Den man älskar

Jungstedt, Mari

| 2014

?Den man älskar? är den tolfte delen i Mari Jungstedts succéserie om kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson som löser mord i den gotländska idyllen.En blek aprilsol faller kryper över det gamla stenbrottet i Bunge där mäklaren Sanna Widding har hittats död. Några kilometer från mordplatsen ligger en anrik kalkstensgård som hon har fått i uppdrag att sälja.Anders Knutas är tillbaka efter en tids sjukskrivning och kastas in i ett omskakande fall. Försäljningen av gården har väckt starka känslor i ägarfamiljen, och när djupt begravda hemligheter stiger till ytan inser kollegorna hos Visbypolisen att hon inte kommer att bli det enda offret.

2021-04-11

Så många klichéer och så mycket standarddeckare det kan bli. Hafsigt och oengagerat. Betyg 1,5

Peter Johansson

2017-10-27

Blev väldigt besviken på den här boken. Som en enda stor kliché på en deckare. Författaren måste ha haft väldigt bråttom när hon skrev den. Slarvig och förutsägbar.

2016-11-19

Jag har ju läst alla de tidigare elva böckerna i den här serien och har väl haft lite blandade känslor för dem. Förra boken (Du går inte ensam) blev jag mycket besviken på och därför har ju inte denna lockat speciellt mycket. Den man älskar är definitivt bättre än den förra, det känns som att det är mer substans här, lite mer tanke bakom. Men räcker det? Läs mer på https://bokslut.blogspot.se/2016/11/den-man-alskar-av-mari-jungstedt.html

Marina Pedersen

2016-10-10

Bra böcker

Lotta Kempe

2016-01-04

Har gillat hennes tidigare böcker, spännande och inte alltför illa skrivna. Men med det här slutet önskar jag att det fanns negativa betyg. Så illa behandlar man inte sina läsare!

Anne Hansson

2015-10-25

Än en gång har Jungstedt gjort det, en av hennes bästa måste jag säga, man lever sig in i berättelsen tycker man nästan ä'r på Gotland. Hennes beskrivning av händelser och människor är så verkligt. Man har svårt att lägga boken ifrån sig. Viskades om att detta var sista boken i denna miljö, hoppas verkligen inte att det är så.

Helena Rasmusson

2015-07-19

Ok sommardeckare!

Anneli Johansson

2015-07-18

Ännu en mycket bra och spännande deckare av Mari Jungstedt.

Katarina Nord

2015-06-12

För mig så känns det som den här serien dalat. Knutas och Karin känns som om släta figurer. Katarina Ewerlöfs uppläsning lyfter boken och jag kan sträcka mig till en 2,5. Tveksamt om jag kommer läsa flera böcker i denna serien.

Therese Östman

2015-02-06

Lättläst som vanligt. Blev överraskad att den faktiskt var spännande, då de senaste har vart sega och dåligt påhittade. Men denna var mycket bra, läste den på 3 dagar. Betyg: 4

Ma Coon

2014-11-15

Lättläst en mulen novemberdag.

Marita Ryen

2014-09-26

Lättläst men kändes ändå lite trög.

2014-09-06

Riktigt bra. Positiv överraskning efter föregångaren som var en riktig dipp.

Marianne Strandberg

2014-08-29

En svag trea. Känns lite slentrian på något vis. Blir bättre mot slutet...

Maria Cederholm

2014-08-17

Som vanligt skriver Jungstedt fantastiskt. Lättläst o gripande från start. Läste ut boken på några dagar. Mycket läsvärd!

Eftersom jag älskar Mari Jungstedts böcker om Knutas, köpte jag boken. Men sedan valde jag ändå att lyssna på den. Jag tycker den var ganska lik hennes andra böcker, samma upplägg och story. Tyvärr saknar jag hans fru Trine och även reportern Johan Berg tyckte de gav lite extra krydda åt böckerna. Karin har jag inte fastnat för på samma sätt. Lättlyssnad sommarbok uppläst av bästa Katarina Ewerlöf.

Maria Larsson

2014-07-10

Jag minns inte ens namnet på Mari Jungstedt förra bok. Men jag minns att jag inte ens tyckte att den dög som skithuspapper.

