Den lilla bokhandeln runt hörnet

Colgan, Jenny

Jenny Colgan är tillbaka med en ny oemotståndlig hjältinna Nina Redmond älskar böcker. Att para ihop rätt bok med rätt läsare är hennes passion. Men när stadens bibliotek lägger ner står hon plötsligt utan jobb. Med bilen full av övergivna böcker vet hon inte vad hon ska ta sig för. Efter ett möte med en karriärcoach får hon en idé. Hon ska starta en egen bokhandel, på hjul! Hon hittar den perfekta lilla varubussen i en annons. Det är bara ett problem hon måste flytta till Skottland. Fast besluten att leva ut sina drömmar, och med styrkan hos sina romanhjältinnor Katniss Everdeen och Elizabeth Bennet i ryggen, tar hon steget ut i det okända. Hon lyckas förvandla den gamla bussen till en rullande bokhandel och ger sig ut i grannskapet, men att locka till...

Trevligt tidsfördriv för stunden, men ganska förutsägbar.

Jenny Colgans böcker är alltid mysiga, och denna är inget undantag, speciellt om man gillar kärlek, böcker och... ja allmänt mysa feelgoodböcker helt enkelt.

Linnea No

2017-09-16

Feelgood!

Charlotta Renstig

2017-09-14

Härlig feelgood bok

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Ännu en fullträff! Efter att ha läst 2 böcker i Strandpromenadtrilogin så såg jag verkligen fram emot att läsa denna bok. Jag menar, bara titeln Den lilla bokhandeln runt hörnet är ju ljuvlig. frågan var dock, skulle denna bok vara lika charmig som Strandpromenadböckerna? Kan Nina charma mig lika mycket som Polly gjorde? Och hur ska en bok utan lunnefågeln Neil funka?

Faktum är att Den lilla bokhandeln runt hörnet är en alldeles ljuvlig bok, charmig men inte alls utan djup, precis vad jag hade hoppas på. Ibland kan feelgood böcker bli för sockersöta men Jenny Colgan vet precis hur man skriver en bok som blandar humor och allvar och jag kunde känna igen så mycket i denna bok. Både när det gäller läsandet men även att leva i ett samhälle där centralisering och nerskärningar är ett faktum.

Jag gillar verkligen tanken på en bokbuss som får människor i en liten bygd att börja läsa igen. Jag känner igen drag i denna bok från Strandpromenadböckerna, t.ex. att Nina får uppmärksamheten från två olika män Precis som Polly fick i Strandpromenadböckerna. Men likheterna gör inget, jag har inte ens något emot triangeldramat, jag gillade både Marek och Lennox, de är som två motpoler, frågan är vem som Nina kommer falla för? Ja, det får du läsa för att finna ut.

Den lilla bokhandeln runt hörnet känns som en perfekt sommarbok, den är lättsam, snabbläst men ingen man glömmer i första hand.

Kim M. Kimselius

2017-08-12

Den här boken är lika osannolikt fängslande som böckerna om Det lilla bageriet på Strandpromenaden. Charmig, lättläst, förutsägbar och allt går bra för hjältinnan, på något osannolikt sätt. Egentligen borde boken inte tilltala mig, men det gör den. Jenny Colgan har en förmåga att beskriva miljöer och karaktärer så det känns som om man är där, mitt i berättelsen, ser luktar, och tar del av allt som händer runt omkring. DET är bokens styrka. Just det får mig att läsa från pärm till pärm med ett leende på läpparna.

Den här gången får vi möta en ny kvinna, Nina Redmond. Hon arbetar på ett bibliotek som ska läggas ned. Hon räddar böckerna och släpar hem dem till lägenheten där hon är inneboende. När vännen får nog av alla böcker och Nina blir av med sitt jobb, ser hon en annons om en varubuss. Det för henne till Skottland, till en ny värld och ett helt nytt liv.

Nina som tidigare varit den tystlåtna, inbundna, med näsan ständigt i en bok, blir plötsligt medveten om omgivningen, om luften hon andas, om människorna runt omkring sig. Hon fattar ett vansinnigt, och för henne ett mycket ovanligt beslut. Hon ska starta en rullande bokhandel i varubussen. Namnet blir Den lilla bokhandeln med lyckliga slut.

För att klara av allt tar hon hjälp av alla romanfigurer hon läst om och beundrat. Hon blir Katniss Everdeen, med skinn på näsan och attityden att det ska fungera.

Men det är ingen dans på rosor, törnen kantar hennes väg. Även om vännerna alltid finns där i bakgrunden är det inte alltid så lätt att att lämna allt det gamla och börja ett nytt liv på en främmande plats där hon inte känner en enda människa.

2017-07-13

Jag önskar att jag kunde falla mer för en bok om böcker, men den är lite för naiv och lite för förutsägbar. Snabbt läst och snabbt glömd.

Martina Tuvesson

2017-07-12

Helt ointressant läsning som inte ens skapar feel-good-känsla. Meningslösa karaktärer och förutsägbart slut. Den här borde stå i hyllan med Harlequin-böcker. Enda anledning till att det inte blir 1 stjärna är referenserna till andra (betydligt mycket bättre) böcker.

2017-06-23

Älskade hennes första bok om bageriet, men denna faller helt platt, tyvärr.

2017-05-30

Nina älskar böcker, och som bibliotekarie får hon göra det hon gillar mest-matcha rätt bok med rätt person. Men när hennes älskade bibliotek ska stängas, står hon utan jobb och vet inte vad hon ska göra. En dag hittar hon en annons om en charmig skåpbil i Skottland och får en idé, hon ska starta en egen bokhandel på hjul.
Har tidigare läst Jennys böcker om det lilla bageriet på Strandpromenaden och gillat dem mycket. I denna bok skriver hon om böcker och det utspelar sig i Skottland. Bara man läser det, så vet man att det inte kan bli fel. Det blir det inte heller. Den är lika charmig och underbar som jag hoppats. Direkt jag börjar i den blir jag fast, jag sugs direkt in i Ninas liv och hennes flytt ut på landet. Det är en riktig liten pralin som jag inte vill ska ta slut! Suget efter att åka till Skottland blev inte mindre heller, efter att ha läst om kiltar, gemenskapen och den fina naturen. Man vill genast åka dit. En riktigt härlig bok som man mår bra av att läsa, en äkta feelgood bok med lyckligt slut!

Eva Pettersson

2016-12-26

Underbar feelgood-bok som får alla bokälskare att drömma om sin egen lilla bokbuss i lantlig miljö!