Den hemlige gästen

Purcell, Deirdre

| 2002

May Lanigan, 44, är en till synes alldaglig kvinna. God hustru, självuppoffrande mor till sex söner, hemmafru med ett inrutat liv – till den dag hon upptäcker att maken inte bara bedrar henne, utan också är kriminell. Detta är början på en kedja av händelser som sätter Mays tillvaro i gungning. Hur ska hon kunna få sin man tillbaka och hålla ihop familjen? Hur ska hon undvika att bli galen när allt rämnar? Hon måste uppbåda en djärvhet och uppfinningsrikedom, en hårdhet och rentav egoism som hon inte visste att hon ägde – och mitt i alltsammans ändå bevara sin humor. Plötsligt dyker någon upp som kan visa henne vägen, en hemlig, objuden gäst… Den irländska författarinnan Deirdre Purcell är välkänd för svenska läsare...

2020-08-12

Herre min skapare, en sådan infernaliskt långdragen bok! Jag förstår ärligt talat inte varför jag läste ut hela boken. Den här typen av böcker brukar jag ju ge upp på efter en 30-50 sidor. Men inte den här. Anledningen är troligtvis den att den är väldigt oförutsägbar, något den här typen av böcker inte brukar vara. Jag blev hela tiden förvånad över de nya spår som romanen tog.
Vissa partier tycker jag är ganska bra och May är en ganska intressant karaktär att följa. Men det största problemet jag ändå har med den här boken är att det känns som om Deirdre Purcell inte riktigt bestämt sig för vad hon skulle skriva. En feelgood, en stark roman om en kvinna vars make är otrogen och vars två söner dör eller någon form av släktsaga om försvunna mödrar. Det känns faktiskt till och från som om det är två böcker i en. Sedan blir jag inte klok på Ambrose, Mays skyddsängel? som enbart hon kan se.
Vissa delar som sagt är ganska bra och den är väl välskriven, men det här är ingenting som jag personligen kan rekommendera.
Slutbetyg, en stark 2:a!