Den kärleksfulla myran

"Jag känner mig så hedrad över att ta med Hemmings brev till Loretta", sade myran. Hemming och Loretta är två förälskade dvärgpapegojor. De bor i var sin ända av en lång vinranka i djungeln. Men är uppdraget verkligen så hedersamt för myran? När andra djur i djungeln frågar, börjar myran tvivla. Duncan Weller är en kanadensisk författare och Den kärleksfulla myran är hans fjärde barnbok. Duncan Weller fick i uppdrag att måla en stor väggmålning i ett bibliotek. Under bibliotekets sagostunder började han sedan berätta om ett bladbrev, som en myra skulle lämna fram till en papegoja. Myran fick krypa längs en vinranka över hela väggen för att utföra sitt uppdrag. Barnen blev förtjusta i myran och började berätta om den för andra. På så sätt blev den lilla myran riktigt berömd och Duncan Weller fick idén att ge ut sin berättelse i bokform. Eftersom han själv illustrerar sina...

Katharina Kulle

2019-11-18

Det är en fin berättelse som fångar barnen. En berättelse som ger många tankar om värdegrund. Alla är vi olika men lika värdefulla. Att vara liten och klara stora uppdrag och hur viktigt det är med vänskap. Mycket bra underlagför samtal med barn. Fantastiska bilder som fångar barnens intresse. Ett mycket bra och tänkvärt slut på berättelsen.

Vad tycker barnen i klass 1A?
Boken är jättebra. Den har fina bilder.
Den är spännande och rolig.
Boken är BRA BRA BRA
Boken är fantastisk och lite knasig.
Den är spännande, fantasifull och superbra. Den har ett bra slut.
Den är spännande och rolig. Det var ett roligt slut.
Den är fantastisk och superbra.
Boken är bra, rolig och spännande. Den har ett oväntat slut.
Den är rolig och spännande och ett annorlunda slut.

Kim M. Kimselius

2014-12-10

Den kärleksfulla myran av Duncan Weller
Det här är en kärleksfull bok, med ett språk som går rakt in i hjärtat. En eloge till översättaren, Christina Gustavson, för den fina översättningen.

Boken handlar om myran som får ett hedersamt uppdrag han är mycket stolt över. Han ska lämna över ett bladbrev från dvärgpapegojan Hemming till hans käraste dvärgpapegojan Loretta. Det enda han ska göra är att följa vinrankan i djungeln från nedre delen där Hemming bor, upp till översta delen där han hittar Loretta.

Älskade den här boken som jag läste i ett sträck utan att kunna lägga den ifrån mig. När jag läst klart kunde jag inte släppa sista raden i boken, för den etsade sig fast i mig. När jag gick till sängs funderade jag över vilka barnbarn jag skulle läsa den här för, och bestämde mig för att jag skulle läsa den för alla, oavsett ålder. För det är en mycket finstämd bok, med ett härligt språk som fängslar och gör att man vill läsa mer. Läs den!

Kim M. Kimselius

2014-12-10