Den hemliga trädgården

Chapman, Linda

När Marys föräldrar omkommer skickas hon från Indien till sin morbrors gods på den engelska landsbygden. Där finner hon en bortglömd, hemlig trädgård och en magisk resa tar sin början ? en resa som har kraft att förändra allt. Den älskade barnboksklassikern av Frances Hodgson Burnett publicerades första gången 1909. Nu kommer den i ny version, baserad på filmatiseringen med bland andra Colin Firth och Julie Walters i rollerna.

My.loved.books

2021-02-23

En magisk läsupplevelse som bjuder karaktärer som berör samt Fantastiska miljöer!

Det här är en ny version baserad på filmatisering av den klassiska boken "Den magiska trädgården" av Frances Hodgson Burnett.

I boken får vi träffa Mary som från börja lever i Indien men när hon blir föräldralös flyttar hon tillbaka till Storbritannien till hennes moster man som är änkling efter henne. Huset som han bor i heter Misselthwaite Manor och är en enorm herrgård. Hur mycket utrymme kan en ensam man verkligen behöva? Det visar sig snart att hennes "morbror" inte är lika ensam som Mary först kunnat trott. Vi får innan ankomsten till Misselthwaite Manor möta den allt annat än sympatiska mrs Medlock.

Men det visar sig att det stora huset har ännu mer i sina gömmor än många rum; även omgivningen bjuder på det mest fantastiska överraskningarna.

En fin berättelse om vänskap och kärlek; samt en magisk touch. En bok jag varmt kan rekommendera!

Gustav 10 år:
Vi har läst Den hemliga trädgården tillsammans. Den handlar om Mary som inte har några syskon och hennes föräldrar dör i kolera. Mary måste flytta från Indien till sin morbror i England. Han har en son som heter Colin och han sitter i rullstol. Mary brukar fantisera om en trädgård och sedan hittar hon en hemlig trädgård och ett hemligt rum. Mary har en docka hon kan prata med. Det är en spännande bok och man läser den fort.

Philip 8 år:
Jag tyckte också om boken. Det är spännande med trädgården och jag tycker lite synd om barnen. De är ensamma och bortglömda. Mary blir inlåst i ett rum. Det är en fin framsida.

AC (mamma):
Detta är en klassiker som håller än. Faktiskt gavs den ut redan 1909 och den har filmatiserats. En film vi måste se nu när vi läst boken.

Jag har läst att folk tidigare skrivit att detta är en traditionell flickbok men jag håller inte riktigt med. Vill inte sätta den stämpeln på boken utan tycker att den passar både flickor och pojkar. Det är en lättläst bok med ett målande språk och vi ser både karaktärerna och miljöerna framför oss. Vilka kontraster det måste varit för flickan Mary att flytta från Indien till England och dessutom utan sin mamma och pappa.

Detta är en magisk saga med en fin framsida och vi vill ha mer. Även jag ger denna full pott.

Charmig, gripande & spännande!

Bettan_bokprataren

2020-10-02

Här får du en underbar klassiker i nyutgåva med fina bilder från filmen.
En berättelse som beskriver hur barn genom sin fantasi kan hitta egna sätt genom fantasins värd att överleva när vuxna inte lyssnar eller ser dem.
Ska den föräldralösa flickan Mary lyckas befria sin kusin som blivit inlåst i ett rum på grund av olyckliga omständigheter?
Ett målande språk med härliga miljöer som fortfarande fungerar trots att originalet av boken är skriven 1909.
En trevlig berättelse där den traditionella flickboken möter fantasy utan att det blir för spacat med touch av min favorit Downtown Abbey.
Jag läste den första gången för 45 år sedan och sedan igen för 25 år sedan för mina barn. Nu kommer den att läsas med barnbarnen. Det kallar jag klassiker!
Du kan se bilder från boken på bloggen. https://bokprataren.blogspot.com/2020/10/den-hemlighetsfulla-tradgarden-linda.html