Den gula tapeten

I serien Entimmesboken presenteras bra och engagerande noveller. Merparten är klassiker, men flera titlar i serien är skrivna av moderna författare. Detta ger goda möjligheter till analyser över olika epoker. Böckerna ger eleven en känsla av att ha läst en bra skönlitterär bok från pärm till pärm på bara en timme!

Rebecka Nyman

2020-11-30

Den här berättelsen är en novell berättad ur dagboksperspektiv. Jaget skriver ner vad hon känner och i dessa anteckningar kan läsaren följa hennes mående och jag tycker om att följa hennes psykiska resa. Den gula tapeten i rummet är central i hennes anteckningar. Hon blir alltmer fäst vid huset och det är som om hon börjar andas med huset. Denna novell tycker jag på ett bra sätt byggs upp och jag tycker att hennes vändning är trovärdig. Den är bra beskriven. Ser jag från hennes håll, i hennes anteckningar, är allt som händer normalt. Ser jag istället utifrån ser jag tydligt hennes väg till bättre mående fysiskt, men mycket sämre psykiskt. En bra skildring av ett rejält sammanbrott.

This is a short story told via diary notes. I can follow her behaviour and well being through her notes and there see her development to mental illness. The yellow wallpaper is central in her notes. I like that everything that happens is normal from her point of view but from outside it is clear that she is on her way to really bad mental state.

Anna Johansson

2012-01-29

Läste den på svenska. Riktigt bra novell. Intressant handling och riktigt välskriven.