Den hemliga historien

Tartt, Donna

| 1992

''En thriller för tänkande människor.'' Newsday ''Den hemliga historien är ingen deckare av traditionellt slag, utan mer ett intensivt relationsdrama.'' Nöjesguiden När Richard Papen börjar college accepteras han snart av skolans innersta intellektuella krets. De är människorna han vill vara med, som han fascineras av, men han inser snabbt att de inte bara är kultiverade och spännande - något som han själv gärna velat vara - utan att de ägnar sig åt mycket mer än vanligt collegeliv. Dessa sex ungdomar testar målmedvetet och dekadent alkohol, droger, riter och ritualer i sann dionysisk anda men deras lekar går snabbt för långt och någon måste ta skulden.

2016-02-17

Jag vet inte när jag första gången hörde talas om Den hemliga historien, förmodligen var det när jag började läsa bokbloggar. Samtidigt som jag blir väldigt skeptisk när en bok tokhyllas så kan jag ju inte låta bli att bli nyfiken. Trots att jag hört så mycket om den så hade jag ingen aning om vad den handlade om, något om universitet var det enda jag kände till, så hela handlingen kom som en överraskning. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/02/den-hemliga-historien-av-donna-tartt.html

Nina Gustafsson

2016-01-13

Hur huvudpersonernas agerande påverkar deras relationer och psyke. Mycket välskriven, precis som Steglitsan. Men båda är också lite väl långa och hade vunnit på att kortas ner en tredjedel.

Lars Martinsson

2015-10-19

Bland det bästa jag läst.

maria görts

2015-09-20

Läste ej ut. För lik Pessl.

Amalia Stenberg

2015-06-27

Lite väl utdragen med långa dialoger och människor som man inte riktigt kan sympatisera med. Jag föredrog "steglitsan" framför den här och ville bara att eländet skulle vara över. Absolut läsvärd om man klarar förfallet och ångesten. Fantastiska miljöbeskrivningar!

Camilla Nilsson

2015-06-07

INNEHÅLLER SPOILERS!

Gud, vilken spännande bok detta visade sig vara! Den började lite segt och jag hade svårt att ta mig in i den, men när den väl fastnat så ville jag spendera varje vaken stund med att läsa den. Det var kanske inte så mycket på grund av händelser händelserna, som i grunden var rätt få men djupa, precis som personerna. Vilka personligheter som verkligen har fastnat hos mig. Henry i mitt <3 alltså, trots hans anti-sociala, snobbiga och smått psykopatiska drag. SPOILER! När jag hade läst klart så tänkte jag att den här boken inte enbart handlar om grekisk kultur och en krets av unga människor som hyllar dess ideal, så pass att det leder till både ett och två mord, utan att det rör effekterna på varje enskilt psyke av att leva med dessa handlingar. Alla påstod att de kände sig fria av vad de hade gjort men i grund och botten förgjorde det dem - Charles blev alkoholiserad, Richard för alltid traumatiserad, Henry tog livet av sig och Camilla förlorade båda de hon höll av mest. Deras öden blev tragiska spillror av vad de hade kunnat uppnå, men samtidigt kan man ju påstå att de var förstörda från grunden (vilket ledde till att de var kapabla att göra det de gjorde). Rikemansungar som aldrig känt sig sant levande, nonchalanta och elitistiska - gömda bakom en mask av dekadens och flykt - men i grunden stumma, till både kropp och själ. Fascinerande läsning som jag kommer ha svårt att släppa på ett tag.

Sanna Carlborg

2015-05-15

En svag trea. Början verkade så lovande och poetisk, men bokens höjdpunkt kommer alldeles för tidigt. Det blir en långrandig berättelse med samma karaktärer, ett mord som man som läsare vet ska ske från allra första början, alldeles för mycket slentrianmässigt missbruk, för många psykopater och seriefigursartade personskildringar. Vad är det egentligen folk tycker är så himla stort med denna roman (förutom dess tjocklek)?

Maria Svedman

2015-05-01

I början seg men sedan fängslas man av karaktärerna och en underliggande mystik. Vacker på något sätt.

Kristina Blom

2014-12-25

Fastnade inte, tråkig,har inte läst ut den.

2014-09-20

Otroligt fascinerande, inte minst språket. Var hittar hon alla ord? I ärlighetens namn kunde man nog ha varit utan en del, men historien drivs ändå hela tiden framåt. En otäck skildring av hur ungdomar på college lever med sprit och droger, kan det verkligen vara/ha varit så? Men i grunden är det ju ett tätt drama om mänskliga relationer och snedtändningar.

