Den hemliga våningen

Bowen, Kelly

| 2022

London, 2017. Lia får sitt livs överraskning när hon får veta att hennes känslokalla mormor har testamenterat en exklusiv våning till henne - i Paris. Lägenheten på den fashionabla adressen har stått orörd sedan andra världskriget och visar sig vara en skattkammare full av kända konstverk, värdefulla smycken och designkläder. Men det mest chockerande är fynden av nazipropaganda. Lia söker upp konstkännaren Gabriel Seymour. Genom att ta reda på konstverkens ursprung hoppas hon få veta sanningen om sin mormor.Paris, 1942. Tyskarna ockuperar huvudstaden men den eleganta Estelle Allard påverkas inte av krigets vedermödor. Det är först när nazisterna kommer för att hämta hennes vänner som verkligheten drabbar henne. Utan att tveka hjälper Estelle dem hon älskar, även om hon själv riskerar livet. Vad hon inte vet är att hennes handlingar kommer att få konsekvenser i generationer framöver.Den...

Det finns en sorts böcker som är som att läsa en härlig chokladask. Den hemliga våningen av Kelly Bowen är precis en sån bok.
Förpackningen är vacker, det är ett Paris som även under den tyska ockupationen är stilfullt, värdigt och elegant. Innehållet är varierat, en del bitar är ljusa och söta och en del så mörka att det nästan blir bittert. Här finns praliner (eller berättelser) med historia och sådana som är alldeles nutida. Fyllningen varierar från det förväntade och trygga till det mer överraskande och spännande, men rakt igenom är både ätandet och läsandet en ren njutning. Det är läsning som passar perfekt för långa, lata semesterdagar.

Lia ärver en okänd våning i Paris efter sin mormor. Hon upptäcker snart att det inte är en bostad hon har ärvt, det är ett museum. Det har stått öde i sjuttio år och döljer både skatter och hemligheter. Våningen är fylld av konst, eleganta antika möbler och exklusiva aftonklänningar, men också foton och tidskrifter med nazistisk propaganda. Det är en tidskapsel till mormoderns förflutna.
Estelle Allard var en stel och reserverad kvinna som aldrig nämnde Paris för sin dotterdotter. Under andra världskriget var hon en rik och ytterligt mångsidig arvtagerska som dansade sig genom kriget samtidigt som hon körde ambulans vid fronten och uppträdde på exklusiva Hotell Ritz för att kunna lyssna på vad som yttrades på tyska.
Boken är fylld av spännande och hjärtskärande berättelser från det ockuperade Frankrike, Paris glittrande nöjesliv och ett vackert familjegods i Norfolk. De fylls av människoöden som korsar varandra och flätas samman över tid och rum. Det är berättelser fyllda av hemligheter, mod och uppoffringar. Här finns också drömmar och förhoppningar som är sig lika oavsett omständigheterna, oavsett tid och rum.
Det är en berättelse om att få en andra chans, eller att ta en andra chans för dem som aldrig fick möjligheten. Om att ta tillbaka det som gått förlorat, att låta varje dag räknas.

Bokdjungeln

2022-10-11

Många gånger lyssnar jag på ljudböcker medan jag gör annat. Jag har alltså inte mitt fulla fokus på boken. Med en del böcker funkar det utmärkt, medan det med andra inte går alls. Jag upplever att denna bok krävde all energi i början, för att sedan avta ju mer koll jag fick på alla karaktärer. Handlingen är intressant då den växlar mellan två olika tidsepoker och människor. Allt flätas dock samman tillslut och det ger boken ett fint avslut. Att bokens huvudkaraktärer är kvinnor är ett extraplus i kanten enligt mig.

💜💜💜

London 2017 - Lia får sitt livs överraskning när hon ärver en våning i Paris av sin mormor. Lägenheter har stått orörd sedan andra världskriget och det visar sig att den är en skattkammare fylld med konst och exklusiva kläder.
Paris 1942 - Tyskarna ockuperar huvudstaden, men den vackra Estelle låter sig inte påverkas. Det är först när nazisterna kommer för att hämta hennes vänner som verkligheten drabbar henne.

Jag och historiska romaner, det är något speciellt, denna genre får mig alltid att dras med i historien och fastna - ja jag älskar denna typ av böcker och den här boken är inget undantag. Det är en stark story med gripande livsöden och starka kvinnokaraktärer där jag får läsa om Sophie, Estelle och Lia, självklart finns andra starka karaktärer med. Kapitlena är uppdelade efter personer och pendlar från dåtid till nutid, vilket jag uppskattar mycket och som sedan vävs ihop på ett naturligt sätt i slutet. Det är lätt att leva sig in i både karaktärer och miljöer då de är så bra skrivet, boken bjuder på en blandning av kärlek, vänskap, mod, spioneri, krig och hemligheter. En mycket bra bok, så läs den!