Den hemliga historien

Tartt, Donna

| 1992

''En thriller för tänkande människor.'' Newsday ''Den hemliga historien är ingen deckare av traditionellt slag, utan mer ett intensivt relationsdrama.'' Nöjesguiden När Richard Papen börjar college accepteras han snart av skolans innersta intellektuella krets. De är människorna han vill vara med, som han fascineras av, men han inser snabbt att de inte bara är kultiverade och spännande - något som han själv gärna velat vara - utan att de ägnar sig åt mycket mer än vanligt collegeliv. Dessa sex ungdomar testar målmedvetet och dekadent alkohol, droger, riter och ritualer i sann dionysisk anda men deras lekar går snabbt för långt och någon måste ta skulden.

Tartt gr en aldrig besviken. Bra bok, rekommenderas. nskar jag hade upptckt Tartt som tonring.

Ebba Axelsson

Niclas Winberg

2023-10-05

Charlotta A

2022-12-13

Bsta boken. Humor, mrker, underbara miljer. Tartt kan VERKLIGEN skriva. Mycket vlskriven.

Isabella Lindegrd

2022-07-07

Trots att den stundvis r lite seg r den ju en klassiker som jag tycker alla borde lsa. Annorlunda och gripande p ngot stt.

Filip Fred

2020-10-24

Jag gillar denna typ av perspektiv. Jag tyckte dock att epilogen var ondig. Mystiken i boken, eller knslan av att det pgr en historia bakom bokstverna som vi inte fr tillgng till gjorde stort intryck p mig. Jag kan tycka att karaktrsutvecklingen p Richard var lite blaha, men en bok som var vrd att lsa. Om Brott och straff och the Perks of Boeing a wallflower hade ftt ett love child hade det varot denna bok.

Siri Palmgren

2020-09-10

Den hr boken r ofrglmlig om den lses vid rtt tillflle. Helst under universitetsren!

Erika Granholm

2019-12-28

Jag tyckte bttre om den vid den hr omlsningen n frsta gngen jag lste den. Vissa partier blir lite sega, men annat r otroligt bra.

linda blanckert

2019-11-28

Den brjade lovande men blev lite vl lngrandig frn mitten till slutet. Kunde gott ha kortats ned 200 sidor.

Anders Jansson

2019-09-10

En bra och mycket vlskriven bok med en spnnande storyline och bra bde person- och miljbeskrivningar. En underbar lsupplevelse och ett sprkligt msterverk.
Den skulle dock ha blivit nnu bttre om den kortats ner ngot. r lite vl lng och blir smtt seg p sina stllen. Knns till exempel som att en del av Richards egna tankegngar upprepas ibland utan anledning.

Anders Jansson

2019-09-10

Madeleine Witt

2019-07-18

Bra bok!

Bsta

Lisa Rgdahl

2019-06-28

Historien utvecklas lngsamt men behagligt. Man blir nyfiken p hur historien ska sluta och vill fortstta lsa. Ville inte att boken skulle ta slut.

Lisa Rgdahl

2019-06-28

sa Parke

2019-06-26

O

Anna Ericsson

2019-05-08

Fantastisk bok. Storyn knns levande frn brjan till slut och jag som lsare relaterade till huvudkaraktren. Skna vndningar. Det var ett rent nje att lsa den hr och jag kommer garanterat att gra det igen.

Hanna Fries

2019-01-03

Mycket underhllande. Fastnade och strcklste med njutning.

Anna-klara

2018-11-27

Lst om flera gnger

Karin Johansson

2018-08-31

Inte min typ av bok.

Hanna Melin

2018-08-10

h. Henry, Charles, Camilla, Francis och Bunny. Jag vill aldrig mer gra ngot annat n att lsa grekiska, dricka vin och spela piquet, euchre, bezique med de hr mnniskorna. Fr evigt. Fem glimrande karaktrer som egentligen r alldeles fr bra fr Richard. Julian, som r den upphjda, fantastiska katalysatorn fr hela romanen visar sig vara en feg skitstvel i slutet, men det gr ingenting. Det var vrt det. Ni som ville lsa en deckare eller kriminalroman, backa nu. Den hemliga historien r ingenting fr er.

2016-02-17

Jag vet inte nr jag frsta gngen hrde talas om Den hemliga historien, frmodligen var det nr jag brjade lsa bokbloggar. Samtidigt som jag blir vldigt skeptisk nr en bok tokhyllas s kan jag ju inte lta bli att bli nyfiken. Trots att jag hrt s mycket om den s hade jag ingen aning om vad den handlade om, ngot om universitet var det enda jag knde till, s hela handlingen kom som en verraskning. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2016/02/den-hemliga-historien-av-donna-tartt.html

Nina Gustafsson

2016-01-13

Hur huvudpersonernas agerande pverkar deras relationer och psyke. Mycket vlskriven, precis som Steglitsan. Men bda r ocks lite vl lnga och hade vunnit p att kortas ner en tredjedel.