Karin Granander

2014-09-12

Så bra författare. Har ett fantastiskt fint berättande och språk, som ger ett sug i berättelsen, som man följer med i. Själva historien som är intressant, men den är inte det fantastiska utan sättet hon berättar -skriver på, man saknar det när man läst ut boken och om man börjar i en deckare efter så blir språket där otroligt torftigt o banalt. Kanonbok.

Joakim Roos

2014-08-19

Några hundra sidor för lång, men samtidigt en i stort sett oavbrutet fängslande och spännande bok. Hade den varit lite mer koncentrerad hade den fått en femma.

Maria B Hansson

2014-05-20

Otroligt hajpad bok har jag förstått efteråt. Själv tyckte jag om miljöskildringarna, persongalleriet och språket. Men den hade vunnit på att kortas ner med åtminstone en tredjedel. Tempot var gäsp-lågt ibland och jag bläddrade förbi flera sidor.

Elin Nilsson

2014-05-03

Universitetsmiljöporr. Varför kan inte alla böcker utspela sig i skolmiljö i New England? Och ha karaktärer man blir vansinnigt kär i och besatt av? Med stora doser av antika språk, orgier och dramatik. Kvalar lätt in på topp tio av allt jag läst i livet.

Anders H

2014-04-21

En av de mer ointressanta böcker jag läst. Jag förstår inte alla de höga betyg den fått. Oändliga dialoger som inte för historien framåt och en, på det hela taget, ointressant story.

Marc Moore

2014-04-02

Stor besvikelse. Med störst sannolikhet den sämsta boken jag läst på ett år. Skriven av en författare som uppenbarligen gillar att skriva men har mycket litet att säga, historien är tunn och ointressant.
Detaljerna sprider ut sig i all oändlighet och bidrar inte till att föra någon historia framåt. Detsamma får sägas om de högtravande dialogerna, måste faktiskt erkänna att det är en bedrift att kunna skriva såpass långa och ointressanta dialoger. Hela boken känns mest som en intellektuell egotripp för författaren själv.

emilia bornestav

2014-03-18

Svårt att hitta en bok som kan förvilla och trollbinda en som "Den hemliga historien" gör. Har aldrig tidigare (om man bortser från Murakamis böcker) läst en bok med ett så rikt innehåll. Otroligt sorglig och hemsk berättelse på många sätt, men på sättet miljöerna beskrivs och berättelsen i sig så är den fantastisk! Läs den!

Izabela Kosznik

2013-10-20

En riktig pärla till bok. Richard börjar på college och lär känna en krets ungdomar som han fascineras av. Tillsammans börjar de experimentera med droger, gamla ritualler och en dag går något riktigt snett . Längesedan jag läste så bra bok.

Maria B Hansson

2013-08-12

Olycksalig historia om några ungdomar som gick för långt. Vackert språk och detaljerade beskrivningar - nästan för detaljerade för min smak. Jag fann mig själv skumläsa långa stycken ibland med en känsla av "men kom till SAKEN då!". Trots det läste jag boken till slut för att få reda på hur det skulle gå för Richard, Henry och de andra.

Helena S

2013-07-25

Har lite svårt att förstå varför denna bok är så rosad. Den är väl rätt så bra... men jag tyckte inte den var så speciell. Även om det är bra personbeskrivningar tycker jag huvudpersonerna är ganska osympatiska. Det gör att jag har svårt att riktigt leva mig in i berättelsen.

Louise Ö

2013-06-30

Fantastisk!!

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Missförstå mig rätt – jag gillar den, men älskar inte. När jag nu sitter här mitt i skrivk(r)ampen och försöker få till en recension så fann jag någon som sa exakt det jag försökte formulera: ”Vissa böcker önskar man att man läst för 10-15 år sedan och det här är en sådan bok”. Precis så är det! Jag ser vad jag skulle ha älskat för, i mitt fall, 15-20 år sedan. Den hemliga historien hade säkerligen varit en av mina favoritböcker. Då. Jag hade varit en del av hajpen. Då.

Läs mer här: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/03/10/den-hemliga-historien/

Carina Svensson

2013-03-31

Jag hade mycket höga förväntningar på boken, men de infriades tyvärr inte! Kanske skulle jag ha gillat den bättre om jag läst den mer sammanhängande? Den tog mig närmare två månader att läsa ut. Hann parallellt läsa ut drygt tio andra böcker, som lockade mer. Boken borde ha kortats ned iallafall hundra sidor. Kan inte ge den mer än en stark trea.

