Den lille prinsen

En av världens mest älskade barnboksklassiker i den första nya svenska översättningen på 63 år, med digitalt restaurerade originalillustrationer i fyrfärg. Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker. Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen? Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen »tämjer« varandra, vilket enligt prinsens lärdom är svaret på kärlekens mysterium. Antoine de Saint-Exupérys filosofiska fantasysaga...

Julia Swärd

2021-07-25

En söt och lättillgänglig filosofisk bok om livet, vänskap och lycka. Den lille prinsen synliggör hur kompliserad och inväcklad vuxna har gjort världen. Vi saknar värden och till följd av detta söker vi men finner inget. Vi färdas som i tåg, fram och tillbaka, utan att hitta något eftersom det vi behöver finns närmare oss än vad vi tror. Vi söker med ögonen istället för hjärtat. Fick en tankeställare av boken och insåg att vi vuxna har att lära av barns kreativitet, sårbarhet och ödmjukhet.

Helt okej 😊😊

Sara Gren

2017-07-23

En varm, kärleksfull berättelse. Enda minuset: genusfail... Å andra sidan är den från 1943.

Erik Hans

2016-04-15

kanske har haft för höga förväntningar, men min uppfattning är att denna bok är en smula överskattad.

Nina Gustafsson

2015-05-31

Så mycket tänkvärt om vad vi värdesätter i livet och hur vi vuxna glömmer bort att se med hjärtat.

M E

2014-09-24

Underbar bok och mycket tänkvärd. Borde läsas två gånger.

Moa Thorsell

2012-07-05

Ingen höjdare, dessvärre.

Britt Carlsson

2012-05-26

Tyckte inte om den när ,an tvingades läsa den i gymnasiet, men som högläsning till barnen var den bra. Ska kanske inte läsas för snabbt utan med avbrott.

Marilyn Monroe

2011-06-10

Mycket vacker och sällsam historia om en liten pojke.

Susanne Rydvald

2011-03-24

Det är svårt att kommentera när man saknar ord, Men jag antar att bokens skönhet beskriver sig själv - Det är inte mina ord heller utan bara ett citat James Dean kom med om denna bok

Hedvig K

2010-08-03

Fortfarande mycket rolig, "söt" och tänkvärd.

Katja Laine

2010-05-30

Den lämnar helt klart sina spår hos läsaren. Oförglömlig!

Lovisa Bäfvenberg

2010-05-30

En sån där bok man bara vill fly in i när allt annat känns jobbigt.

Lotta Blomkvist

2009-11-04

Världens bästa bok för alla åldrar.

Tor von Geijer

2009-09-21

Maria Klamas

2009-06-09

Detta är min absoluta favorit alla kategorier! Den är helt underbar, så vacker och tänkvärd, om kärlek, om vänskap om livet - jag läser den om och om och om igen, i alla former av sinnesstämningar och situationer!