Den magiska mobilen

Mika och hunden Mille är bästa vänner. De brukar leka i skogen bakom huset som de bor i. En dag hittar Mika en gammal mobil. Det visar sig att mobilen är magisk, och från den får de en massa spännande uppdrag. Både veterinären, bagaren och brandkåren behöver Mikas och Milles hjälp. Kommer de att hinna allt innan de skall åka till farmor och farfar?

5-åringen tycker: Kul! Den här gillar han verkligen. Det finns så mycket att titta på och att prata om. Illustrationerna tycker han är helfestliga och han gillar berättelsen.

Mamman tycker: Hemma hos oss har Örnies bilar av Carl-Johan de Geer gått varm, och därför är jag så förtjust i den här boken, som känns som en uppdaterad version av den. Det handlar inte om fordon, och i fokus står Mika, som inte bara är tjej utan väldigt driftig, påhittig och modig. Och hon hjälper både djur och människor genom den magiska mobilen, som får henne att hoppa in i olika yrken.

Illustrationerna är väldigt roliga att titta på, mycket detaljerade och fantasifulla.

Gustav 9 år:
Vi har läst boken Mika & Mille den magiska mobilen. Det är fina bilder och mycket att titta på. Den handlar om en flicka och en hund som är bästa vänner och hittar en mobil. Den är magisk och de får många roliga uppdrag. Jag tycker att boken är lik Jan Lööfs bok Örnis bilar. Hans telefon ringer också och han måste hjälpa till. Han flyttar bilar och hjälper brandkåren.

AC mamma:
Tanken med boken är att stärka barns fantasi och stärka flickor till att de klarar saker. Att man inte måste följa normen. Tanken är mycket god med denna bok. Fina illustrationer och fin saga.

Rolig, spännande & härlig!

Jag har läst Den magiska mobilen som är skriven av Kristina Collén och är illustrerad av Emmelie Salomonsson, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Mika bor med sin familj och hennes hund Mille i ett rött hus. Mika och Mille brukar leka i skogen bakom huset. En dag hittar Mika en gammal mobil, det visar sig att den är magisk. Mobilen tar med Mika och Mille på magiska och viktiga uppdrag… Den magiska mobilen är en spännande bok om Mika och hennes hund Milles äventyr. Språket flyter bra och det är lagom med text för att passa de flesta barn i en förskolegrupp i åldern 3-5 år. Illustrationerna är magiska, varma, charmiga och fulla av detaljer. Den magiska mobilen är ett fartfyllt och fantasifullt äventyr och fångade barnens intresse när jag läste den för några barn på förskolan.