Maria T

2013-03-09

Läst som ung och tyckte den var fantastisk då. Undrar om den hållet?

Solveig Lindkvist

2013-01-02

Man blir helt fängslad och kan inte sluta läsa!

amanda hildur

2012-11-06

Henry och Francis. Camilla, Charles, Bunny. Och Richard. Personerna som Den hemliga historien kretsar kring och som jag heller inte kunnat få ur tankarna sedan den lästs ut. Jag läste en recension där boken totalsågades, bland annat för att karaktärerna inte är älskade av författaren (enligt recensenten) och jag förstår inte ett dugg. Det här kan vara en av de bästa personbeskrivningarna jag läst, med otroligt spännande karaktärer som man vill veta så mycket mer om än vad som skrivs ut i boken. Jag hade visserligen förväntat mig något annat. Lite mer Sofies värld-liknande tankegångar, en annan sorts hemlig historia än den som visas upp. Men jag blev inte besviken - snarare tvärtom.

Therese H

2012-10-25

Riktigt bra och fängslande men jag hade nog tyckt om den ännu mer om jag läst den tidigare. Nu känns det som att jag läst fler liknande historier förut och då blir det inte riktigt samma känsla som när jag tex läste Marisha Pessl.

Jessica Bengtsson

2012-08-24

Jättebra bok som jag sträckläste. Hade dock väldigt höga förväntningar då jag läst så otroligt mycket positivt om boken och jag tyckte inte att den var så stark så att den förtjänar en femma.

Simon S

2012-07-16

Starkare karaktärsporträtt är det sällan man stöter på. Hela första delen höll mig fast sida för sida och jag hade väldigt svårt att lägga ner boken. Andra halvan var emellanåt smått utdragen och kunde ha kortats ner, men här och där lyste det fantastiska som man fick uppleva i första delen igenom även i andra delen. Efter mycket om och men bestämmer jag mig för ett toppbetyg (och inte en fyra), dels för att slutet var väldigt oväntat och ruskigt bra, men framförallt för att jag vet att denna bok kommer hänga med mig, inom mig, en lång bit framöver.

Caisa Skoggren

2012-02-25

världens bästa bok nånsin.

Kamali 

2011-10-11

En ok bok men inte mer, varför får böcker som denna så stort genomslag i media/ bland den breda massan?

Josephine Tholander

2011-07-25

Intressanta karaktärer. En märklig, udda och konstig hemlig historia, men den fångade mig konstigt nog; de var nog framförallt för de starka personskildringarna och den väl beskrivna framfarten för att till slut nå fram för att berätta den där hemliga historien. The Cure var bra bakgrundsmusik till denna bok, som var det band jag lyssnade på när jag läste denna.

Sofies bokblogg

2011-07-11

En fascinerande historia, Tartt kan verkligen skriva så att det fängslar! För trots att boken kan bli lite långrandig på sina ställen, så har jag suttit klistrad.
Hade hon tagit bort tre fjärdedelar av alla alkohol- och drogtermer, samt scener då de dricker sig berusade, hade den blivit mycket bättre

Anders Johansson

2011-07-05

Första boken som jag fick upp ögonen på sedan jag gick med i boktipset. Hade höga förväntningar på boken. OK deckare men inte mer. Fattar inte hypen kring den.

Henrik Fogelberg

2011-06-19

Jag älskade verkligen boken när jag läste den i 20-årsåldern. När jag läste om den igen tyckte jag fortfarande om den, men var inte lika bländad. Störde mig också på att de söp och knarkade på var och varannan sida.

Carl-Adam Hellqvist

2011-06-11

Otroligt välskriven dialog och fängslande karaktärsbeskrivningar. Tyvärr blir berättartempot lite för lågt för att motivera det ansenliga sidantalet.

Astrid Broqvist

2011-06-07

Väldigt bra. Och intressant. Kommer sakna den enormt nu när jag har läst ut den. Älskar alla karaktärerna.

Anna Nyman

2011-04-29

Jag plockade upp den när jag behövde något som tog tag, en sidvändare. Och den fyllde verkligen sin roll. Med det sagt så förstår jag, som flera andra här, inte riktigt storheten. Helt OK, men den bästa nånsin? En bok för livet? Nä.

Henrik Johansson

2011-04-26

Jag kanske inte begriper storheten...