Lars Willfors

2015-10-19

Bland det bsta jag lst.

maria grts

2015-09-20

Lste ej ut. Fr lik Pessl.

Amalia Stenberg

2015-06-27

Lite vl utdragen med lnga dialoger och mnniskor som man inte riktigt kan sympatisera med. Jag fredrog "steglitsan" framfr den hr och ville bara att elndet skulle vara ver. Absolut lsvrd om man klarar frfallet och ngesten. Fantastiska miljbeskrivningar!

Camilla Nilsson

2015-06-07

INNEHLLER SPOILERS!

Gud, vilken spnnande bok detta visade sig vara! Den brjade lite segt och jag hade svrt att ta mig in i den, men nr den vl fastnat s ville jag spendera varje vaken stund med att lsa den. Det var kanske inte s mycket p grund av hndelser hndelserna, som i grunden var rtt f men djupa, precis som personerna. Vilka personligheter som verkligen har fastnat hos mig. Henry i mitt <3 allts, trots hans anti-sociala, snobbiga och smtt psykopatiska drag. SPOILER! Nr jag hade lst klart s tnkte jag att den hr boken inte enbart handlar om grekisk kultur och en krets av unga mnniskor som hyllar dess ideal, s pass att det leder till bde ett och tv mord, utan att det rr effekterna p varje enskilt psyke av att leva med dessa handlingar. Alla pstod att de knde sig fria av vad de hade gjort men i grund och botten frgjorde det dem - Charles blev alkoholiserad, Richard fr alltid traumatiserad, Henry tog livet av sig och Camilla frlorade bda de hon hll av mest. Deras den blev tragiska spillror av vad de hade kunnat uppn, men samtidigt kan man ju pst att de var frstrda frn grunden (vilket ledde till att de var kapabla att gra det de gjorde). Rikemansungar som aldrig knt sig sant levande, nonchalanta och elitistiska - gmda bakom en mask av dekadens och flykt - men i grunden stumma, till bde kropp och sjl. Fascinerande lsning som jag kommer ha svrt att slppa p ett tag.

Sanna Carlborg

2015-05-15

En svag trea. Början verkade så lovande och poetisk, men bokens höjdpunkt kommer alldeles för tidigt. Det blir en långrandig berättelse med samma karaktärer, ett mord som man som läsare vet ska ske från allra första början, alldeles för mycket slentrianmässigt missbruk, för många psykopater och seriefigursartade personskildringar. Vad är det egentligen folk tycker är så himla stort med denna roman (förutom dess tjocklek)?

Maria Svedman

2015-05-01

I brjan seg men sedan fngslas man av karaktrerna och en underliggande mystik. Vacker p ngot stt.

Kristina Blom

2014-12-25

Fastnade inte, trkig,har inte lst ut den.

2014-09-20

Otroligt fascinerande, inte minst språket. Var hittar hon alla ord? I ärlighetens namn kunde man nog ha varit utan en del, men historien drivs ändå hela tiden framåt. En otäck skildring av hur ungdomar på college lever med sprit och droger, kan det verkligen vara/ha varit så? Men i grunden är det ju ett tätt drama om mänskliga relationer och snedtändningar.

Karin Granander

2014-09-12

S bra frfattare. Har ett fantastiskt fint berttande och sprk, som ger ett sug i berttelsen, som man fljer med i. Sjlva historien som r intressant, men den r inte det fantastiska utan sttet hon berttar -skriver p, man saknar det nr man lst ut boken och om man brjar i en deckare efter s blir sprket dr otroligt torftigt o banalt. Kanonbok.

Joakim Roos

2014-08-19

Ngra hundra sidor fr lng, men samtidigt en i stort sett oavbrutet fngslande och spnnande bok. Hade den varit lite mer koncentrerad hade den ftt en femma.

Maria B Hansson

2014-05-20

Otroligt hajpad bok har jag frsttt eftert. Sjlv tyckte jag om miljskildringarna, persongalleriet och sprket. Men den hade vunnit p att kortas ner med tminstone en tredjedel. Tempot var gsp-lgt ibland och jag blddrade frbi flera sidor.

Elin Nilsson

2014-05-03

Universitetsmiljporr. Varfr kan inte alla bcker utspela sig i skolmilj i New England? Och ha karaktrer man blir vansinnigt kr i och besatt av? Med stora doser av antika sprk, orgier och dramatik. Kvalar ltt in p topp tio av allt jag lst i livet.

