttade...så vad händer när Anna bestämmer sig för att komma hem i en månad? ⁣

Jag tyckte verkligen om de olika karaktärerna i boken och fattade från de första sidorna tycke både för Anna och Nicklas. Annas drömmar, mål och driv och Nicklas stora hjärta & vilja att göra rätt för sig. Klara, Axel, Nettan, Erik och Annas familj är också några som jag verkligen tyckte om (vilket är nästan alla karaktärer i boken). ⁣

Detta är första boken jag läser av Sofia Ymén och jag föll för hennes sätt att skriva på, på en gång. Även om det i vissa kapitel inte händer de mest livliga saker så är jag som läsare fortfarande lika ivrig på att fortsätta läsa. Karaktärerna är beskrivna på ett vis som får dem att kännas verkliga och trovärdiga, vilket jag verkligen tycker om. Jag älskar även att boken inte bara handlar om romansen, utan även om både Anna och Nicklas som individer, vilket för mig är väldigt viktigt när det kommer till romans böcker. ⁣

⭐️ ”Den mitt hjärta slår för” av Sofia Ymén får av mig 4/5 stjärnor! ⁣

❤️ Tack @sofia_ymen för det fina recensionsexemplaret! Nu ser jag fram emot att läsa om Klara och Axel och även framtida Österby böcker. 💕 ⁣

Jag älskar den här boken!

Det beror nog mycket på att jag får associationer till filmen The Holiday, som är en av mina absoluta favoriter. Handlingarna påminner ganska mycket om varandra, och på ett sätt funderade jag från början på om det var lite klyschigt med någon som har en relation med chefen och som ovetande är den andra kvinnan. Sedan flyr hon dessutom bort från honom och jobbet, eftersom det är han som är chefen.

Och jovisst, det är klyschigt men jag tycker inte att det gör så mycket i den här boken på grund av Annas personlighet och hur hon hanterar det hela. Sen vet jag att jag förut har skrivit att det lite är det jag förväntar mig av feelgood och romance– klyschor – och att jag inte alls stör mig på dem på samma sätt i de genrerna som jag gör i till exempel deckare.

Men, tillbaka till Anna. Jag gillar henne. Hon är sin egen person och även om hon råkar vara den andra kvinnan vet hon också vad hon vill och hur hon ska nå dit. Det kanske krävs lite hjälp på traven men allt handlar inte om en man, som det lätt blir i feelgood. Sen tycker jag såklart att det är synd att den som är lite större än pinnsmal alltid ska vara tvungen att skämmas över det, men Anna gör det ovanligt lite.

Persongalleriet är lagom stort och för den som också har läst första delen – Hemma där hjärtat väntar – är det många välkända ansikten, men samtidigt är det inte så att man måste ha läst första delen för att kunna läsa den här boken. Det är lite som att komma hem tycker jag, när man läser om de här personerna och deras nära relationer med varandra. Ymén är väldigt bra på karaktärsbeskrivningar och personligheter, tycker jag. De blir alla genuina och djupa med flera olika nivåer (förutom Krister, fy för Krister!). Jag gillar att läsa om relationerna mellan Annas bror Axel och hans kompisar Niklas och Erik, den känns så nära och varm. Och jag tycker om att läsa om Anna och Axels familj och hur de har det.

Språket är lättsamt och flyter på bra. Det passar för miljöerna och personerna och även i tiden.

Det ska komma en tredje del i Österbyserien, och den ser jag mycket fram emot.

Therese's Boklåda

2018-08-20

Den här var riktigt, riktigt bra! Det är en gullig, om än lite trasslig kärlekshistoria.

villa-freja.se

2018-07-10

Ymén har gjort det igen. I Den mitt hjärta slår för (fristående fortsättningen på Hemma där hjärtat väntar) har hon skapat en mysig hängmatteläsning, fylld av charm och romantik. Perfekt koppla-av-läsning att må bra av. Hämta en islatte, bulla upp kuddarna i hängmattan, luta dig tillbaka och läs!

Pia Gummesson

2018-06-14

Du har lyckats igen Sofia Ymèn.Älskar boken om den lilla byn, där romantiken sprudlar!Charmig feelgood som gör att man mår så där gott i hjärtat!