Den japanske älskaren

Allende, Isabel

| 2016

"Vi har många gånger sagt att det är vårt öde att älska varandra, att vi har älskat varandra i våra tidigare liv och att vi fortsätter älska varandra i våra kommande liv. I så fall är vi ständigt tillsammans, för alltid. Det är fantastiskt att leva. Vi är fortfarande sjutton år, min älskade Alma." Ichi Sju år gamla möts Ichimei Fukuda och Alma Mendel för första gången och blir ögonblickligen förälskade i varandra. Han är son till trädgårdsmästaren på egendomen Sea Cliff och hon har skickats dit av sina föräldrar för att undkomma Förintelsen. Men deras vägar skiljs genast åt då Ichimei spärras in i ett interneringsläger med sin familj i öknen i Utah under andra världskriget. Vid tjugo års ålder möts de igen och barndomens slumrande förälskelse väcks till liv, trots att Alma och Ichimei vet att deras kärlek är omöjlig och att deras hemliga förhållande aldrig får avslöjas. Alma och Ichimei...

Safira Blom

2020-12-06

2019-01-02

En sann pärla! En vacker och mycket engagerande berättelse om Alma, från barndomen i Polen till USA där hon träffar "den japanske älskaren" redan som barn och det är hennes och Ichimeis berättelse från det förflutna som tar berättelsen framåt tillsammans med nutidens karaktärer, därav Irina från Moldavien och Almas barnbarn, Seth. Jag tyckte det här var en riktigt bra och väldigt välskriven bok som det var svårt att inte sträckläsa. Karaktärerna är välskrivna och känns realistiska. Vissa av birollsinnehavarna är dessutom väldigt roligt porträtterade. Det finns vissa mycket intressanta och dramatiska händelser från det förflutna som beskrivs genom boken, Alma som judinna från Polen, hennes föräldrar som blev kvar när tyskarna tågade in, Ichimei och hans familj som sattes i interneringsläger under andra världskriget av amerikanarna. Men berättelsen är ändå ganska ljus och fylld av hopp och det finns en värme genom hela berättelsen som berör mig mycket. Jag kan riktigt varmt rekommendera den här pärlan och jag vill absolut läsa fler böcker av Isabel Allende!
Toppbetyg!

2018-08-17

Hon är duktig på ord och det skrivna språket, Isabel. Det bara flyter på och berör. Mycket fin kärlekshistoria som spänner över många sekel. Lite familj och en hel del vänskap.

2016-10-27

En ljuvlig roman om Alma, Ichi och deras hopplösa men livslånga kärlek till varandra. Allende skriver positivt och osentimentalt om kärlek, livsglädje och medmänsklighet. Mycket bra.