Den magiska gnistan - vägen till ett kreativt liv

Kajsa Ingemarsson är en av landets mest uppskattade författare med en lång rad framgångsrika romaner bakom sig. Genom att visa att vi alla kan utvecklas och förändras, att det aldrig är för sent och att modet att gå vidare finns inom oss har hon förmedlat hopp, livsglädje och ibland tankeväckande utmaningar till sina läsare. Den magiska gnistan vägen till ett kreativt liv är en vidareutveckling och fördjupning av dessa teman som gjort henne till en så omtyckt romanförfattare med en stor och hängiven läsekrets. Vad är kreativitet, vad är inspirationens källa och kan vi på något sätt påverka dess flöde? Detta är frågor Kajsa Ingemarsson ställer i sin nya bok, men svaren går långt bortom vår tids klichéartade sökande efter yttre framgång och ytligt skapande. Kreativitet, menar hon, är i själva verket vår gränslösa förmåga att forma vår egen verklighet. Det är det ena budskapet du kommer...

Inger Hoppe

2017-12-17

Den här boken har förändrat mitt liv! Har nog läst den 10 gånger och blir lika berörd varje gång. Hittar dessutom ständigt nya spår till mitt eget inre...

Ma Coon

2016-08-13

Fantastiskt inspirerande! Den bästa boken i ämnet! En vacker bok med underbara bilder. Ser fram emot att läsa Modern mystik.

Charlotta CG

2014-10-18

Riktigt bra bok om inspiration och att våga följa sitt inre som säkert fått en extra stjärna om jag inte redan läst flera liknande budskap och jobbat med mig själv länge. Fin bok vars utseende matchar innehållet.

Vackra foto och ett tydligt budskap om att låta det inre styra i högre grad än det brukar. Borde kanske komprimerats för att ej intresset ska dala - å andra sidan ska vissa budskap upprepas.Bäst är texterna med autentiska händelser.

Inge Larsson

2013-11-25

I början av boken fick jag många tankeställare och känslor av att plötsligt förstå. Skulle jag själv kunna ta ansvar för i princip hela min situation? Hur kan någon påstå någonting sådant? Upplevelsen att sedan gå från detta till glädjen över att inse att det också innebär ett fundament för att skapa min egen verklighet, var värd allt. Många kommer nog att genomgå många känslor vid läsning av boken, och gå från lite osäkerhet och undran om hur man ska ställa sig till detta, till en tilltagande glädje över de möjligheter som tillvaron successivt under läsningen visar sig besitta. Och hur man kan få tillgång till kunskap och energi som man inte trodde att man kunde nå, och därför kan agera smartare än man hade gjort annars.

Boken är mycket väl disponerad. I de fyra första kapitlen sätts själva "plattformen" och hur den fungerar. Kapitlen som följer handlar om hur vi kan gå vidare och använda den plattformen i vårt liv, och vilka hinder vi måste undanröja. Vartenda avsnitt i kapitlen faller på plats på ett fantastiskt sätt, och kommer på exakt rätt ställe. Och allt hänger ihop till en helhet om hur man kan skapa sin verklighet och sätta viktiga spår i vår tillvaro.

Rekommenderar starkt den här boken!

Lena O. Johansson

2013-10-28

Hittade denna inspirerande bok först som ljudbok och tillbringade en höstförkylnings vecka i soffan med att lyssna på Kajsas fina uppläsning av boken. Kände när jag hade lyssnat på den att det är en bok som man måste äga och läsa många gånger. Jag tycker att Kajsa på ett nytt och intressant sätt behandlar begreppen inspiration och kreativitet bortom det mer begränsade sättet att se på dem som att de bara handlar om konstnärlighet och något som är få förunnat. Tvärt om så visar hon på att vi alla är skapande individer ihopkopplade med varandra och att det största vi har ansvar över att skapa är våra egna liv. Jag kan känna att jag tröttnat på många böcker i ungefär samma genre som lätt kan kännas lite "flummiga" och banala. Det här är något nytt och väldigt genomarbetat. För mig har läsandet av denna bok lett till att jag läser om alla Kajsas romaner och upptäcker att de alla har en röd tråd som på något sätt knyts i hop i "Den magiska gnistan". Den är dessutom fylld med citat och Kajsas egna vackra foton.

Lena O. Johansson

2013-10-28