Den lilla vingården vid bergets fot

Sammeli, Marie

Ny roman av författaren till Det lilla galleriet i solen! Har man bytt Stockholm mot Kapstaden och skapat sig en ny tillvaro i solen, ja, då man kan nog säga att man har gått från trygghetstörstande till äventyrare, konstaterar Julia nöjt. Men när oväntade händelser ställer allt på ända och bankkontot gapar tomt är Julia inte alls övertygad om att livet som modig är så härligt. Men det är bara att kavla upp ärmarna och anta utmaningarna, resonerar Julia och tackar ja till ett jobb på en mysig vingård. Vet man skillnaden mellan vitt och rött och handlar vin efter den snyggaste etiketten måste det vara det perfekta jobbet, tänker hon. Tur att hon har en underbar man och en kärleksfull son vid sin sida. Men när svärmor flyttar in och före detta mannen presenterar sin nya kärlek, en ung yogadrottning som enligt sonen är den perfekta bonusmamman, ja, då skingras plötsligt de rosa molnen. Att få...

Ewe xxxxxx

2021-04-29

Inte alls för mig. Av någon anledning (som jag inte förstår nu) tyckte jag att den första boken var bra så köpte även denna uppföljare. Knegade mig igenom en tredjedel av boken men... den är så tråkig. Man fastnar inte ens när det händer något som brukar vara en stor grej i en berättelse. Man sympatiserar inte med karaktärerna för de har inget djup, jag kan inte se dem framför mig och känner inget intresse till dem överhuvudtaget. Det händer ingenting och jag förstår inte syftet med den här berättelsen. Hade räckt med en bok.

Anette Holgersson

2020-11-02

Jag tycker att den är intressant och bra. Känns speciellt att den utspelar sig i Kapstaden. Jag gillar hur den är skriven.jag lyssnade på boken. Den som läste boken gjorde det på ett bra sätt.

Stinas_boksida

2020-10-12

Efter skilsmässan med Tom lever Julia nu ett bra liv i Kapstaden. Förhållandet med Max känns bra, och hon älskar sitt lilla galleri, som hon har med sin granne Leanne.

Så händer något oväntat, och galleriet ska säljas.

Det blir en tuff tid för Julia som plötsligt står utan inkomst. Och på köpet dyker även svärmor upp, och hon talar bara om hur bra Max ex var.

Älskade förra boken, Det lilla galleriet i solen, och jag älskar denna.

Mysig och charmig feelgood med underbara miljöbeskrivningar och karaktärer. Här finns kärlek, hemligheter, svek, sorg, humor och vin. Feelgood när den är som bäst.
Boken är lättläst med lagom långa kapitel.

Pia Gummesson

2020-10-05

En härlig feelgood pärla,som jag gillar lika mycket som den första boken om det lilla galleriet.

Eva Pettersson

2020-09-20

Väldigt mysig bok, som får mig glad! Jag tycker verkligen om att följa personerna i boken, och att den utspelar sig i den för mig tämligen okända Sydafrikanska miljön. Det som drar ner betyget är det bedrövliga språket. Jag stör mig på alla grammatiska fel och märkliga ordval, som förekommer väldigt frekvent både i denna och i den tidigare boken i serien.

Bettan_bokprataren

2020-08-31

Marie har gjort det igen och uppföljaren är minst lika bra som hennes första Det lilla galleriet i solen . (Tidigare blogginlägg)

Jag hade förmånen att få förhandsläsa den här pärlan innan den gick till tryck och nu har jag äntligen fått hålla den i min hand och läsa den på "riktigt".
Jag tror jag älskar den ännu mer nu än första gången jag läste den. Och kanske ännu mer än den första boken.

Vill du läsa en feelgood som som håller samma höga klass som Emma Hambergs böcker om Rosengädda och Marianne Cedervalls böcker om Majvor och Hervor.
Eller varför inte till Lucy Dillons underbara böcker.

Du får en välskriven mysig, härlig och väldigt charmig bok som har allt!
Kärlek, problem, mysiga miljöer och en hel del med förvecklingar.
Ett språk som gör boken mycket lättläst och där beskrivningar av både personer och miljöer görs på ett mycket skickligt sätt.

Tänd ljusen kryp upp i soffan ta ett glas bubbel och NJUT!