Den lilla bokhandeln runt hrnet

Colgan, Jenny

Jenny Colgan är tillbaka med en ny oemotståndlig hjältinna Nina Redmond älskar böcker. Att para ihop rätt bok med rätt läsare är hennes passion. Men när stadens bibliotek lägger ner står hon plötsligt utan jobb. Med bilen full av övergivna böcker vet hon inte vad hon ska ta sig för. Efter ett möte med en karriärcoach får hon en idé. Hon ska starta en egen bokhandel, på hjul! Hon hittar den perfekta lilla varubussen i en annons. Det är bara ett problem hon måste flytta till Skottland. Fast besluten att leva ut sina drömmar, och med styrkan hos sina romanhjältinnor Katniss Everdeen och Elizabeth Bennet i ryggen, tar hon steget ut i det okända. Hon lyckas förvandla den gamla bussen till en rullande bokhandel och ger sig ut i grannskapet, men att locka till...

Den hr boken r lika osannolikt fngslande som bckerna om Det lilla bageriet p Strandpromenaden. Charmig, lttlst, frutsgbar och allt gr bra fr hjltinnan, p ngot osannolikt stt. Egentligen borde boken inte tilltala mig, men det gr den. Jenny Colgan har en frmga att beskriva miljer och karaktrer s det knns som om man r dr, mitt i berttelsen, ser luktar, och tar del av allt som hnder runt omkring. DET r bokens styrka. Just det fr mig att lsa frn prm till prm med ett leende p lpparna.

Den hr gngen fr vi mta en ny kvinna, Nina Redmond. Hon arbetar p ett bibliotek som ska lggas ned. Hon rddar bckerna och slpar hem dem till lgenheten dr hon r inneboende. Nr vnnen fr nog av alla bcker och Nina blir av med sitt jobb, ser hon en annons om en varubuss. Det fr henne till Skottland, till en ny vrld och ett helt nytt liv.

Nina som tidigare varit den tystltna, inbundna, med nsan stndigt i en bok, blir pltsligt medveten om omgivningen, om luften hon andas, om mnniskorna runt omkring sig. Hon fattar ett vansinnigt, och fr henne ett mycket ovanligt beslut. Hon ska starta en rullande bokhandel i varubussen. Namnet blir Den lilla bokhandeln med lyckliga slut.

Fr att klara av allt tar hon hjlp av alla romanfigurer hon lst om och beundrat. Hon blir Katniss Everdeen, med skinn p nsan och attityden att det ska fungera.

Men det r ingen dans p rosor, trnen kantar hennes vg. ven om vnnerna alltid finns dr i bakgrunden r det inte alltid s ltt att att lmna allt det gamla och brja ett nytt liv p en frmmande plats dr hon inte knner en enda mnniska.

Jag nskar att jag kunde falla mer fr en bok om bcker, men den r lite fr naiv och lite fr frutsgbar. Snabbt lst och snabbt glmd.

Helt ointressant lsning som inte ens skapar feel-good-knsla. Meningslsa karaktrer och frutsgbart slut. Den hr borde st i hyllan med Harlequin-bcker. Enda anledning till att det inte blir 1 stjrna r referenserna till andra (betydligt mycket bttre) bcker.

lskade hennes frsta bok om bageriet, men denna faller helt platt, tyvrr.

2017-05-30

Nina lskar bcker, och som bibliotekarie fr hon gra det hon gillar mest-matcha rtt bok med rtt person. Men nr hennes lskade bibliotek ska stngas, str hon utan jobb och vet inte vad hon ska gra. En dag hittar hon en annons om en charmig skpbil i Skottland och fr en id, hon ska starta en egen bokhandel p hjul.
Har tidigare lst Jennys bcker om det lilla bageriet p Strandpromenaden och gillat dem mycket. I denna bok skriver hon om bcker och det utspelar sig i Skottland. Bara man lser det, s vet man att det inte kan bli fel. Det blir det inte heller. Den r lika charmig och underbar som jag hoppats. Direkt jag brjar i den blir jag fast, jag sugs direkt in i Ninas liv och hennes flytt ut p landet. Det r en riktig liten pralin som jag inte vill ska ta slut! Suget efter att ka till Skottland blev inte mindre heller, efter att ha lst om kiltar, gemenskapen och den fina naturen. Man vill genast ka dit. En riktigt hrlig bok som man mr bra av att lsa, en kta feelgood bok med lyckligt slut!

Eva Pettersson

2016-12-26

Underbar feelgood-bok som fr alla boklskare att drmma om sin egen lilla bokbuss i lantlig milj!