Markus Bonnevier

2011-03-22

Läst på engelska

Vedrana Sivac

2011-03-14

Det blir knappast bättre än såhär. En bok som är ytterst lämplig att förlora sig i.

Anders L

2011-02-19

Stora förväntningar, stor besvikelse. 4.2 i snittbetyg på boktipset, höga betyg bland vänner med samma smak som jag själv. Men.... En bra story som fått löpa amok och som borde kapats med 100-150 sidor. Jag är ingen fantast av långrandiga och, för historien, överflödiga beskrivningar. Tartt är så långt från Raymond Carver man kan komma och hon verkar vara förälskad i sina detaljer, för hon beskriver allt! Översättningen verkar också vara gjord med vänsterhanden. Men trots detta, har romanen sidvändarkvaliteter. Jag ger den en trea i betyg, om än svag.

Mylar .

2011-01-11

Innehåller verkligen allt, precis som en oansenlig författare skriver på omslaget. Det menas dock inte som en komplimang till hantverket, utan är en bokstavlig beskrivning. Den hemliga historien innehåller allt en bok kan tänkas handla om; ett obeskrivligt antal brott, mängder av relationsstörningar, intelligenta genier, korkade bifigurer, filosofi, poesi, historia, etc.
Det blir lite krystat, men faktiskt lyckas Tartt få till en sammanhängande och mycket fängslande historia som är mycket svår att släppa ifrån sig. Det är kanske inte någon avundsvärd tillvaro som skildras, men den är i varje fall väldigt spännande och intressant.

Karin Lundberg

2011-01-01

Fantastisk! Älskar college-roman-genren, och ingen hanterar den lika bra som Donna Tartt.

Liselotte Wijkmark

2010-10-31

Dilemmat som boken bygger på är bekant från världslitteraturen. Dostovjevskivs Brott och Straff tar upp samma ämne men på ett högre litterärt plan. Har man rätt att döda obekvämma, odrägliga, dumma individer.

Fredrik Evertsson

2010-08-21

Boken var inte alls vad jag tänkt mig. Hoppas på bättre tur med nästa bok

Jenny Li

2010-08-21

Å - alla jag visste hade läst den här boken hade älskat den och rekommenderade den... och jag fick kämpa mig igenom den, på ren envishet. Om den tyckte jag inte för en sekund - osympatiska personer i en konstlad intrig i bedrövlig översättning...

kajsa söderström

2010-07-14

Jag upplevde mest den här boken som en axelryckning. Den var väldigt amerikansk, något som jag har extremt svårt för. Sävlig, rätt ointressant story som dessutom kändes väldigt krystad. Ingen bok jag skulle rekommendera, men helt fruktansvärd var den inte, den hade sina stunder (även om de var få).

Karin Söder

2010-07-05

En bok att sträckläsa! Tyckte oerhört mycket om den här studentikosa boken!

Henrik R.

2010-06-30

Så; redan i epilogen förstår man att ett mord av en kamrat begåtts. Sedan är det sisådär 600 sidor om upp- och eftertakten till detta. På grund av höga förväntingar tyckte jag boken var lite seg att komma in i, men när detta väl skett var det sannerligen värt det. Boken är kort och gott superb. Den har känslan av en "klassiker", med ett väl avgränsat ämne som den dyker ganska djupt ned i. Boken har många mycket levande karaktärer, ett fantastiskt språk (engelskan upplever jag som mycket lättläst) och sakn ar helt humor som drivkraft.

Sarah Olsson

2010-05-31

Perfekt, sånär som på viss förvirring kring vissa detaljer. Vilket säkert var meningen, jag råkar bara vara en sån som vill veta allt, jag vill inte behöva gissa.

Nils Thor

2010-05-23

Ganska bra, men alltför lång. Ojämn, blev seg mot slutet.

Lotta Berling

2010-02-26

Höga förväntningar - som tyvärr inte riktigt infriades. Den här boken är alldeles för lång! Även om det är en del av stilen och ett medvetet val av författaren så funkar det inte för mig. Jag blir otålig och tycker inte att karaktärerna och handlingen är tillräckligt intressanta för att ägnas fullt så mycket sidutrymme. ALLT beskrivs, t.ex. att berättaren vaknar, går ut till det gemensamma kylskåpet, kollar vad som finns där, hittar en macka, går ut på gräsmattan, in i en annan byggnad osv. osv. (och förmodligen tar han sig en drink för det dricks väääldigt mycket i den här boken - om det inte knarkas i stället) - detta utan att det har någon som helst betydelse för handlingen (men som sagt, jag antar att det är ett medvetet stilgrepp - enligt min smak dock alltså mindre lyckat). Ändå är det en tillräckligt bra bok för att jag ska läsa hela, och de sista 100-150 sidorna tar det sig lite. Men mer än en trea blir det inte.

