Den hemlige kocken : det oknda fusket med maten p din tallrik

Nilsson, Mats-Eric

| 2007

Varje dag kommer det ut mer n en ny kokbok i Sverige. Utgivningen dignar av sensuella citroner, underbara olivoljor och den senaste hlsometoden. Men vad hnder med livsmedlen innan de kommer in i vra kk? Svl till vardags som till fest stter vi aningslst i oss mngder av tillsatser och substitut, lurade av reklamens budskap om hemlagat och hlsosamt. Fr myndigheterna r det huvudsaken att livsmedlen inte r direkt hlsovdliga. Sedan r det fritt fram att slja glass som inte r glass och cider som inte r cider. Mats-Eric Nilssons vldokumenterade avsljanden gller inte bara skrpmat, utan allt frn frskpressad juice och butiksbakat brd till tryffelolja och balsamvinger, en vanlig vinger som stats o ch frgats med karamellfrg. Den kta varan r s dyr att den njuts droppvis med pipett. Med frfattaren som personlig och engagerad guide berttas samtidigt industrimatens...

Ida

2014-05-24

Skrmmande vad man inte vet om maten man stoppar i sig. Boken har absolut ftt upp mina gon p vad jag handlar och har brjat lsa innehllsfrteckningen.

Johanna D.A.

2014-02-15

En bok som alla som r mna om sin hlsa borde lsa och reflektera ver. Bra men skrmmande bok.

Katarina Strid

2013-12-20

Det r ngra r sedan boken kom, och jag tror den skapade en del debatt d och att det har hnte en del sedan dess.
Men det var en hel del tankevckande saker, bla om brdet vi ter.

h4l h4rtl3y

2012-09-11

Vlskriven, initierad och engagerad. Boken r "medryckande", trots sitt ngot dystra budskap. Som Nilsson i stort lyckas balansera bra, utan att bli moraliserande eller pekpinnig.

Det som ngot drar ner totalintrycket r att vissa personliga engagemang lyser igenom lite vl starkt och upprepas lite vl mnga gnger - exempelvis vad som krvs vid brdbak ...

Men boken tillhr definitivt kategorin "br-lsas-av-alla"

Thomas Tjernberg

2012-08-17

Har lst en vldigt intressant bok om mat. Det fr en verkligen att fundera p vad vi stoppar i oss egentligen. Tror att folk snart brjar handla direkt ifrn bnderna eller p bondens marknad igen.

Ally Regins

2011-11-27

Jag trodde att jag var noggrann frut men nu kommer jag inte kunna ta ngonting alls

Petra Hansson

2011-06-17

En bok som alla borde lsa fr att sedan kunna stlla krav p sina handlare. Mest upprrande var kapitlet om brd. Och det faktum att dom lgger p en fettkant p "skinkan" fr att den skall se kta ut. Var bara beredda p att det kommer att ta lngre tid att handla nr ni lst boken.

Karin Almn

2011-05-21

Den hr boken ska man inte strcklsa, utan lsa i lite d och d och sakta men skert bli klokare.
Alla borde lsa den!

Mats Blom

2011-05-07

Den viktigaste boken i kket sen Stora Kokboken!

Linda Davidson

2010-12-01

Den hr har ndrat mitt stt att tnka och handla vad gller livsmedel. Heder t frfattaren!

Anna Granstrm

2010-04-25

S jdrans lsvrd. Jag har alltid brytt mig rtt mycket om vad jag stoppar i mig, men jag mrker hur slarvig jag r... Bara fr att man bakar sjlv s betyder det inte att man fr i sig bra grejjer - mste brja kpa hela annat mjl osv. Denna bok rekommenderar jag alla, den sger grymt mycket om vrt samhllet - inte bara om mat, utan om hur lite vi ifrgastter saker och hur mycket vi faktiskt mste brja tnka sjlva.

camilla missnebck

2010-03-27

bra bok men efter ett tag s r den lngsam att lsa

Maria B Hansson

2010-03-21

Har piskat upp hetsen mot e-nummer lite vl mycket.

Kicki Johansson

2010-02-28

Kan man ta ngonting lngre? Usch, det var en riktigt otck lsning men absolut nyttig!

Skrmmande verklighet!!!

Anders Nordstrm

2010-01-24

En rejl djupdykning i alla de tillsatser vi stoppar i oss. Trist att konkurrensen och prispress gett oss alla dessa substitut till naturliga livsmedel.
ven om det r en kort bok s rekommenderar jag att man har en annan (roman kanske) att vxla med. Det r ingen upplyftande lsning nmligen.
Jag tror att Mats-Eric Nilsson med denna bok ftt mnga konsumenter att faktiskt titta lite extra p innehllsfrteckningen och kanske vlja bort snt de inte frstr. Positivt ocks att stora livsmedelskedjor som City Gross inser att medvetenheten frndrats och vljer att lansera varor under parollen "kta vara".

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Allmnbildning! Fr den som vill veta vad det r den stoppar i sig varje dag r den hr boken super. Ls den!

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Vad ter vi egentligen?

harriet karlsson

2009-11-05

Christin Carlsson

2009-09-17

Bra skrivit, att f reda p vad man stoppar i sej kan bli en shock fr mnga som lser den.

Samuel Karlsson

2009-08-09

Hypad skrmseljournalistik nr den r som smst.

Lady Flanders

2009-06-20

Jag gjorde en quiz p boken, som ett stt att lra mig innehllet:

Hemliga kockar p vetgirig.nu

Skms att jag inte tnkt p det frut och insett att livsmedelsindustrin lurar skjortan av oss. Det gller bara pengar ingen heder.

Maude Schyffert

2009-06-13

Ger bekrftelse och mer kunskap fr mig som alltid har varit skeptisk till vad allt frdiglagat innehller. Ls grna hans nsta bok kta vara - vgen till ofrfalskad mat.

Jennifer Andersson

2009-06-11

Jag ville knappt ta i ngra veckor efter att lst boken, men nu har jag lrt mig vilka livsmedel jag ska hlla mig ifrn s det var det definitivt vrt.

Helena Blomqvist

2009-06-11

Skrmmande r rtta ordet! Stt tacosen i halsen och sklj fr all del inte ned den annt n hemmagjord saft! Gissa om jag brjade lsa innehllsfrteckningarna mycket noggrannt!

David Engberg

2009-06-11

Skrmmande sanningar om matindustrin. Br lsas av alla som bryr sig om vad de stoppar i sig eller de som bara inte vill bli lurade.