Den krossade tanghästen

Tursten, Helene

| 1998

Det var ingen som såg när Richard von Knecht föll genom det kompakta novembermörkret. Kriminalinspektör Irene Huss börjar utreda vad som ser ut som ett självmord i en förmögen överklassfamilj. Men fler människor mister livet i denna jakt på fallna miljonärer, mc-gäng, knarklangare och utpressare. "Vilken lovande svensk deckardebut!" (Kvällsposten)

Medelmåttig.

2014-11-06

Jag brukar inte vara sådär överförtjust i Helene Turstens böcker. Brukar faktiskt föredra tv-serien med Angela Kovacs & Reuben Sallmander. Den här däremot, Nattrond, en av hennes tidigaste Irene Huss-deckare, var faktiskt riktigt bra. Mysig och spännande. Kan varmt rekommendera den!

Ellinor Karlberg

2014-08-26

Gillar tursten! Hon skriver så vardagligt men också behagligt ! Det märks att boken är från 99, verkligen inte tidlös. Blir illa berörd av rasismen

Pia Stendahl

2013-05-21

Nattrond är bok nummer två i serien om Irene Huss som nu kommit ut som ljudbok. Jag tycker att Nattrond är något bättre än de två andra böckerna som jag tidigare recenserat på bloggen.

Boken är definitivt lättläst och spännande. Dock känns intrigen lite naiv. Det är en bok som ger en lättsam flykt från verkligheten en stund men den är inte så mycket mer.

Kika gärna in på min ljudboksbogg: www.bokbrus.se

Ellinor Karlberg

2012-11-26

Gillar boken

Carina Svensson

2012-11-03

Spännande, in i det sista! :) Bättre upplösning än i den första boken!.

Carina Svensson

2012-10-28

Tyckte att upplösningen skedde lite för snabbt! Ger den ändå en stark trea.

Jessica Nilsson

2011-10-27

Jag tyckte att boken va jättespännande. Lättläst och spännande.

Jessica Nilsson

2011-10-27

Jag gillar hennes böcker. Hon rycker med läsaren tidigt och håller en fast til slutet.

Ulf Pettersson

2010-12-21

En acceptabel deckare som inte lämnar några djupare spår efter sig

Charlotta CG

2010-10-06

Den stora behållningen här var att boken delvis utspelade sig nära mina uppväxtkvarter i Göteborg. Jag tyckte språket var ganska trist och även om intrigen fungerar så var det märkliga personer som beskrevs och varken samhällskritiskt/realistiskt eller mysdeckare utan ett mellanting som inte gjorde något för mig.

2010-07-23

Trodde jag skulle tycka bättre om den, men tyvärr. Kändes ointressant.

Karin Karlsson

2009-07-10

Helt okej deckare!

marita bornefalk

2009-07-07

Helene Turstens språk ger historien tyngd.
Detaljrikt och med bilduttryck som gör läsandet trevligt lyckas hon komponera ett virrvarr av intriger och mystik i historien om Löwanderska privatsjukhuset i Göteborg. En bok för stranden eller soffan, ett tidsfördriv utan direkt spänning eller dramatik.

Sofia Åkerberg

2009-06-06

Helt ok deckare som klart lägger sig i mellanskiktet av svenska författare tillsammans med Läckberg, Jungstedt och Kallentoft. Man får underhållning i ett par timmar enligt den vanliga ramen: en tydligt utpekad miljö (i det här fallet Göteborg), en grupp poliser i olika stadier av utmattning, utbärndhet och misogyni, ett mysterium som sträcker sig bakåt i tiden och ett par mord. Det var i alla fall ingen seriemördare den här gången...