Anders H

2014-04-21

En av de mer ointressanta bcker jag lst. Jag frstr inte alla de hga betyg den ftt. Ondliga dialoger som inte fr historien framt och en, p det hela taget, ointressant story.

Marc Moore

2014-04-02

Stor besvikelse. Med strst sannolikhet den smsta boken jag lst p ett r. Skriven av en frfattare som uppenbarligen gillar att skriva men har mycket litet att sga, historien r tunn och ointressant.
Detaljerna sprider ut sig i all ondlighet och bidrar inte till att fra ngon historia framt. Detsamma fr sgas om de hgtravande dialogerna, mste faktiskt erknna att det r en bedrift att kunna skriva spass lnga och ointressanta dialoger. Hela boken knns mest som en intellektuell egotripp fr frfattaren sjlv.

emilia bornestav

2014-03-18

Svrt att hitta en bok som kan frvilla och trollbinda en som "Den hemliga historien" gr. Har aldrig tidigare (om man bortser frn Murakamis bcker) lst en bok med ett s rikt innehll. Otroligt sorglig och hemsk berttelse p mnga stt, men p sttet miljerna beskrivs och berttelsen i sig s r den fantastisk! Ls den!

Izabela Horn

2013-10-20

En riktig prla till bok. Richard brjar p college och lr knna en krets ungdomar som han fascineras av. Tillsammans brjar de experimentera med droger, gamla ritualler och en dag gr ngot riktigt snett . Lngesedan jag lste s bra bok.

Maria B Hansson

2013-08-12

Olycksalig historia om ngra ungdomar som gick fr lngt. Vackert sprk och detaljerade beskrivningar - nstan fr detaljerade fr min smak. Jag fann mig sjlv skumlsa lnga stycken ibland med en knsla av "men kom till SAKEN d!". Trots det lste jag boken till slut fr att f reda p hur det skulle g fr Richard, Henry och de andra.

Helena S

2013-07-25

Har lite svrt att frst varfr denna bok r s rosad. Den r vl rtt s bra... men jag tyckte inte den var s speciell. ven om det r bra personbeskrivningar tycker jag huvudpersonerna r ganska osympatiska. Det gr att jag har svrt att riktigt leva mig in i berttelsen.

Louise

2013-06-30

Fantastisk!!

Fanny Gunnarsson

2013-06-23

Missfrst mig rtt jag gillar den, men lskar inte. Nr jag nu sitter hr mitt i skrivk(r)ampen och frsker f till en recension s fann jag ngon som sa exakt det jag frskte formulera: Vissa bcker nskar man att man lst fr 10-15 r sedan och det hr r en sdan bok. Precis s r det! Jag ser vad jag skulle ha lskat fr, i mitt fall, 15-20 r sedan. Den hemliga historien hade skerligen varit en av mina favoritbcker. D. Jag hade varit en del av hajpen. D.

Ls mer hr: http://litteraturkvalster.wordpress.com/2013/03/10/den-hemliga-historien/

Carina Svensson

2013-03-31

Jag hade mycket hga frvntningar p boken, men de infriades tyvrr inte! Kanske skulle jag ha gillat den bttre om jag lst den mer sammanhngande? Den tog mig nrmare tv mnader att lsa ut. Hann parallellt lsa ut drygt tio andra bcker, som lockade mer. Boken borde ha kortats ned iallafall hundra sidor. Kan inte ge den mer n en stark trea.

Maria T

2013-03-09

Lst som ung och tyckte den var fantastisk d. Undrar om den hllet?

Solveig Lindkvist

2013-01-02

Man blir helt fngslad och kan inte sluta lsa!

Amanda - Lsbulle

2012-11-06

Henry och Francis. Camilla, Charles, Bunny. Och Richard. Personerna som Den hemliga historien kretsar kring och som jag heller inte kunnat f ur tankarna sedan den lsts ut. Jag lste en recension dr boken totalsgades, bland annat fr att karaktrerna inte r lskade av frfattaren (enligt recensenten) och jag frstr inte ett dugg. Det hr kan vara en av de bsta personbeskrivningarna jag lst, med otroligt spnnande karaktrer som man vill veta s mycket mer om n vad som skrivs ut i boken. Jag hade visserligen frvntat mig ngot annat. Lite mer Sofies vrld-liknande tankegngar, en annan sorts hemlig historia n den som visas upp. Men jag blev inte besviken - snarare tvrtom.

Therese H

2012-10-25

Riktigt bra och fngslande men jag hade nog tyckt om den nnu mer om jag lst den tidigare. Nu knns det som att jag lst fler liknande historier frut och d blir det inte riktigt samma knsla som nr jag tex lste Marisha Pessl.