Den magiska kappan

Genar, Katarina

| 2012

På sin 11-årsdag får Livia den finaste röda kappa hon kan tänka sig. Att den är begagnad syns knappt. Men vem kan ha ägt kappan före henne? Tanken släpper inte taget. Mystiskt spännande, tät och suggestiv barnroman i bästa Maria Gripe-stil av kritikerrosade Katarina Genar. Livia kan inte skiljas från sin nya kappa. Så fort hon tar den på sig känner hon att det är något speciellt med den, så i dag har hon den även i skolan trots att den nästan är för fin. Det är ju ändå hennes födelsedag! Och hon bara måste visa den för sin kompis Klara. Men Klara tycker att kappan är stickig och obehaglig. Livia blir ledsen – sedan Klara flyttade är allt så annorlunda mellan dem. Förut, när de bodde grannar, var de bästisar och tyckte alltid lika. Men nu ses de nästan bara i skolan. På vägen hem känner Livia sig ensam och utan att hon riktigt vet hur det går till tar hon en ny väg, över...

Malin Andersson

2015-12-29

Var riktigt spännande att läsa som högläsningsbok i åk 3! Vi arbetade utifrån En läsande klass med boken.

Marianne Skoglund

2012-12-14

Inte i klass med hennes tidigare två böcker tycker jag. Lite tunt på något vis, men ändå en helt klart läsvärd historia om en röd kappa och dess nuvarande och tidigare ägare.

Gunilla Peters

2012-11-28

Livia får en vacker röd kappa i 11-årspresent. Hennes mamma har köpt den begagnad och den passar henne perfekt. Livia börjar gå förbi kyrkogården elvaåriga Elin begravdes 1932. Vad finns det för ett band mellan flickorna? Boken påminner om Maria Gripe och jag gillade den.