Den gyllene hårnålen

Förbjuden kärlek på Vasas tid! »En riktigt maffig berättelse i senmedeltida kunglig miljö ... De historiska skildringarna präglas av sinnlighet och liv, men också av noggrannhet och omfattande researcharbete. Alla får sitt i den här romanen, både historienörden och romantikern ... en utmärkt historisk roman.« Corren »Maria Gustavsdotter är en mästare i sin genre, hatten av för ännu en magisk läsupplevelse.« Bloggen Hyllan Hon var Gustav Vasas mest omsusade dotter. Nitton år gammal gjorde hon skandal genom det så kallade Vadstenabullret. Nu har författaren Maria Gustavsdotter inspirerats av Cecilia Vasas spännande levnadsöde. Tio år gammal lämnas Märta Svantesdotter på Gripsholms slott för att uppfostras med de kungliga barnen. Hon räknas som oäkting, trots att de flesta vet vem hennes adlige far är. Det dröjer inte länge förrän Märta blir god vän med prinsessan Cecilia,...

Solveig Andersson

2021-05-31

Efter att jag läst serien om "Prästdöttrarna" blir jag här mycket besviken. Den här är ytlig och orealistisk. Det är ändå det lesbiska temat som helt förstör nöjet för mig.

Super 😊👍🌻

villa-freja.se

2018-07-23

Jag tycker om historiska romaner och det är spännande att lära mer om kvinnornas liv. Den gyllene hårnålen är en informativ berättelse om senmedeltida hovmiljö, fylld av förbjuden kärlek och uppoffringar. Gustavsdotter är en mästare.

Nerdy Books

2018-04-19

Tyckte väldigt mycket om denna bok! Den håller spänningen vid liv och lyckas ge liv till karaktärerna på ett fint sätt. Tycker också om hur Cecilia Vasa gestaltas samt hur det kunde se ut vid hovet på den tiden.

2017-10-24

Cecilias levnadsöde är verkligen fantasieggande. Bra att det. som här, görs mer lättillgängligt. Jag gillar inte att författaren också har skapat ett lesbiskt kärleksdrama, ohistoriskt. Bokomslaget är under allt kritik, hur kunde förlaget släppa igenom det.

Kim M. Kimselius

2017-09-11

Jag är imponerad! Som författare av historiska äventyrsromaner vet jag vad det kostar på att läsa in fakta. Maria Gustavsdotter skildrar livet tillsammans med Cecilia Vasa så levande att det känns som jag går vid prinsessans sida.

Nu har jag fått en ny författare att läsa. Hoppas innerligt att alla böckerna håller samma klass och kvalité som den här, för jag vill läsa mer historiska romaner av Maria Gustavsdotter.

Vissa böcker fastnar och stannar kvar för evigt. Det här är en sådan bok.

Jag rekommenderar dig varmt att läsa boken, antingen du tycker om historia, eller vill ha en härlig skönlitterär roman. Läs Den gyllene hårnålen av Maria Gustavsdotter!