Den indiske tolken

Lahiri, Jhumpa

| 2001

Jhumpa Lahiri r den sortens frfattare som fr en att vilja gripa tag i frsta bsta person man mter och utbrista: 'Ls den hr!' Hon r en lysande historieberttare med en alldeles egen rst, med ga fr nyanser och ra fr ironi. Hon r en av de bsta novellfrfattare jag ngonsin har lst. S skriver Amy Tan om Den indiske tolken, Lahiris debutbok som belnats med bland annat Pulitzerpriset. P ett utskt, kristallklart sprk och med osentimental medknsla skildrar Lahiri rotlshetens villkor hos mnniskor som lever mellan tv vrldar - indiska invandrare som br sitt gamla hemlands kultur inom sig men lever i det hektiska, moderna USA.

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Jhumpa Lahiris Den indiske tolken, bestr av nio noveller, nio vardagsberttelser i vilka hon visar en sregen frmga att utg ifrn till synes triviala situationer och bertta ngot hgst vsentligt. Novellen En temporr historia utgr till exempelvis ifrn ett strmavbrott men utvecklas till ett ktenskap i snderfall. Eller hur ett nyinstallerat handfat i ett flerfamiljshus kan frndra livet till det smre, som du kan lsa om i En riktig durwan.

Ls mer hr: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/04/25/den-indiske-tolken-livsavgorande-vardagsogonblick/

Annimoure Nilsson

2013-04-03

En verkligt fin novellsamling.

Jag tycker bst om kvinnan som stdade i huset med det nya handfatet. Den berrde mig otroligt mycket, samt ven sjlva "Den indiske tolken".

Jag kommer definitivt att lsa "Frmmande jord"

Louise A

2012-08-27

Precis som Merja s tycker jag att Frmmande jord r bttre. Hr har hon inte riktigt ftt till detaljerna p samma stt. Men s r det ju debuten.

Merja A

2011-09-29

Den hr debutboken innehller flera vldigt fina noveller. En stark fyra, inte lika bra som "Frmmande jord".

Sofie Petersson

2011-05-15

En underbar novellsamling om mnniskor med indiskt pbr. Historierna r djupa, fascinerande och har sina egna liv. Med ett kristallklart sprk berttar frfattarinnan fascinerande historier som inte gr att stta fingret p. En av mina favoriter r paret som precis har flyttat in i sin nykpta villa och upptcker att det finns gmda religisa figurer verallt i hela huset. Eller den charmiga historien om den ldre indiska kvinnan som saknar sitt hemland och r p vg att ta sitt krkort. Den indiske tolken fr en currystark trea.

Ulla Englund

2011-05-10

De sju novellerna r bra, mycket bra.

Lars B.

2011-03-02

Jhumpa Lahiri var en angenm bekantskap. Novellformatet r i sin fullndning suvernt.

Nils Thor

2010-07-29

En samling noveller om indiska invandrares utanfrskap i USA.
Belnad med Pulitzer-priset r 2000.
Lttlst, men gjorde inget intryck p mig.

Ciccis bokblogg

2010-05-01

Boken innehller nio noveller om mnniskor frn Indien som kommer som invandrare till USA. Det r frst och frmst relationer de olika novellerna handlar om. Hr fr vi bland annat mta ett gift par som glidit ifrn varandra men genom flera terkommande strmavbrott i sin lgenhet kommer nrmare varandra n de ngonsin varit. Vi fr ven trffa en kvinna som inleder en affr med en gift man men som kommer till insikt med att livet har s mycket mer att erbjuda. Mina favoriter r "En temporr historia"och "Den indiske tolken". Boken r mycket lttlst och varje novell r ca 30 sidor lng.

Jag fick verkligen mersmak fr noveller och kommer troligtvis att lsa mer av det. Har redan sneglat p Frmmande jord som r den senaste av Jhumpa Lahiris.

Jhumpa Lahiris r fdd i England 1967 av indiska frldrar och flyttade till USA vid tre r lder. Den indiske tolken kom ut 1999 och r hennes debut som hon ven fick Pulitzerpriset fr sknlitteratur r 2000.