Inte på något sätt vill jag hävda att hennes senaste Gotlandsdeckare - "Den man älskar" - är något mästerverk men riktigt så illa som förra gången är det inte.

Man får det man förväntar sig. En gullig deckarhistoria i Gotlandmiljö. Mycket fokus på polisernas privata liv. En lättläst text och inte en allt för komplicerad komplott. Varken mer eller mindre.

Man läser igenom boken på ett par timmar. Fungerar alldeles utmärkt som läsning i sommarvärmen när man saknar energi att engagera sig för mycket på en text. Korta stycken och ett simpelt språk.

Maria Larsson

2014-07-10

Lättläst. Simpelt språk och korta stycken. Okomplicerad.

Hanna *

2014-07-09

En helt ok Jungstedt deckare!

Monica Brandts

2014-07-06

Lättläst som vanligt. Spännande som vanligt. Ingen bok som blir en odödlig klassiker kanske men det är onekligen underhållande.

Eva MC Johansson

2014-06-18

Kvalitén blir bara lägre och lägre, dock så var denna bok bättre än den näst senaste men så mycket att hurra för var det inte. Att Emma och Johan saknas är märkbart, storyn blir allt för avskalad och enspårig.

Thommy Stenström

2014-06-02

Jag bara älskar Maris böcker.
Fast jag får dåligt samvete varje gång jag läst böckerna.
Hon sitter ju i flera månader och skriver dom och sen läser jag slut dom på ett par dagar bara.

Fast det är väl iofs ett bra betyg att det inte går att lägga ifrån sig den när man väl börjat läsa.

Denna boken är inget undantag.

Här handlar det om det farliga jobbet fastighetsmäklare och man får dessutom äntligen reda på hur det gick med Knutas från förra boken.

Jenny Hjärtberg

2014-05-25

Jungstedt levererar igen!

2014-05-25

Hade världens lägsta förväntningar på den här boken, men fullt så dålig var den faktiskt ingen. Genren är ju som sagt uttjatad, men Mari har efter ett antal svackor, lyckats ta sig tillbaka. Alltid något positivt antar jag!

Glada Gunvor

2014-05-24

Ganska seg i början, men den blev bättre allteftersom. Varken hennes bästa eller sämsta bok. Katarina Ewerlöf är däremot som vanligt en lysande uppläsare att ha i öronen.

2014-05-23

Betyg: 4,5 av 5.

(Återanvänder här det mesta som jag skrev om Mari Jungstedts elfte bok, ?Du går inte ensam?).

Det här är Mari Jungstedts tolfte kriminalroman om poliserna Anders Knutas och Karin Jacobsson, och alla dom andra på Gotland.

Jag har tyckt mycket om alla dom tidigare elva böckerna, och jag tyckte mycket om även den här.

Det finns ju så många bra svenska deckarförfattare nu, och speciellt många bra kvinnliga. Men en av dom bästa, det är nog Mari Jungstedt.

Jag gillar verkligen hennes sätt att skriva. Så välskrivet men ändå så lättläst. Och jag tycker verkligen om karaktärerna i böckerna. Även miljöskildringarna tycker jag om. Och alla relationer är så bra beskrivna.

I just den här boken, var det som vanligt en bra story.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken, precis som alla Mari Jungstedts tidigare böcker.

Louise Ö

2014-05-21

Vissa författare läser jag allt av. Mari Jungstedt är en sådan! Vissa böcker är bra och vissa är lite sämre. Just därför att jag läser allt så kommer hon ofta undan med de böcker som är lite sämre. Den man älskar hör inte till de sämre, men heller inte till de bättre. Jag skulle vilja ge den en stark trea. Tycker att hon har hämtat sig rejält från de två sista böckerna " Den sista akten" och " Du går inte ensam" för de var inte särskilt bra. I alla fall inte " Du går inte ensam" Blir glad! Det känns som att hon har hämtat sig lite. Jag kommer fortsätta följa Mari. Gillar hennes böcker oavsett och jag älskar att läsa om Gotland!

My.loved.books

2014-05-13

Jungstedt har gjort det igen! Spännande från första till sista sidan.