Anna Sandstedt

2010-02-15

Tråkig bok, blev besviken!

Engelska Väninnan

2010-02-07

Det här är väl en ungdomsbok? Oavslutad. Dessa rika och ytliga collegekids intresserar mig inte alls.

Jonas Hugosson

2010-02-03

Imponerande författardebut. Berättelsen sägs ofta vara större än summan av sina delar. Här tycker jag tvärtom. Detaljerna, karaktärerna, de korta dialogerna, milöbeskrivningarna och alla småsakerna blir på något sätt större än helheten och sätter själva storyn någonstans i bakhuvudet medan jag läser. Den är mörk, språkligt och poetiskt fulländad (jag har svårt att se översättningen lyckas lika bra) och oerhört kittlande.

Emma Andersson

2009-12-11

Sträckläste färdigt den här boken förra söndagen. Den hade blivit så fängslande att den var plågsam att lägga ifrån sig bara för en liten stund. Älskar hur de underliga karaktärerna är beskrivna i denna bok. Som om de befann sig framför mig, så verkliga. En ljuvlig fascinerande saga i vintermörkret som leker med psyket och förställningarna om vad som är rätt och verkligt. Redan de första sidorna tyckte jag om " [...] behöver jag bara se mig tillbaka för att alla dessa år ska sjunka undan och jag ska se vad finns bakom mig igen: ravinen som ligger alldeles grön och svart bland de unga träden, en bild som aldrig kommer att blekna. Jag antar att jag en gång i livet måste ha haft ett otal historier på lager, men nu har jag ingen annan. Det här är den enda historia jag någonsin kommer att kunna berätta." Ger mig rysningar.

Michaela

2009-11-18

En av mina favoritböcker. Verkligen en bok att sträckläsa.

Fredrik Sölving

2009-11-15

Ärligt talat. Är det inte överpretentiöst dravel och avundsjuka?

Margot Leonore

2009-11-05

Läs den. Det är allt jag säger.

Ullis N

2009-10-21

Jag läste den för många år sedan och älskade den. När sen nästa kom "Den lille vännen" beställde jag den genast och blev såå besviken. Gav upp efter två kapitel och lämnade in den på loppis.

Harriet Frohm

2009-10-21

Underbart när inte allt är självklart.

Emma Utter

2009-10-05

Den hemliga historien är en mörk och obehaglig historia som utspelar sig i universitetsmiljö. Den handlar om mörka vänskapsrelationer som utvecklas till att bli livsfarliga för alla inblandade.
Jag tilltalas starkt av den känslokyla som berättelsen stundom är skildrad i. Man får följa huvudpersonen
Richard och hans dilemman och upptäckter kring sina kamrater. Dock är det inte utan att man undrar hur
objektiv Richard är och hur han förvanskar sin egen del av historien för att kunna rättfärdiga den för sig själv. Jag tyckte bäst om den senare
delen av boken, efter att de avgörande händelserna har ägt rum och man därefter får ta del av de psykologiska följderna av detta.
Är inte helt klar över betyget. Jag kan inte komma ifrån att den saknar något. Den tar liksom tag i hjärnan,
men missar hjärtat. Jag finner att den inte når riktigt ända fram, samtidigt som det är en fantastiskt bra berättelse. Beslutar mig ändå för en femma, en svag femma.

Joakim Hansson

2009-09-08

Första fullständigt uppslukande läsupplevelsen i tonåren. Kommersiell fiktion när det är som bäst.

Samuel Karlsson

2009-08-24

Genialisk men för lång och aningen studentikås.

FranZone c",)

2009-08-11

Aka-p*rr n:o 1!
Började bra men blev lite för lång (efter "mordet")...

Kristina Sund

2009-07-09

Utan tvekan en av de bästa böcker som någonsin har skrivits!

Charlotta Jarkman

2009-06-15

De va egentligen den svenska boken jag läste.

Linda Lindahl

2009-06-11

En absolut favorit och en bok jag återkommer till med jämna mellanrum.

2009-06-11

Tråkig, trist, förutsägbar.