Den lilla bistron i Bretagne

George, Nina

Uppföljaren till Den lilla bokhandeln i Paris är här! Den lilla bistron i Bretagne är lika charmig och välskriven som sin föregångare, en vacker berättelse om att det finns en andra chans för oss alla. Diskret, välplanerat och prydligt hoppar den tyska hemmafrun Marianne i floden Seine med en enda önskan: att livet ska ta slut. Men ödet vill annorlunda, hon räddas och vaknar upp på sjukhuset. Hon beger sig, trots att hon inte kan tala knappt ett ord franska, till en liten by i Bretagne,och vid den soldränkta kusten börjar hennes livsgnista sakta vakna till liv, omhuldad av makalös mat och färgstarka karaktärer. Uppfriskande och välskriven. - Publishers Weekly Med sin djupa känsla för detaljer och språk fungerar romanen som en virtuell visit till den franska rivieran. En förförisk och upplyftande saga om självförsoning i samma anda som "Eat, Pray, Love". - The Kirkus...

Hjortronhyllan

2023-01-27

Hon har levt med sin man i fyrtio år, som varken älskar henne eller respekterar henne. Ett hopp om av avsluta sitt liv i floden Seine. Men livet är inte klar med Marianne, i Kerdruc, Bretagne hittar hon människor med livsglädje och väljer att lämna sitt förflutna bakom sig.

Nina skriver med ren passion. Matlagningen i bistron slår ut så sidorna nästan ger ifrån sig doften av den franska maten. Det finns en känsla av sofistikering över texten, du läser inte bara hennes formuleringar, utan du känner dem också. Den här boken ger skenet av att vara en sorglig bok, med en deprimerande underton ibland, men den är upplyftande, den ger hopp. Det är en inspiration för alla som någonsin har känt sig vilse i vardagen att upptäcka, även om det bara är i fiktion, hur livet kan se ut om man vågar ta steget. Låt dig inte luras av det “chick-lit omslaget”, detta är långt ifrån en.

Berättelsen är imponerande, fängslande och fullständigt mästerlig från början till slut, jag rekommenderar den varmt som ett sällskap strax till sommarsemestern.

Läste halva, klarade verkligen inte av mer.

2018-06-23

För två år sedan läste jag Nina Georges Den lilla bokhandeln i Paris, som jag tyckte väldigt mycket om. Alltså kunde jag ju bara inte stå emot när Den lilla bistron i Bretagne släpptes. Inte heller kunde jag låta bli att läsa den direkt. Läs mer på min blogg

villa-freja.se

2018-05-24

Flera gånger slås jag av de välskrivna meningarna och känslan för detaljer. Ett flertal meningar, och de tankar de väcker, kladdar jag ner i mitt anteckningsblock under tiden jag läser. Det är en mycket söt och charmig berättelse som får en stark trea i betyg.