Den hungriga prinsessan

"Jag blir glad, för den handlar om att våga bryta upp, bejaka den man är och modet att förändra sitt liv. Go girls!" Moa Herngren, Mama Det här handlar om Aurora. Flickan som föddes med så mycket glädje och liv i kroppen att det måste räcka till alla. Till den bittra och rasande pappan. Till de stökiga pojkarna i skolan. Till alla äldre män som kom att åtrå henne. Och så småningom till Tomas, mannen hon gifte sig och fick två barn med. Men glädjen räckte inte. En dag är den slut. Försvunnen tillsammans med det barn hon tvingats välja bort eftersom det just nu inte passade i den väldesignade tillvaro där Aurora och Tomas gömmer sig tillsammans med sina lika välartade vänner. Men Aurora vill inte, nej hon KAN inte vara snäll, följsam och behaglig längre. Hon vill ha tillbaka sin glädje. Kosta vad det kosta vill. Till omgivningens stigande förskräckelse ger hon sig ut på helt...

Hedvig Marklinder

2016-08-12

Boken berör många viktiga saker på ett riktigt bra sätt. Ibland känner jag att hon beskriver saker som jag känt så länge men inte kunnat sätt ord på. Tyvärr håller den inte hela vägen, historien med männen som Aurora träffar känns konstlad och som jag läste i en annan kommentar, så blir slutet på boken otroligt tamt och fattigt. Slutet liknar en dålig Danielle Steel bok vilket skiljer sig enormt från resten av boken. Men annars en bra bok!

Emma

2015-08-18

Förstår absolut vad en vissa menar när de pratar om hur boken delar in i gott och ont, men det är inget som stör mig. Det är långt ifrån alla män som är svin, men det finns definitivt de som är det... särskilt mot kvinnor. Framförallt mot vackra kvinnor och det är intressant att läsa om någon som istället för att ha nytta av sitt vackra utseende får dras med det som en nackdel. Skönhet och karisma uppskattas i måttliga mängder men för mycket av det är det med all säkerhet vissa människor som inte kan hantera. För mig tar boken fram det den behöver för att belysa ett bekymmer i vårt samhälle. Heja Aurora! Girlpower! Slutet var kanske lite tamt...

Izabela Horn

2015-02-10

En bok som väcker väldigt många tankar, i början handlade om Aurora som ung flicka , hennes tankar kunde ha varit mina när jag var i tonåren och runt 20. Att vara kvinna är inre lätt trots att vårt samhälle ska vara så jämlikt, så finns det inte plats för kvinnor som tar plats, som gör det de känner för .Jag tänker inte ofta på hur det är att vara kvinna, jag bara är men Den Hungriga Prinsessan öppnade mina ögon .

Det känns som en ungdomsbok där man har petat in vuxna i rollerna. Inte så nyanserat, det är ond eller god, fången eller fri. Samtidigt är det lite charmigt med en riktig girl power-historia.

Kristina B

2010-08-03

Boken handlar om mod - att VÄXA... ATt bli sig själv och inte fortsätta vara den man tror att andra vill att man ska vara. Gillade boken - men det är inte den bästa i denna genren. "Lyckan, kärleken och meningen med livet" kändes mer.

Vissa partier i den här boken är mycket starka. Men den är nog en aning för "svart-vit" i personlighetsgalleriet för att den ska kännas trovärdig.

Anna Hallqvist

2009-10-12

Det här är en bok som det tog väldigt lång tid för mig att läsa.

Den var för personlig och för mycket igenkännande att det blev verkligt jobbigt och jag fick ta den i etapper.

Samtidigt är det nog den bästa bok jag läst - eller åtminstone en utav dem.
Det är en suveränt härlig bok som handlar om att våga! Om att ha modet att bryta upp från det man vant sig med för att leva sitt eget liv som man vill.
Hela boken utstrålar mod och styrka.
En perfekt bok för mig.
Man blir oerhört glad för det handlar om att våga känna inåt och vara obekväm.

En bok jag nog aldrig skulle läst vidare i efter sidan tio om jag haft något annat att göra. Som tur är så hade jag inget att göra. Att följa denna patetiska fru till att bli en stark underbar kvinna fick mig att njuta. Jag log boken igenom. Helt underbar! (Detta från en som vill läsa om trevliga små mord med mycket blod....)