Den inre kretsen

Jungstedt, Mari

| 2005

En grupp arkeologistuderande från olika länder deltar i en internationell utgrävning på Gotlands västkust under några sommarveckor, där man gräver ut en vikingatida hamn. En dag hittas en av studenterna, 21-åriga holländskan Martina Flochten, mördad ute på en fågeludde inte långt ifrån utgrävningsplatsen. Märken på kroppen tyder på att mordet har rituella drag. Kriminalkommissarie Anders Knutas undersöker om Martinas död har något samband med den halshuggna ridhäst som hittas i en hage, och vars huvud sedan dyker upp spetsat på en påle utanför huset till byggnadsnämndens ordförande.  Fallet får stor uppmärksahet i medierna och tv-reportern Johan Berg är en av de många journalister som rapporterar om det mystiska fallet. Samtidigt försöker han få sitt förhållande med Emma Winarve att fungera. Och i det fördolda samlas en snäv krets människor för att utöva...

2020-11-10

Nja den här kändes som ett havsverk. En av de sämre i serien. Betyg 1,5

Anne Hansson

2020-09-07

Helt fantastiskt, man blir fångad, man måste läsa och läsa för att få veta. Man slukar kapitel efter kapitel. Ännu en gång har hon skrevet en spännande berättelse, man nästan lever sig in i personerna det berättas om. Och tänker på att sådant här kanske utförs fortfarande i vissa religioner. Blir lite arg på mig själv att jag inte läst hennes böcker från nr 1, det hade gett mig lite mer insyn i personerna som finns med. Men det tar jag igen nu.

Marina Pedersen

2016-10-11

Bra

Pernilla Nilsson

2015-07-25

En svag tre:a. Godkänd men inte ett dugg mera. Antingen har Mari s böcker blivit sämre eller också har jag "gått vidare" i mitt bokläsande. De lockar mig inte ett dugg längre.

Anna Hedstrand

2015-06-29

Gillar denna bok

Therese Östman

2014-06-19

Lika bra som de två första! Betyg: 5

Malin Sundman

2014-02-22

Har läst hennes böcker tidigare men har beslutat mig för att läsa om några stycken. Tycker om storyn, språket, upplägget ja jag tycker helt enkelt att det är en bra deckare! Tummen upp! En fyra.

Merja A

2013-05-27

Nu har ja läst två kriminalromaner av Mari Jungstedt och båda får 3 i betyg. "Den inre kretsen" kändes inte lika obehaglig som föregångaren. Det som skedde kändes inte så verklighetstroget även om man har läst om liknande händelser. Mari Jungstedts böcker är lättlästa och underhållande.

2013-01-12

Nej, nej, nej! Det är varken spännande eller engagerande. Vet inte om det beror på att det är min första ljudbok eller om boken helt enkelt var så dålig men den var inte bra. Jungstedts första gick ändå an, det var en hygglig deckare, men sen har det gått utför. Jag ska göra ett sista försök med Den döende Dandyn men sen ger jag upp. Det funkar inte ens som slöläsning...

Carina Svensson

2012-09-10

Kändes lite mer ytlig jämfört med de två tidigare böckerna, där jag kom offren mer "nära". En svag fyra.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Helt okej

B Kiddo

2011-12-13

Relativt förutsägbar deckare. Rituella mord med fornnordisk anknytning

Lena A

2011-08-27

Linda Joona

2011-07-28

Sussie S

2011-04-30

En stark 3:a/svag 4:a. Början var klen och förutsägande men slutet blev bättre och förvånade litegrann.

Ida

2011-03-29

en bra och lättläst deckare. man får vad man vill ha.

2011-01-16

Tycker om Jungstedts böcker. Den mysiga stämningen på Gotland korsad med de grymma historier som spelas upp.

2010-07-31

Bra. Tycker om Jungstedts stil.

2010-07-17

Jag vet inte riktigt vad som var annorlunda med den här boken, jämfört med de två föregående, men det tog aldrig riktigt tag i mig. Kanske var det så att historien inte gick framåt tillräckligt fort och kändes segare än annars. Kanske var persongalleriet inte riktigt så bra tecknat...

Marko Krejic

2010-07-10

Den första bok av Mari Jungstedt som jag läser. Boken är spännande och det är svårt att lägga boken ifrån sig. Man vill hela tiden veta vad som ska hända härnäst.
Boken utspelar sig på Gotland och den handlar om ett lite "okult" fall.
Det som drar ner bokens betyg är avrundningen av storyn. Den känns lite för snabbt ihopkrafsad.
Kommer med all säkerhet att läsa någon annan bok från Mari Jungstedt.

M W

2009-12-01

Karin Karlsson

2009-07-10

Mari jungstedt sämsta, men den är inte på något sätt dålig för det, nåt litet som saknas bara för att falla mig precis i smaken