Den hemlige kocken

Nilsson, Mats-Eric

| 2021

I Den hemlige kocken avslöjar Mats-Eric Nilsson det utbredda matfusket. Denna bästsäljande bok har öppnat hundratusentals svenskars ögon och fått oss att börja läsa det finstilta på förpackningarna.Varje dag kommer det ut mer än en ny kokbok i Sverige. Utgivningen dignar av sensuella citroner, underbara olivoljor och den senaste hälsometoden. Men vad händer med livsmedlen innan de kommer in i våra kök? Såväl till vardags som till fest sätter vi aningslöst i oss mängder av tillsatser och substitut, lurade av reklamens budskap om hemlagat och hälsosamt. För myndigheterna är det huvudsaken att livsmedlen inte är direkt hälsovådliga. Sedan är det fritt fram att sälja glass som inte är glass och cider som inte är cider.Mats-Eric Nilssons väldokumenterade avslöjanden gäller inte bara skräpmat, utan allt från färskpressad juice och butiksbakat bröd till tryffelolja och balsamvinäger,...

2017-07-22

Välskrivet och ganska underhållande trots ämnet. Vilken gedigen research som gjorts! Kommer verkligen bli mer kräsen med vad jag stoppar i mig efter att ha läst denna bok.

Ida

2014-05-24

Skrämmande vad man inte vet om maten man stoppar i sig. Boken har absolut fått upp mina ögon på vad jag handlar och har börjat läsa innehållsförteckningen.

Johanna D.A.

2014-02-15

En bok som alla som är måna om sin hälsa borde läsa och reflektera över. Bra men skrämmande bok.

Katarina Strid

2013-12-20

Det är några år sedan boken kom, och jag tror den skapade en del debatt då och att det har hänte en del sedan dess.
Men det var en hel del tankeväckande saker, bla om brödet vi äter.

h4l h4rtl3y

2012-09-11

Välskriven, initierad och engagerad. Boken är "medryckande", trots sitt något dystra budskap. Som Nilsson i stort lyckas balansera bra, utan att bli moraliserande eller pekpinnig.

Det som något drar ner totalintrycket är att vissa personliga engagemang lyser igenom lite väl starkt och upprepas lite väl många gånger - exempelvis vad som krävs vid brödbak ...

Men boken tillhör definitivt kategorin "bör-läsas-av-alla"

Thomas Tjernberg

2012-08-17

Har läst en väldigt intressant bok om mat. Det får en verkligen att fundera på vad vi stoppar i oss egentligen. Tror att folk snart börjar handla direkt ifrån bönderna eller på bondens marknad igen.

Ally Regins

2011-11-27

Jag trodde att jag var noggrann förut men nu kommer jag inte kunna äta någonting alls

Petra Hansson

2011-06-17

En bok som alla borde läsa för att sedan kunna ställa krav på sina handlare. Mest upprörande var kapitlet om bröd. Och det faktum att dom lägger på en fettkant på "skinkan" för att den skall se äkta ut. Var bara beredda på att det kommer att ta längre tid att handla när ni läst boken.

Karin Almén

2011-05-21

Den här boken ska man inte sträckläsa, utan läsa i lite då och då och sakta men säkert bli klokare.
Alla borde läsa den!

Mats Blom

2011-05-07

Den viktigaste boken i köket sen Stora Kokboken!

Linda Davidson

2010-12-01

Den här har ändrat mitt sätt att tänka och handla vad gäller livsmedel. Heder åt författaren!

Så jädrans läsvärd. Jag har alltid brytt mig rätt mycket om vad jag stoppar i mig, men jag märker hur slarvig jag är... Bara för att man bakar själv så betyder det inte att man får i sig bra grejjer - måste börja köpa hela annat mjöl osv. Denna bok rekommenderar jag alla, den säger grymt mycket om vårt samhället - inte bara om mat, utan om hur lite vi ifrågasätter saker och hur mycket vi faktiskt måste börja tänka själva.

camilla missnebäck

2010-03-27

bra bok men efter ett tag så är den långsam att läsa

Maria B Hansson

2010-03-21

Har piskat upp hetsen mot e-nummer lite väl mycket.

Kicki Johansson

2010-02-28

Kan man äta någonting längre? Usch, det var en riktigt otäck läsning men absolut nyttig!

Skrämmande verklighet!!!

Anders Nordström

2010-01-24

En rejäl djupdykning i alla de tillsatser vi stoppar i oss. Trist att konkurrensen och prispress gett oss alla dessa substitut till naturliga livsmedel.
Även om det är en kort bok så rekommenderar jag att man har en annan (roman kanske) att växla med. Det är ingen upplyftande läsning nämligen.
Jag tror att Mats-Eric Nilsson med denna bok fått många konsumenter att faktiskt titta lite extra på innehållsförteckningen och kanske välja bort sånt de inte förstår. Positivt också att stora livsmedelskedjor som City Gross inser att medvetenheten förändrats och väljer att lansera varor under parollen "Äkta vara".

Johanna Galenpanna

2009-12-28

Allmänbildning! För den som vill veta vad det är den stoppar i sig varje dag är den här boken super. Läs den!

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Vad äter vi egentligen?

harriet karlsson

2009-11-05

Christin Carlsson

2009-09-17

Bra skrivit, att få reda på vad man stoppar i sej kan bli en shock för många som läser den.

Samuel Karlsson

2009-08-09

Hypad skrämseljournalistik när den är som sämst.

Lady Flanders

2009-06-20

Jag gjorde en quiz på boken, som ett sätt att lära mig innehållet:

Hemliga kockarvetgirig.nu

Skäms att jag inte tänkt på det förut och insett att livsmedelsindustrin lurar skjortan av oss. Det gäller bara pengar ingen heder.

Maude Schyffert

2009-06-13

Ger bekräftelse och mer kunskap för mig som alltid har varit skeptisk till vad allt färdiglagat innehåller. Läs gärna hans nästa bok Äkta vara - vägen till oförfalskad mat.

Jennifer Andersson

2009-06-11

Jag ville knappt äta i några veckor efter att läst boken, men nu har jag lärt mig vilka livsmedel jag ska hålla mig ifrån så det var det definitivt värt.

Helena Blomqvist

2009-06-11

Skrämmande är rätta ordet! Sätt tacosen i halsen och skölj för all del inte ned den annt än hemmagjord saft! Gissa om jag började läsa innehållsförteckningarna mycket noggrannt!

David Engberg

2009-06-11

Skrämmande sanningar om matindustrin. Bör läsas av alla som bryr sig om vad de stoppar i sig eller de som bara inte vill bli lurade.