Den jag aldrig var

Axelsson, Majgull

| 2004

Nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2005 Mary är minister, Marie sitter i fängelse. Vem är då MaryMarie som ser sig själv i båda personerna? En morgon hittas en halvnaken man på en gata i en östeuropeisk stad. Han har brutit nacken. Högt uppe i huset bredvid slår ett öppet fönster i vinden. Mannen identifieras efter ett par dagar. Det visar sig att han är svensk och MaryMarie, hans hustru, kallas dit från Stockholm. När hon sitter vid hans sjukbädd börjar verkligheten lösas upp, plötsligt vet hon inte riktigt vem hon är och vad som är verkligt. Sju år senare är hon lika kluven. Heter hon Mary eller Marie? Dödade hon sin man, där på sjukhuset, eller lät hon honom leva? Hamnade hon i fängelse eller blev hon minister? Hon vet inte. Men livet rullar på i två högst sannolika versioner. Bara en sak har Mary och Marie gemensamt. Det förflutna. Från var sitt håll betraktar...

Kamali 

2019-06-04

Välskriven roman om kvinna och hennes två möjliga liv. Trots att vi får följa MaryMarie, Mary och Marie genom hela romanen förblir hon ganska anonym och, dessvärre, färglös som huvudperson. Jag hade dessutom förväntat mig mer av slutet, att saker skulle bindas ihop och klarna men tycker inte det blev så. Ändå klart läsvärd.

2016-01-12

Lyssnade nyligen om den här mycket spännande och engagerande pärlan av Majgull Axelsson. Väldigt bra och mystisk. Med en fantastisk uppläsning av Gunnel Fred! Stark 5:a! Kan varmt rekommenderas!

Solveig Andersson

2015-09-29

Tillhör en av hennes tre bästa romaner. Så nära man kan komma ett litterärt mästerverk!

2014-08-25

En morgon hittas en halvnaken man på en gata i en östeuropeisk stad. Han har brutit nacken. Högt uppe i huset bredvid slår ett öppet fönster i vinden. Mannen identifieras efter ett par dagar. Han är svensk och MaryMarie, hans hustru, kallas dit från Stockholm. När hon sitter vid hans sjukbädd börjar verkligheten lösas upp, plötsligt vet hon inte riktigt vem hon är och vad som är verkligt. Sju år senare är hon lika kluven. Heter hon Mary eller Marie? Dödade hon sin man, där på sjukhuset eller lät hon honom leva? Hamnade hon i fängelse, eller blev hon biståndsminister? Hon vet inte. Men livet rullar på i två högst sannolika versioner. Och hon behöver enbart stänga ögonen för att den andra verkligheten ska ta form.

Det här en väldigt stark, djup och gripande roman av Majgull Axelsson. En av hennes allra bästa tycker jag. Mystisk, sorglig, vacker och välskriven. Har läst och lyssnat på den här vid flertalet tillfällen och tröttnar aldrig. Kan varmt rekommendera den, liksom uppläsaren Gunnel Fred som gör ett strålande jobb!

Rekommenderas varmt, liksom hennes andra romaner!

Glada Gunvor

2014-02-13

En bok som inte passar mig. Konstig och tråkig.

2013-06-05

Gunnel Fred läste boken väldigt bra. Hennes mörka, hesa, melankoliska röst passade perfekt till boken. Boken är kanske hennes bästa någonsin. Välskriven och precis som hennes andra böcker- inte tråkig för ett ögonblick! Rekommenderas varmt!

2012-08-14

Nej, den här kom jag aldrig in i. Sedan tycker jag inte att uppläsaren, Gunnel Fred, var bra

eva arkelid

2012-08-01

en stark bok,otäck. den lämnar inte någon oberörd

Susanne Logren

2012-07-12

Det tog ett tag att komma in i boken, men när jag gjort det ville jag inte sluta läsa. Majgull Axelsson är som alltid lysande!

Gölin Forsberg

2012-02-07

Välskriven, klok, spännande med mycket inkännande levnadsvisdom.

2011-10-10

Majgull Axelsson är en fantastisk författare. Hon skriver om ämnen som berör. Hon skriver engagerat och med ett rikt språk. Jag berördes oerhört av Slumpvandring och den här är nästan lika stark. Det här här riktigt bra litteratur och inte det där ytliga tramset som det finns så mycket av. Jag uppmanar alla som vill läsa något som verkligen ger något att ta sig an Majgull Axelsson.

Anna-Karin L

2011-01-18

Inte den bästa av hennes böcker

Fantastiska personbeskrivningar, mycket rafflande och spännande med de två olika identiterna. Rekommenderas varmt!

Hanna .

2010-06-10

Språket och stilen var helt perfekt, men själva storyn... blev väldigt tjatig rätt snabbt. Jag blev väldigt besviken på slutet också. Annars tycker jag att Majgull Axelsson har ett väldigt vackert och intelligent språk, vilket var anledningen till att jag faktiskt läste boken.

Ida Skogman

2010-01-22

Jag tycker den här var otroligt bra. Bättre än Slumpvandring, lika bra som Aprilhäxan. När jag läste baksidestexten blev jag inte så lockad. Kändes som att det skulle kännas för overkligt med två personligheter och att man inte vet vilken version som var den riktiga. Som att det skulle göra att man inte blev engagerad i historien. Så blev det dock inte alls. Jag tycker den var både engagerande och intressant.

2010-01-18

Som vanligt målande personbeskrivningar, men i denna bok tyckte jag att det var svårt att veta vem som var vem ibland. // Nä, lika bra som "Aprilhäxan" eller "Slumpvandring" är den inte.

Gunvi Lundqvist

2010-01-13

Intressant titel, lockade mig men den höll inte.

Ulla Englund

2009-07-08

Som med Is och vatten, vatten och is: Vet inte riktigt varför jag kände mig lite besviken när jag läste boken. För stora förväntningar efter Aprilhäxan och Slumpvandring kanske

Johanna Falkered

2009-07-01

Karaktärerna blir en del av dig, återigen så otrooligt skickligt.

Jack Russel

2009-05-23

Denna bok kändes lite rörig. Dock tyckte jag att den började bra, stark och intressant öppning, men sen kändes det mest som "och sen då...?". Inget som kommer ligga kvar i mitt sinne särskilt länge...